Det går inte att överklaga en plan som redan vunnit laga kraft.
 
Jag blir lite fundersam. Hur stort är huset egentligen? 125 eller 150 kvm?

Det står ett gammalt skjul på tomten på 25 kvm som används som förråd?

Men som sagt, om hon river gamla byggnaden på 25 (eller var det 30 kvm?) så kan hon uppföra ett nytt på max 15 kvm. Sen söker hon omprövning på bygglovet för carporten på 30 kvm och hänvisar till "mindre avvikelse".

Carportens placering är minst 12 meter från huvudbyggnaden hoppas jag?
 
här är jag igen.

Ville skriva bara att min carport är borta, riven.
Fick inte böte.
Vi ska riva bara 1/2 gamla byggnaden, dåfår vi ett förråd på 15 kvm,
sedan söker vi på nytt byggnadslov.
Vi gör som timmelstad skrev.
 
Ricken skrev:
Det går inte att överklaga en plan som redan vunnit laga kraft.
Nej men man kan försöka påverka kommun att ändra planen alt om TS vill ta en ev kostnad för "frimärksplan"

Om kompbyggnaden är större ön tillåtna 25m2 skulle jag inte begära rivlov utan "renovera" om den till garrage/carport/förråd.(om det är tillåtet dvs,kommer inte helt ihåg)

Bygganmälan på att man ska ändra om i den bärande konstruktionen på bef byggnads kortsida. sen in med en garrageport.

Lite annan kostnad mot carport,men den kanske kan gå?
 
Steksmar skrev:
Nej men man kan försöka påverka kommun att ändra planen alt om TS vill ta en ev kostnad för "frimärksplan"

Om kompbyggnaden är större ön tillåtna 25m2 skulle jag inte begära rivlov utan "renovera" om den till garrage/carport/förråd.(om det är tillåtet dvs,kommer inte helt ihåg)

Bygganmälan på att man ska ändra om i den bärande konstruktionen på bef byggnads kortsida. sen in med en garrageport.

Lite annan kostnad mot carport,men den kanske kan gå?
Även om du får kommunen o göra en frimärksplan så måste nån betala för den. O det blir dom som ska bygga där.

Men hur tänker du när du säger renovera om?
Det är ju fortfarande en komplementsbyggnad.
 
Om jag inte missminner mig så fick kompbyggnaden vara 25m2,medans i verkligheten den är större runt 30m2.

Om man begär rivning av den ca 30m2 byggnaden kommer domkanske inte få igenom en lika stor byggnad.
Då hade jag undersökt möjligheterna att bygga/renovera om byggnaden till ett garage/carport/förråd.

Kanske inte är görbart i praktiken, men det är en tanke iaf.
 
jag tänkte riva bara halva byggnaden, det går inte att omvandla den till garage, kommer inte att hålla, huset är från 1945.
Jag tycker det var lite märkligt från kommunen,
jag kunde behålla cp enl mig och riva halva byggnaden, men nej,
de sa att jag måste riva cp och riva halva eller hela byggnaden också sedan skriva bygganmällan igen och då får jag bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.