Polos skrev:
Bord stolar mattor trösklar fåtöljer lampor etc etc etc . Den ytan som blir kvar för en robot är den ytan som ej damm samlas på.
Har man djur så kan jag förstå att man vill ha en, men för vårt hushåll skulle en robot inte göra någon nytta alls.
Dammet åker ju runt huset när man går omkring exempelvis. Har jag en liten fjant som tar hand om det som ligger öppet så kommer ju åtminstone inte den delen virvla omkring av dörrar som öppnas, folk som går omkring och liknande.
Sånt som hamnar under matbord och stolar kommer jag inte åt utan att flytta runt stolarna eller hänga upp dem på bordet och då kommer en robot åt på samma sätt. Jag kan ju t.ex en gång i veckan hänga upp stolarna innan jag åker på jobbet så löser roboten den biten. :)

(Nej, jag har inga barn så det är inte samma form av nedskräpning hos mig som barnfamiljer)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
AXS
Dizzy84 skrev:
Ni som tycker att robotdammsugare är bra har ni barn? Har isf era barn leksaker?
För oss tog det ju nästan lika lång tid att plocka undan för att roboten skulle kunna gå som att dammsuga själv.

Lite som min granne som har städhjälp på torsdagar så på onsdagar har dom städdag för att städaren ska kunna städa!?
Har en ettåring, innan läggning varje kväll plockar vi ihop alla leksaker. Vi vuxna ser till att lägga ihop kläder och annat så det inte ligger i vägen. Men det gjorde vi såklart även innan vi skaffade en robotdammsugare. På morgonen hinner vi inte stöka ner så mycket, skulle något ligga i vägen så körs det bara runt.

"Lennart" kör i princip hela lägenheten varje dag, förvånad varje gång jag tömmer dammbehållaren; kan det vara så mycket damm! Kompletterar med en handdammsugare för hörnen någon gång i veckan, det tar 5 in för hela lägenheten.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
prototypen skrev:
Frågade frun mittemot bordet och hon byter inte tillbaka till släpbar dammsugare.
Men vi önskar kortare slang då vi har flera uttag och strategiskt placerade mitt i.

Protte
Men det är bara att ta fram kniven och korta slangen!
 
Hej vi byggde nytt för 2 år sedan och ett av mina krav var en centraldammsugare . Vi har ett litet hus 100 kvm byggyta men två plan, köpte en centraldammsugare för 5600 kr ett uttag på varje plan.
Installerade den själv . Visst den låter men inte som en vanlig dammsugare .
Största fördelen är att dammet åker ut ! inte via ett filter och in igen .... Ser stor skillnad i dammlagring jämfört med hur vi hade det innan med en vanlig dammsugare.
Skulle välja Centraldammsugare alla dar i veckan, stor fördel är att den suger så bra, nästan för bra men hellre det än en som inte suger upp skräpet i hörnen.
Vi köpte även en robotdammsugare provade den några gånger men fastnar den inte någonstans
(Vilket den gjorde hela tiden i under kökssocklen ) så tar den ju inte upp skräpet ...
helt värdelöst den sålde vi på blocket....
Och... Ja det är jobbigt att släpa fram slangen men alla andra fördelar väger lätt upp det
Bara vetskapen att dammet inte åker ut via filtret igen är värt det... tycker jag !
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Såg lite varianter där man förvarar slangen i rören och kompakta utdragbara slangenheter. Erfarenhet och tankar kring detta?
 
G
AndersPS skrev:
Såg lite varianter där man förvarar slangen i rören och kompakta utdragbara slangenheter. Erfarenhet och tankar kring detta?
Hej jag har nyligen byggt hus och installerade då "Hide a Hose". Jag har 3 uttag med 15m slang i varje. Det fungerar och är väldigt skönt/enkelt att bli av med slangen:)! Det var inte helt enkelt att få tag på i sverige och ingen handlare jag frågade hade hört talas om det. I detta system så förvaras slangen i rören. Öppnar luckan, drar ut så mycket slang du vill ha, låser och startar. När du är klar så släpper du låsningen, sätter handen för änden på slangen så sugs den tillbaka i röret!
 
Uppenbarligen har de flesta av skribenterna inte hundar som fäller! Hade aldrig klarat oss utan cds! Får tömma behållaren c:a 1gång i månaden och då tror man att det är minst 1 hund i den. Hade blivit ruinerad på att köpa dammsugarpåsar om vi haft en vanlig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
gäst skrev:
Det var inte helt enkelt att få tag på i sverige och ingen handlare jag frågade hade hört talas om det.
Eurovac säljer Hide-a-hose i Sverige.

http://www.eurovac.nu/villa/hide-a-hose
 
...jag kan säga att jag skulle inte vilja ha en sådan pryl i väggen. Det kommer ju strula förr eller senare....

