J
Snyggt bygge!

Men är det inte lite väl mycket jobb för en bil?

För du har väl en sådan där bil som tål att vara utomhus ;)
 
C
FredrikR skrev:
En grej som jag 'lärde' mig på mitt garagebygge var att jag ska putsa lecan innan jag spikar panel nästa ggn jag bygger nåt på samma vis. :)
Bra tips! Åka och köpa putsbruk sen när jag är klar med taket med andra ord! :)

John J: Vill du totalrenovera en bil från 72 utomhus vintertid så är det helt okej med mig, men jag föredrar iaf att ha tak över huvudet och varmt och skönt och ett hårt underlag att rulla "liggvagnen" på.
 
J
cheetah1 skrev:
Bra tips! Åka och köpa putsbruk sen när jag är klar med taket med andra ord! :)

John J: Vill du totalrenovera en bil från 72 utomhus vintertid så är det helt okej med mig, men jag föredrar iaf att ha tak över huvudet och varmt och skönt och ett hårt underlag att rulla "liggvagnen" på.
Ahh låter trevlig!

Lycka till med bilen!
 
Mikael_L
John J skrev:
Snyggt bygge!

Men är det inte lite väl mycket jobb för en bil?
VA!, hur menar du nu ???

Eller tror du verkligen det finns dom som har plats för bilen i sina garage, några månader efter bygget. :D
 
J
Mikael_L skrev:
VA!, hur menar du nu ???

Eller tror du verkligen det finns dom som har plats för bilen i sina garage, några månader efter bygget. :D
Hehe exakt!!
 
C
Nu har vi kommit såhär långt.

Man börjar bli tvungen att gå på taket, vilket än så länge är lite läskigt, tycker jag. :D
 
  • IMG_4680.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4684.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Kan även tillägga att vi troligtvis kommer sätta igen åtminstone fönstret mot grannen, men kanske även det mot huset, för att slippa dyra brandklassade sådana.
 
Mikael_L
Låt inte råsponten sticka ut allt för långt ut, det blir bara krångligt när du ska rensåga den.
Dels är det större risk att bräderna bryts med långa stickor som följd och att det klämmer och jäklas runt cirkelsågsklingan.
Kapa redan innan du sätter upp, så det blir 5-10cm att finputsa bort sedan.
 
C
Det är det jag har gjort också, förutom när det blir typ en meter eller under, då kapar jag den biten på plats och börjar på nästa varv med. :) Det är roligt med ändspontat, jag kan inte tänka mig hur mycket extrajobb det skulle vara med vanligt. Det går ju tillochmed att skarva på ett okej sätt utanför sista takstolen, om det är på nåt enstaka ställe (kommer ju hållas fast av både trekantslist och vindskiva och guvetvad sen, så det borde vara lugnt va?)..

Hur känslig är råsponten exakt för regn? Har hört att den kan slå sig rätt kraftigt?
 
Jag skulle inte skarvat utan att ha en takstol under att fästa det i, men det är jag det. :)
 
cheetah1 skrev:
Man börjar bli tvungen att gå på taket, vilket än så länge är lite läskigt, tycker jag. :D
Då skulle du vart med runt midsommar när jag la taket på mitt garage med övervåning.
Då var takfoten på 5-6m över marken, inte trevligt för en höjdrädd stackare som mig :)

Angående sponten så måste den nog bli ordentligt blöt innan den sväller så kraftigt att den slår sig.
Min fick lite regn på sig några ggr och det var ingen fara med det.
 
Mikael_L
Har du 21mm råspont ska det fungera utmärkt att skarva var som helst, men inte två skarvar bredvid varandra i samma takstolsfack bara.
Och annars vore det ju ingen ide med ändspontat. :surprised:

Jag har, precis som dig, tom lagt någon enstaka skarv utanför sista takstolen.
 
FredrikR skrev:
Jag skulle inte skarvat utan att ha en takstol under att fästa det i, men det är jag det. :)
Jag menade att inte skarvat utanför sista takstolen, på mitt tak har jag skarvat löpande, mellan takstolarna.
Dock ej utanför. :)
 
ser bra ut det där. Ang kortlingarna gjorde jag likadant, dock spikade jag panel på mina väggar och reste dom på plats... så mycket smidigare än att spika dom på vägg :)
nåväl, ser riktigt vettigt ut och jag gillar din attityd... "köldbrygga i garage, who cares"... helrätt. Själv värmer jag med kupéfläkt om jag ska spendera långa dagar därinne.
 
F
cheetah1 skrev:
Bra tips! Åka och köpa putsbruk sen när jag är klar med taket med andra ord! :)

John J: Vill du totalrenovera en bil från 72 utomhus vintertid så är det helt okej med mig, men jag föredrar iaf att ha tak över huvudet och varmt och skönt och ett hårt underlag att rulla "liggvagnen" på.
Vad är det för kärra???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.