Hej!
Vi bytte nyligen vårt gamla RDAA 2-4-1-aggregat till ett Heru 160 S men upplever nu högre "luftljud" från tilluftsdonen samtidigt som vår radon-mätare (blåbetong i stommen) indikerar högre radonnivåer. Jag har därför lite frågor jag hoppas kunna få hjälp med att reda ut.

1. Då det rör sig om rent "luftljud" i tilluftsdonen, kan detta handla om någonting annat än att luftflödet nu är högre än det var med det gamla aggregatet? Dvs. kan högre luftljud i tilluftsdonen komma från aggregatet i sig eller från förändrad rördragning på vinden i anslutning till aggregatet?

2. Kan ljuddämpare i anslutning till aggregatet ta bort luftljud vid tilluftsdonen eller hjälper ljuddämpare enbart mot ljud från aggregatet?

3. Då vi har blåbetong i stommen så ställde de in ventilationen för övertryck, är det korrekt eller gäller övertryck bara vid markradon för att undvika att dra in luft från marken in i huset? protokollen från när det gamla RDAA-systemet installerades visar att det då ställdes in för ett svagt undertryck men jag vet inte om de fortfarande stämde 30 år efter installationen :)

Tacksam för hjälp, lite missnöjd nu med högre ljud och högre radonvärden...
 
W antonw86 skrev:
Hej!
Vi bytte nyligen vårt gamla RDAA 2-4-1-aggregat till ett Heru 160 S men upplever nu högre "luftljud" från tilluftsdonen samtidigt som vår radon-mätare (blåbetong i stommen) indikerar högre radonnivåer. Jag har därför lite frågor jag hoppas kunna få hjälp med att reda ut.

1. Då det rör sig om rent "luftljud" i tilluftsdonen, kan detta handla om någonting annat än att luftflödet nu är högre än det var med det gamla aggregatet? Dvs. kan högre luftljud i tilluftsdonen komma från aggregatet i sig eller från förändrad rördragning på vinden i anslutning till aggregatet?

2. Kan ljuddämpare i anslutning till aggregatet ta bort luftljud vid tilluftsdonen eller hjälper ljuddämpare enbart mot ljud från aggregatet?

3. Då vi har blåbetong i stommen så ställde de in ventilationen för övertryck, är det korrekt eller gäller övertryck bara vid markradon för att undvika att dra in luft från marken in i huset? protokollen från när det gamla RDAA-systemet installerades visar att det då ställdes in för ett svagt undertryck men jag vet inte om de fortfarande stämde 30 år efter installationen :)

Tacksam för hjälp, lite missnöjd nu med högre ljud och högre radonvärden...
Att köra övertryck verkar lite konstigt, men vad vet jag.
Du kanske har högre flöden nu och således får du högre ljud.
Ljuddämpare vid aggregatet är absolut att rekommendera för att ”döda” problemet vid källan.

Radonet ska väl sugas ut och inte tryckas ut?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Högre luftflöde genom tilluftsdonen ger högre tryckfall som ger högre ljud främst om det är samma inställning på tilluftdonen.
Då kan det vara bra att sätta in injusteringsspjäll på rören där det mesta av tryckfallet sker och sedan större öppning på luftdonen.

Ljuddämpare vid aggregatet minskar bara ljudet från aggregatet.

Angående övertryck/undertryck:
https://www.lfs-web.se/ventilation-overtryck-undertryck.htm

https://avfuktningsteknik.se/overtryck-eller-undertryck-vilket-ar-bast-for-ventilation-i-huset/

https://www.optihus.se/ventilation
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Absolut inte övertryck! Även med en lättbetongstomme så riskerar du att trycka in varm fuktig luft i konstruktion, tex tak, som kondenserar och orsakar elände. Teoretiskt kan nämna vid markradon justera aggregatet till ett väldigt lågt undertryck men ej annars.
 
