Mikael_L
cheetah1 skrev:
Varför inte?
Köldbryggor.
Arbetstid.

Nu kommer jag inte på nåt mer. :)
 
C
Köldbryggor i ett facking garage? :D Care..
Arbetstid: 20 minuter med spikpistol.

Hursomhelst kändes det mycket stabilare med kortlingarna i. Snedstöttorna gjorde väldigt mycket också.

Det sura nu är väl att jag inte har fått takstolarna förrän vecka 37, så jag får sitta och rulla tummarna i dryga veckan till minst...
 
C
Btw, 9630 borde vara en rätt vettig längd att satsa på på taket, va? 32 pannor a 300mm plus 30?
 
C
Idag har vi smackat upp ett par takstolar.

Tillverkade ett specialverktyg för ändamålet.
Skulle egentligen blivit några bilder till, men datorn ville inte låta mig fixa fler, så jag sket i det.
 
  • IMG_4656.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4659.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4666.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4670.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Tillverkade ett specialverktyg för ändamålet.
En 1155 mm lång stång? :)
 
C
Mikael_L skrev:
En 1155 mm lång stång? :)
Den i fjärde bilden. :)
 
Mikael_L
Hmmm, gissade jag alltså rätt?
 
C
Nästan, den är 3 meter lång och har en anordning i änden så att min gamla pappa kan hålla balansen på takstolen utan särskild ansträngning, medan jag klättrar runt som en apa och lyfter i den i vinkeljärnen och skruvar fast den. :D
 
Mikael_L
Ja nu tror jag att jag hänger med vad det är för nåt.
Man tråcklar in den mellan överram och underram och kan sen hålla takstolen stående på hammarbandet och själv stå på golvet?
Smart.

Jag trodde först det var en måttpinne, för att snabbt få exakt rätt avstånd mellan takstolarna.
 
C
Precis så. :)

Nej, jag har ställt ut vinkeljärn, så det är bara att lyfta ner dom mellan och dra fast dom. Bara takstolen står på rätt håll.

En vidareutveckling på pinnen skulle kunna vara att man fäster en krok i änden och hänger en tyngd i -> ensammontering av takstolar. :)
 
C
Verkade det rimligt med taklängden förresten, 9630? Det blir 615 ut på varje sida, och på långsidorna är det 589 på stolarna, plus vindskivor och rännor osv..
 
Mikael_L
Om takfall, taksprång är längre än en halvmeter brukar det räknas in i byggytan, annars inte, så det kan ju kanske vara en nackdel, ifall du har begränsat max byggyta.

Men det fasadens utsida till takets yttersta del som räknas.
 
Är det 589mm på sidorna efter att panelen spikats eller nu före?
Ska du ha utegips, spikregel, lockpanel så bygger det ju 'nästan' 100mm (10+28+22+22=82mm).
 
C
Utan panel (inget utegips, så 72mm), men också utan vindskiva så det går ju 22 mm till där.
 
Sant :)
Glömde tillägga att de är kul med bilderna från bygget!!
En grej som jag 'lärde' mig på mitt garagebygge var att jag ska putsa lecan innan jag spikar panel nästa ggn jag bygger nåt på samma vis. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.