B Bjober skrev:
Där verkar vi ju vara helt överrens.
Men jag tror att det tekniskt fungerar under givna förutsättningar.
Vad är din åsikt i den frågan?
I teorin fungerar det så länge alla lasterna drar lika mycket, när vi får variationer så skiter det sig. I detta fallet redan då L3 ej används.

Sedan finns det motorskydd som är 3-fas men mäter individuellt på faserna, ett sådan skulle funkar i TS fall
 
Redigerat:
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
I teorin fungerar det så länge alla lasterna drar lika mycket, när vi får variationer så skiter det sig. I detta fallet redan då L3 ej används.
Jag har inte någon djupare kännedom om olika sorters motorskydd. Jag är helt med på att det är en mycket udda lösning att använda ett motorskydd till två motorer. Men menar du att det finns motorskydd som mäter strömmen i alla faser och bryter om den inte är lika? Jag har uppfattat motorskydd som halva funktionen av en dvärgbrytare. Den bryter vid överbelastning oavsett om det beror på att motorn är fastlåst eller en fas försvunnit när den går med fullast. Går motorn med låg belastning kan den gå vidare på två faser utan att motorskyddet löser eftersom inte strömmen blir för hög. Till skillnad från dvärgbrytaren är den inte ett kortslutningsskydd.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
I teorin fungerar det så länge alla lasterna drar lika mycket, när vi får variationer så skiter det sig. I detta fallet redan då L3 ej används.

Sedan finns det motorskydd som är 3-fas men mäter individuellt på faserna, ett sådan skulle funkar i TS fall
Men ett sånt har väl TS?
Nu vet jag inte exakt men hittar ett väldigt likt. Och där verkar inte 2 fasig belastning vara ett problem. Lite känsligare att trigga på fåfasig belastning än andra jag tittat på men att 2 fasig belastning inte skulle funka finner jag inget belägg för.
Datasheet för överlastrelä ZB12-10 med tekniska specifikationer och scheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar utsökningstider för 2-fasig och 3-fasig belastning vid olika ströminställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att se det måste vi ha märkskylten på sidan. Brukar finnas båda modellerna och de ser generellt lika dana ut..
 
Hittade ett annat random motorskydd och där står 1 och 3 fasig belastning med i databladet.
Graf över utlösningskurvor för motorskydd med driftkallt tillstånd för trefasig och enfasing belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datablad för motorskyddsbrytare med specifikationer och tillbehörsbilder, inklusive en utlösningskurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bjober skrev:
Hittade ett annat random motorskydd och där står 1 och 3 fasig belastning med i databladet.
[bild] [bild]
Många motorskydd av denna typen har sk differentialutlösare dvs avvikelser viss % mellan faserna löser ut även om man ligger under inställt värde. Det är ju en utmärkt funktion för att skydda trefasmotorer vid dellast och tex fasbrott motorn behöver inte om den redan är i drift dra så mycket att skyddet löser på inställd ström. Däremot kan den ändå skadas i de två faslindningar den går på.

Många underliga resonemang också kring att man inte vill ha motorskydd på enfasmotorer. Givetvis är det som Avemo skriver främst ett överlastskydd och det i både en- och trefasfallet.

Bäst är att seriekoppla de tre polerna i enfasdrift bara skyddet går att ställa upp tillräckligt. Alternativet Bjober kör med parallellt går ju också men dels är inställningen inte direkt översatt mot märkström dels är det inte garanterat strömdelning så ev löser det på tidigare nämnda diffskydd om det är av den typen.

Sen kan man ju nämna i linje med de som hoppar skydd vid enfas att det numera ofta ligger termokontakter i motorn som skyddar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Synnerligen överarbetad lösning o diskussion för två små 1fas pumpar som anses behöva motorskydd.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.