  • Gilla
Dsl och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Högre luftflöde genom tilluftsdonen ger högre tryckfall som ger högre ljud främst om det är samma inställning på tilluftdonen.
Då kan det vara bra att sätta in injusteringsspjäll på rören där det mesta av tryckfallet sker och sedan större öppning på luftdonen.

Ljuddämpare vid aggregatet minskar bara ljudet från aggregatet.

Angående övertryck/undertryck:
[länk]

[länk]

[länk]
Tack för svar!

Då jag hade låga radon-nivåer innan tänker jag att jag egentligen inte har någon anledning att köra med högre luftflöden än innan och givet samma luftflöde borde väl inte vilket aggregat som knuffar luften spela någon roll?
OM det nu är så att jag har högre luftflöde vid tilluftsdonen med det nya aggregatet (vilket högre ljud talar för) så måste det högre radonvärdet bero på den ändrade balansen (från under- till övertryck)?

Den andra justering som gjordes var att de fick dra om rören på vinden pga att de nya aggregaten har in/ut och från/tilluft på andra positioner än mitt gamla aggregat, det gjorde att det blev någon lite snävare kurva.
 
A Antemoo skrev:
Att köra övertryck verkar lite konstigt, men vad vet jag.
Du kanske har högre flöden nu och således får du högre ljud.
Ljuddämpare vid aggregatet är absolut att rekommendera för att ”döda” problemet vid källan.

Radonet ska väl sugas ut och inte tryckas ut?
Tack!

Tycker också att det känns lite konstigt men har samtidigt läst om det som metod vid markradon så tänkte att allt var som det skulle...

Jag tänker att om det nu skulle vara högre flöden (och rätt balanserat...) så borde radonvärdet gå ner, inte upp?
 
  • Gilla
Seve1979 och 1 till
  • Laddar…
Och till dina andra frågor. Dämpare vid aggregatet tar bara aggregatets ljud (om de inte är så dåligt installerade så de bromsar luftflöde) så om din källa till ljud nu är ett högre luftflöde över donen så måste det lösas vid donen. Om du har gamla don så har mycket hänt där med ljudnivåer vid högre luftflöden men till att börja med är väl luftomsättningen det första att titta på så du löser problemet vid rätt luftflöde. Om det är väl dimensionerat så man kan testa andra don. Har du en äldre installation med 100mm kanaler till respektive don, eller i värsta fall flera don på en sådan kanal, är det svårare förutsättningar men det hänger på luftflöden.

Har du ett protokoll från injustering som du kan lägga ut?
 
  • Gilla
Per19 och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Och till dina andra frågor. Dämpare vid aggregatet tar bara aggregatets ljud (om de inte är så dåligt installerade så de bromsar luftflöde) så om din källa till ljud nu är ett högre luftflöde över donen så måste det lösas vid donen. Om du har gamla don så har mycket hänt där med ljudnivåer vid högre luftflöden men till att börja med är väl luftomsättningen det första att titta på så du löser problemet vid rätt luftflöde. Om det är väl dimensionerat så man kan testa andra don. Har du en äldre installation med 100mm kanaler till respektive don, eller i värsta fall flera don på en sådan kanal, är det svårare förutsättningar men det hänger på luftflöden.

Har du ett protokoll från injustering som du kan lägga ut?
Jag ska leta rätt på protokollet när jag kommer hem, lägger ut då!

Till saken hör alltså att jag upplever att ljudnivån är högre vid tilluftsdonen trots att det är samma nya don (Lindab Airy) som innan samtidigt som radonnivån indikativt har gått upp.

Det är mycket riktigt en gammal installation med 100mm-rör vid donen så kanske svårt att göra underverk men det känns som sagt dumt att det blev sämre vid bytet. Har tyvärr ingen koll på de faktiska luftflödena precis innan bytet, skulle med facit till hands ha propsat på att de skulle mäta även innan men de sa att det inte behövs och jag lyssnade...
 
