Hej alla.
Jag har tröttnat på gräsklipperiet och noterat att rusta säljer clipper billigt nu (det kanske de alltid gör, vad vet jag).
Kommer jag utan roboterfarenhet och med ganska okomplicerad trädgård att bli nöjd med denna marknadens förmodligen billigaste maskin?
Förstår det som att clipper saknar regnsensor, klarar den alltså att klippa i regn eller får man jaga den för avstängning om himlen öppnar sig?
Om jag frågar om saker som återfinns i tråden ber jag om ursäkt.

Mvh Jonas
 
Den saknar regnsensor. Men jag ser inte det som ett problem. Min är ute och klipper i alla väder. Jag är nöjd med min maskin. Fuska inte när du lägger ut avgränsningskabeln bara, det gjorde jag första året, då hade jag problem med att den fastnade lite i hörn.... Sen gjorde jag om och gjorde som instruktionerna säger och då funkar det toppen!
 
Okej, det låter ju vettigt. Någon som vet hur den fungerar i närheten av andra robotar? En granne snett över gatan har en husqvarna, skulle tippa på kanske knappt sju meter mellan gräsmattorna.
 
JonasMunding skrev:
Okej, det låter ju vettigt. Någon som vet hur den fungerar i närheten av andra robotar? En granne snett över gatan har en husqvarna, skulle tippa på kanske knappt sju meter mellan gräsmattorna.
7 meter står det i manualen så det ska inte vara några problem. Min granne har också en Clipper 1200 och där är bara halva avståndet mellan trådarna men det fungerar bra ändå.
 
Jag är också inne på att köpa en robotgräsklippre.
Ekonomin i dagsläget är lite si och så, då vi precis fick dubbel tillökning, så jag tittar på budget prisklasserna.
Snubbla över Clipper 1200.
Jag vet att ni skrivit mycket om olika problem osv.
Vad är de klassiska problemen? Något annat ni har att säga om den? Eller är alla överlag nöjda med sin maskin?
 
Slitna hjul, främst framhjul men de byts på garantin. Inget i övrigt. Haft min i två år och är mkt nöjd, speciellt med tanke på priset!
 
Framdäck, rostande lager. Servicestället sa att dom tidigaste klipparna hade icke rostfria lager. Efter 2 säsonger så har jag fått köpa 2 st nya bakdäck. Tror det kostade 400kr. Förutom det så är jag ganska nöjd med klipparen.
 
Okej, hummm, ja som sagt, med tanke på det låga priset så är det ju nästan praxis att det är något som ska strula, och det säger jag inte emot.
Finns där något att göra för att förebygga kassa lager? Hur länge har man garanti? Tror ni att lagerna är "förbättrade" på 2016 års modell?
 
Thyro89 skrev:
Okej, hummm, ja som sagt, med tanke på det låga priset så är det ju nästan praxis att det är något som ska strula, och det säger jag inte emot.
Finns där något att göra för att förebygga kassa lager? Hur länge har man garanti? Tror ni att lagerna är "förbättrade" på 2016 års modell?
Varför inte satsa på en WORX som håller betydligt högre kvalité?
 
Jag har tittat lite på den också, den är någon 1000 lapp dyrare, men det är den kanske värd?
Har läst att worx:en har en tendens att rymma, samt att den inte är 100% på ojämnt underlag.
Är det någon som vågar uttala sig om skillnader för/nackdelar för de två modellerna?
 
Thyro89 skrev:
Jag har tittat lite på den också, den är någon 1000 lapp dyrare, men det är den kanske värd?
Har läst att worx:en har en tendens att rymma, samt att den inte är 100% på ojämnt underlag.
Är det någon som vågar uttala sig om skillnader för/nackdelar för de två modellerna?
Jag har en Worx sedan början av sommaren 2014 och har absolut ingen jämn gräsmatta snarare tvärtom. Den klipper bra i mitt tycke. Förra årets modell lär ha haft lite problem med något styrkort i ladd stationen som gjorde att signalen blev för svag ut i slingan men det är åtgärdat nu och har man problem fixar garantin som är 3år att du får ett nytt kort.
Det jag själv har haft problem med är att regnsensorn har svårt att reagera men det har även kommit en fix på det och bör inte drabba den som köper årets modell.
Jag var själv väldigt skeptisk när jag köpte den men efter några veckor var jag lyrisk och ångra mig inte en sekund. och efter ett tag till när jag upptäckte att mossan började försvinna så var jag ännu gladare!
Worx lär ha väldigt utomordentlig service i Hässleholm, så det är lätt att svänga inom med den om det skulle behövas.
 
Jahapp alla Clipper1200 ägare, då var det dags för ny säsong! Min börjar nu sin tredje säsong och saker börjar bli slitna.

Jag glömde dessvärre att underhållsladda under vintern, så nu går klipparen helt tomt i batteriet (de gånger den av olika anledningar fastnar ute på fältet) och då tappar den tid och datum, tolkar det som att batteriet börjar bli trött. Har inte tagit tid på hur länge den klipper på en laddning i dagsläget, får göra det framöver.

Har iallafall kollat och hittat passande batteri för 1495 från Ettansmopeder så det får väl bli ett köpt därifrån. Måste dock hitta nått i butiken för 5kr så att det blir fri frakt... ;-) Fördelen med ett nytt "G-Force" batteri borde bli längre klipptid än Rustas Clipper 1200 som väl är mindre/lägre Ah än G-force modell 2000-2500.

Är det någon här som har erfarenhet av att byta batteri i denna eller någon av systermaskinerna?

Just ja!
Jag hittade just detta som är lämpligt att lägga framför laddstationen så att fula spår kan undvikas: Kantskydd/Rutnat

Rutnät.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Magnus Österlund skrev:
Jahapp alla Clipper1200 ägare, då var det dags för ny säsong! Min börjar nu sin tredje säsong och saker börjar bli slitna.

Jag glömde dessvärre att underhållsladda under vintern, så nu går klipparen helt tomt i batteriet (de gånger den av olika anledningar fastnar ute på fältet) och då tappar den tid och datum, tolkar det som att batteriet börjar bli trött. Har inte tagit tid på hur länge den klipper på en laddning i dagsläget, får göra det framöver.

Har iallafall kollat och hittat passande batteri för 1495 från Ettansmopeder så det får väl bli ett köpt därifrån. Måste dock hitta nått i butiken för 5kr så att det blir fri frakt... ;-) Fördelen med ett nytt "G-Force" batteri borde bli längre klipptid än Rustas Clipper 1200 som väl är mindre/lägre Ah än G-force modell 2000-2500.

Är det någon här som har erfarenhet av att byta batteri i denna eller någon av systermaskinerna?

Just ja!
Jag hittade just detta som är lämpligt att lägga framför laddstationen så att fula spår kan undvikas: Kantskydd/Rutnat

[bild]
Betydligt billigare på jem&fix
http://www.jemfix.se/markdukar__11685/terraengarmering_9040547
 
Jag har också haft min i tre år. Jag nappade dock på deras erbjudande om vinterservice så de gick igenom den och bytte det som var slitet. De kollar också batteriet och styrka mm. Klart värt pengarna.

Batteriet har jag haft av en gång. Är luckan på undersidan, bara skruva av skruvarna sen sitter det där inkopplat med stiftkontakt. Lätt som en plätt.

Markskydd, jag använde en dörrmatta, satte fast den med tältspik, fungerade bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.