nix, nu skickade jag bilder till Ricken, han erbjöds sig att hjälpa till
 
jag tänkte lite om allt, det är kanske bättre att jag river ner det gamla huset och bygger ett litet förråd, inte mer är 15m2, kan jag behålla min carport då?
 
Det ska du fråga din bygglovhandläggare om, men spontant Ja, om din carport inte är större än 25 kvm så kan du ju alltid riva det gamla stora förrådet och istället sätta upp en förrådsfriggebod på 15 kvm (men bara en, och givetvis med lagstadgade mått från gränserna för att slippa bygglov för den).
 
gamla förrådet är störe än min carport, dvs mer än 30m2.
Med lagstadgade mått från gränserna skulle jag inte ha problem, inte nära vägen, inte nära grannar, på carportssidan har jag inte alls någon granne.
 
Här har jag bifogat bilderna, men det var detaljplanen som hade varit intressan att se.

Du hade sett den på nätet tolkade jag det som?
 
  • nr.1.jpg
  • 2.jpg
men jag ser inte bilderna.
ju jag har planen den kan jag försöka skicka också
 
plan
 
nu har jag bifogad plan
 
nytt
 
Har du planbestämmelserna någonstans?
Alltså texten som hör till planen?
 
japp, eftersom det finns mycke så ska jag skriva bara den som gäller min beteckning:

Byggnadsplaneområdes användning:
1 mom: Med x betecknat område får användas för bostadsändemål. Byggnadsnämnden äger dock medgiva inredning av garage samt lokaler för handel.
Tomtplats:
Tomtpats får icke givas mindre areal än 800 kvm.
Byggnadssätt:
1mom:inom x områdesdel får tomtplats bebyggas med endast en byggnad och skall denna uppföras fristående. Byggnad får upptaga en yta av högst 125 kvm. Under förutsättning att dettaa prövaslämpligt och förenligt med tomtplatsen och kvarterets enhetliga bebyggnader får till varje huvudbyggnad uppföras ett uthus upptagande en yta av högst 25 kvm.
Med punktewr betecknad områdesdel får icke bebyggas.

Sen står det mycket om taklutning och hushöjd men det behövs inte skrivas.
 
Ok, ja jag tykcer din senaste idé låter rätt bra, lämna in en ansökan om rivninglov på det uthuset du har, gör sedan en bygglovsansökan på carporten och bygg dina 15kvm bygglovsfritt.

Ring handläggaren och prata med h*n så ser du om det är genomförbart.
 
Här kommer mer:
Byggnadsläge å tomtplats:
Avståndet mellan skilda byggnader å samma tomplats får icke vara mindre än 12 m. Därest ett ändamålsenligt bebyggnade därigenom främjas, äger byggnadsnämnden dock medgiva mindre avstånd mellan byggnader för industriellt ändamål samt mellan bostadsbyggnad och tillhörande uthus
 
jag tror att jag gör så.
Kommer jag att betala böte?
Jag byggde carporten utan tillåtelse
 
Rebeka skrev:
jag tror att jag gör så.
Kommer jag att betala böte?
Jag byggde carporten utan tillåtelse
Om du inte redan fått ett föreläggande om åtgärd (rivning tex) så lär väl kommunen inte ens veta att du redan påbörjat bygget så river du nu så torde det inte vara några problem...

Om detaljplanen har en begränsning på 150+25 och du redan har tagit dessa 25 i anspråk så får du mer eller mindre automatiskt avslag på bygglovet.
Det du då kan göra är tre saker som jag förstått det:
1. Överklaga detaljplanen, tar troligen rätt lång tid, men är i teorin görbart iaf.
2. Bygga ett skärmtak på max 15 kvm (vilket är bygglovsfritt) - förutsätter att du inte redan har tagit dessa 15 kvm i anspråk ngn annanstans.
3. Riva komplementbyggnaden (glöm inte söka rivningslov !) - då har du 25 kvm att bygga carport/garage på.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.