Spännande…. En högre luftomsättning skulle ju kunna förklara ljudet och synd då vi inte vet flödet innan. Om det är rent don samt kanalljud från luftflöde och lufthastigheten är detta svårare att lösa utan att gå ner i luftomsättning. När du har protokollet kan du alltid även kolla lite på lufthastigheten i kanalen genom att räkna om liter/sekund till meter/sekund givet dina 100mm kanaler och se så du inte hamnar väldigt högt. En stor insats är ju givetvis om det är nära mellan en grövre stan samt åtkomligt mellan denna och don att överväga 125mm kanaler. Om det är fråga om främst kanalljud från lufthastigheten och du kan få in en fläxdämpare innan donet kan det övervägas med. Rena sus från donen pga luftflöde är svårare dock

Radonet är svårt att förstå. Givet att du ser att det gått upp antar jag att du har ett sätt att mäta det kontinuerligt så du inte jämför en ny datalogger med något gammalt spårfilmsprotokoll. Om det dessutom verkligen är så att de (även om det låter konstigt) har justerat in det med övertryck skulle det utesluta en komponent av markradon. En ökad luftomsättning borde minska halten givet att du späder ut radongasen med omsättningen. :thinking:
 
M myrstack skrev:
Och till dina andra frågor. Dämpare vid aggregatet tar bara aggregatets ljud (om de inte är så dåligt installerade så de bromsar luftflöde) så om din källa till ljud nu är ett högre luftflöde över donen så måste det lösas vid donen. Om du har gamla don så har mycket hänt där med ljudnivåer vid högre luftflöden men till att börja med är väl luftomsättningen det första att titta på så du löser problemet vid rätt luftflöde. Om det är väl dimensionerat så man kan testa andra don. Har du en äldre installation med 100mm kanaler till respektive don, eller i värsta fall flera don på en sådan kanal, är det svårare förutsättningar men det hänger på luftflöden.

Har du ett protokoll från injustering som du kan lägga ut?
Har ventilationen fungerar tillfredsställande tidigare så kan man ha samma flöden utan att det blir sämre. Att ljud fortplantar sig från aggregat är vanligt.
Så…..
Mitt egna (amatörmässiga) förslag skulle vara att man skulle behålla den gamla balansen och ställa in aggregatet så att man slipper oljud.
Låt oss säga 50% frånluft och 45% tilluft som utgångspunkt.
Om ventilationen var duglig förut så bör den vara duglig idag så länge man kör samma balans.

Här är det nog feljusterat av installatör. Varför ändra från undertryck till övertryck?

Då det inte fungerar idag så kan man lika gärna experimentera själv.
Jag hade gått in i panelens inställningar och ändrat själv till ett undertryck.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Spännande…. En högre luftomsättning skulle ju kunna förklara ljudet och synd då vi inte vet flödet innan. Om det är rent don samt kanalljud från luftflöde och lufthastigheten är detta svårare att lösa utan att gå ner i luftomsättning. När du har protokollet kan du alltid även kolla lite på lufthastigheten i kanalen genom att räkna om liter/sekund till meter/sekund givet dina 100mm kanaler och se så du inte hamnar väldigt högt. En stor insats är ju givetvis om det är nära mellan en grövre stan samt åtkomligt mellan denna och don att överväga 125mm kanaler. Om det är fråga om främst kanalljud från lufthastigheten och du kan få in en fläxdämpare innan donet kan det övervägas med. Rena sus från donen pga luftflöde är svårare dock

Radonet är svårt att förstå. Givet att du ser att det gått upp antar jag att du har ett sätt att mäta det kontinuerligt så du inte jämför en ny datalogger med något gammalt spårfilmsprotokoll. Om det dessutom verkligen är så att de (även om det låter konstigt) har justerat in det med övertryck skulle det utesluta en komponent av markradon. En ökad luftomsättning borde minska halten givet att du späder ut radongasen med omsättningen. :thinking:
Jag får revidera mitt tidigare påstående, det handlar mer om ”kanalljud” än ljud från själva tilluftdonen. Jag plockade bort donen och det lät i stort sett lika mycket ändå. Är detta något som kan bli bättre med ljuddämpare tror ni?