Om man förbereder med ett uttag i en garderob där man händer slangen så blir det hela rätt smidigt. Och, hanteringen av slangen är en vanesak. Det är verkligen inget problem. På landet har vi en vanlig dammsugare och det är däremot oändligt irriterande med något som fastnar på alla trösklar och i dörrposter......
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
lat skrev:
Uppenbarligen har de flesta av skribenterna inte hundar som fäller! Hade aldrig klarat oss utan cds! Får tömma behållaren c:a 1gång i månaden och då tror man att det är minst 1 hund i den. Hade blivit ruinerad på att köpa dammsugarpåsar om vi haft en vanlig.
Det du skriver är enbart meningslöst skriveri. Ingen hund eller hundsort fälles sådana mängder, möjligen om du har 20-25 mycket stora hundar som tappar all sin päls, alternativt en mikroskopiskt liten centraldammsugare som inte finns på marknaden. Vet inte hur alla dammsugare ser ut idag men när vi hade en i vårt förra hus enplans på ca 170 kvm så fanns det inga fördelar med centraldammsugare lång slang tror den var 15 m ett uttag mitt i huset som räckte över hela ytan om man gick rätt annars var man tvungen att flytta till något av dom som satt längst bort i var ände av huset. Vi slutade att använda c-dammsugaren då den endast var jobbig att hantera, nya ägarna blev överförtjusta men då hade de aldrig haft en sådan så det var nog nyhetens behag som gjorde dem glada. Nya dammsugare är både tysta och lätta samt att man har en på var våning.
 
....eller så är det så att vissa tycker att csug är smidigare och dammsugare är krångligt, och den uppfattningen är också ok.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
....eller så är det så att vissa tycker att csug är smidigare och dammsugare är krångligt, och den uppfattningen är också ok.
Om jag inte missat något av lagstiftningen för tyckande i Sverige så får vi tycka precis hur vi vill, även uttrycka det i tal och skrift.
Det gäller då givetvis även C-dammsugare om nu det behöver påtalas av någon som tror sig vara bättre vetande.
 
Ja det var just det som var poängen. Det är inte på det ena eller det andra sättet utan det är en subjektiv uppfattning.
 
Ja och då undrar jag har du någon uppfattning angående c-dammsugare som bygger på erfarenhet. Att du har en vanlig dammsugare på landet är knappast någon upplysning om hur du upplever en regelbunden användning av C-dammsugare.

Det har jag och därför delger jag min uppfattning om det. Jag kan ta det från början. Jag är uppväxt med vanlig dammsugare flyttade hemifrån och köpte vanlig dammsugare flyttade till hus med vanlig dammsugare. Vi byggde nytt hus med vanlig dammsugare. Så började marknadsföringen om c-dammsugare då byggde vi in en sådan med heldragen slang, från vägguttag till centralenhet. Huset var enplans i vinkel så ett uttag i var ända och ett i mitten med en Y-koppling på vinden som enda möjliga felkälla, två ingångar på enheten och det krånglade aldrig.Men själva arbetet att dammsuga och hantera slangen upplevde vi enbart som jobbigt så vi slutade efter ett par år att brottas med slangen, vi återgick till vanlig slåp-dammsugare både i det huset och i det hus vi bor i idag. Skulle aldrig komma på iden med en c-dammsugare igen. Jag vill dock påpeka att det är inget jättestort problem att brottas med c-slang men man kan göra andra roligare saker och det föredrar jag/vi. Någon skrev om hundar och dammsugning jag känner till det också, eftersom vi i många år har haft 3 st Irländska settrar vilket medför dammsugning det förekommer varje dag med vanliga dammsugaren, i hundrummet som har egen ingång dammsugs med en laddbar skaftdammsugare flera gånger om dagen. Så nu har jag redo gjort för hur och varför inte c-dammsugare inte är ett alternativ för oss,det är helt enkelt behovet av städning som styr i vårt fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
trattalask
zeus_axel skrev:
Har en ettåring, innan läggning varje kväll plockar vi ihop alla leksaker. Vi vuxna ser till att lägga ihop kläder och annat så det inte ligger i vägen. Men det gjorde vi såklart även innan vi skaffade en robotdammsugare. På morgonen hinner vi inte stöka ner så mycket, skulle något ligga i vägen så körs det bara runt.

"Lennart" kör i princip hela lägenheten varje dag, förvånad varje gång jag tömmer dammbehållaren; kan det vara så mycket damm! Kompletterar med en handdammsugare för hörnen någon gång i veckan, det tar 5 in för hela lägenheten.
Vi plockade åxå undan så när vi bara hade en ettåring. Nu har vi en treåring och en femåring... dom har vunnit slaget, Roffe kan inte jobba varje kväll. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.