B Bjober skrev:
Jag hade velat ha motorskyddet kvar. Normalt är säkringen så mycket större än vad en liten motor tål.
Jag brände själv nyss upp en fläktmotor för att jag "inte hunnit" koppla in motorskyddet.
Det luktade bara bränd plast men säkringen höll. Motorn stum.
Motorskyddets 3 faser parallellkopplas och sätts till 33% av motorströmmen.


Skulle du kunna förklara mer exakt på bilden hur du skulle kopplat det då ? kankse kan rita på bilden hur du menar ?
vad skulle du ställa motorskyddet på ?


 
B Bjober skrev:
Jag hade velat ha motorskyddet kvar. Normalt är säkringen så mycket större än vad en liten motor tål.
Jag brände själv nyss upp en fläktmotor för att jag "inte hunnit" koppla in motorskyddet.
Det luktade bara bränd plast men säkringen höll. Motorn stum.
Motorskyddets 3 faser parallellkopplas och sätts till 33% av motorströmmen.
Vet inte märkströmmen på fläktmotorn din, men en enfas motor på 4,4A märkström löser jäkligt fort 16A säkring om motorn är stum.
 
Motorskyddet är ett överbelastningsskydd. Det löser ut om det går högre ström än den inställda. Däremot är det till skillnad från en säkring inte ett kortslutningsskydd. Om en trefasmotor går på två faser så blir strömmen för hög och motorskyddet löser. Men det är inte det enda scenariot då det löser. Det kan visst vara poäng att ha motorskydd på en enfasmotor.

Hur är den nya pumpens varvtal ställbart? Det är möjligt att det finns ett överbelastningsskydd inbyggt i anordningen som reglerar varvtalet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A Axel_R skrev:
Skulle du kunna förklara mer exakt på bilden hur du skulle kopplat det då ? kankse kan rita på bilden hur du menar ?
vad skulle du ställa motorskyddet på ?


[bild]
T1-T2-T3 ihop
L1-L2-L3 ihop

1.5A ungeffär.
 
B Bjober skrev:
Jag hade velat ha motorskyddet kvar. Normalt är säkringen så mycket större än vad en liten motor tål.
Jag brände själv nyss upp en fläktmotor för att jag "inte hunnit" koppla in motorskyddet.
Det luktade bara bränd plast men säkringen höll. Motorn stum.
Motorskyddets 3 faser parallellkopplas och sätts till 33% av motorströmmen.
Motorskyddet skyddar en 3 fas motor från att gå sönder vid fasbortfall får du fasbortfall i en 1 faskoppling så finns ju inget att skydda. Gäller även pumpen i kylskåp och frysar. Koppla ej ihop de 3 faserna för att få enfas då går proppen mfl
 
Müssli Müssli skrev:
Om du ändå vill använda ett måste du seriekoppla så fasen går igenom alla tre polerna på motorskyddet, annars löser det ut.
Man ska väl parallellkoppla?
 
Men det ser ut att vara två av faserna som används? L1-L2, L3 är tom?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Men det ser ut att vara två av faserna som används? L1-L2, L3 är tom?
Det är en cirkulations pump som är inkopplad med.

Innan va den kopplad på samma fas som pumpen men kopplade den på egen fas igår för att se om det skulle göra någon skillnad.

Men det gjorde det inte.
 
Så du har 2st pumpar på varsin fas?

Om så, ta bort motorskyddet och koppla direkt på kontaktorn. Motorskyddet gör ingen nytta som det är nu då du har olika laster på de olika faserna.
 
H håbbe1961 skrev:
Motorskyddet skyddar en 3 fas motor från att gå sönder vid fasbortfall får du fasbortfall i en 1 faskoppling så finns ju inget att skydda. Gäller även pumpen i kylskåp och frysar. Koppla ej ihop de 3 faserna för att få enfas då går proppen mfl
Motorskyddet skyddar inte bara mot fasbortfall utan mot överbelastning. Det senare gör det lika bra om det är en enfasmotor.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det senare gör det lika bra om det är en enfasmotor.
Ja, men inte om det är två enfasmotorer.
 
useless useless skrev:
Ja, men inte om det är två enfasmotorer.
Njä..hmm..jo eller om strömarna är hyfsat i samma storleksordning så skulle det väl i princip fungera. Visst triggar överström i var och en av slingorna att den bryter?
Inget man igentligen gör , och inget jag tar gift på men ja jag tror.

Alltså att du kan köra en 4A motor på L1+L2 och en 2A på L3 och sätta skyddet på 2A.
 
useless useless skrev:
Ja, men inte om det är två enfasmotorer.
Det må vara lite udda att ha två motorer på ett motorskydd. Men det gäller ju oavsett om det är enfas eller trefas.
 
B Bjober skrev:
Njä..hmm..jo eller om strömarna är hyfsat i samma storleksordning så skulle det väl i princip fungera. Visst triggar överström i var och en av slingorna att den bryter?
Inget man igentligen gör , och inget jag tar gift på men ja jag tror.

Alltså att du kan köra en 4A motor på L1+L2 och en 2A på L3 och sätta skyddet på 2A.
Man kopplar inte två olika laster på samma motorskydd.

Vill man att lasten ska föregås av motorskydd så sätter man separata.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Man kopplar inte två olika laster på samma motorskydd.

Vill man att lasten ska föregås av motorskydd så sätter man separata.
Där verkar vi ju vara helt överrens.
Men jag tror att det tekniskt fungerar under givna förutsättningar.
Vad är din åsikt i den frågan?
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.