Bifogar bilder på rördragningen från aggregatet, kan dessa snäva svängar vara ett problem tror ni? Det sitter nu ljuddämpare på frånluften (som är knäpptyst) men inget på tilluftskanalerna. Installatören påstod att vi skulle bli av med ljudet om vi installerar ljuddämpare på tilluftakanalerna, jag vill bara vara hyfsat säker innan jag lägger några tusen extra på det…
 
  • Isolerade ventilationsslangar med skarpa böjar i en vindskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade ventilationsrör med skarpa böjar i en vind, belysta av en ljusstråle, omgivna av stenullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade ventilationsrör med snäva svängar i ett byggprojekt, möjlig orsak till ljudproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp av en artikelöversikt om aktier med rubrik och länk till podd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W antonw86 skrev:
Jag får revidera mitt tidigare påstående, det handlar mer om ”kanalljud” än ljud från själva tilluftdonen. Jag plockade bort donen och det lät i stort sett lika mycket ändå. Är detta något som kan bli bättre med ljuddämpare tror ni?

Bifogar bilder på rördragningen från aggregatet, kan dessa snäva svängar vara ett problem tror ni? Det sitter nu ljuddämpare på frånluften (som är knäpptyst) men inget på tilluftskanalerna. Installatören påstod att vi skulle bli av med ljudet om vi installerar ljuddämpare på tilluftakanalerna, jag vill bara vara hyfsat säker innan jag lägger några tusen extra på det…
Absolut bör du ha dämpare.
Placera den så nära aggregatet som möjligt och använd en så lång som möjligt.
Kostar väl någon tusenlapp.
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
Dämpare nära aggregatet tar ljudet i princip fläktarna skapar. Dämpare innan donen tar kanalljudet som kan uppstå vid exempelvis för höga flöden i kanalen. De tar också överhörning via tilluften.
På frånluften är det med överhörning om man inte kör med injusteringsspjäll.

förmodligen har du nu ett ljud pga ett högre tilluftsflöde. Dva högre hastighet i kanalsystem. Börja med att sätta en ljuddämpare vid första donet och se om det hjälper där. Om så är fallet sätt dit på resten.

Ett annat är att dra ned flödet en aning det kan ju vara så. Det kan du ju enkelt fixa själv i Heru. Koden är väk fortfarande 1199 och då e det bara att testa.
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
I Installation skrev:
Dämpare nära aggregatet tar ljudet i princip fläktarna skapar. Dämpare innan donen tar kanalljudet som kan uppstå vid exempelvis för höga flöden i kanalen. De tar också överhörning via tilluften.
På frånluften är det med överhörning om man inte kör med injusteringsspjäll.

förmodligen har du nu ett ljud pga ett högre tilluftsflöde. Dva högre hastighet i kanalsystem. Börja med att sätta en ljuddämpare vid första donet och se om det hjälper där. Om så är fallet sätt dit på resten.

Ett annat är att dra ned flödet en aning det kan ju vara så. Det kan du ju enkelt fixa själv i Heru. Koden är väk fortfarande 1199 och då e det bara att testa.
1199 eller 1991 är väl koden, beroende på vad man ska göra.
Oavsett vilket så tycker jag att trådskaparen bör gå tillbaka till undertryck och sedan kan han dra på med fläktarna tills oljud kommer och sedan backa några steg.
Är man petig så kan man justera in alla don igen med mätning, men det lär fortfarande vara åtminstone lika god ventilation som förr.
Frågan är hur mycket installatören pillade i donen.

Själv har jag kört lite på känsla här hemma efter byte av FTX och så långt fungerar det bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
Böjarna vid aggregatet ser inte ut att vara något problem för ljudet. De är snarare en utmaning för få dit en större ljuddämpare så även om en utdragen flexdämpare är bra så skulle en rund fast 1200mm dämpare vara ännu bättre. Får du in en kombination av dämpare vid aggregat samt flexdämpare vid respektive don ska du få ner ljudet bra. Förklarar dock inte hur det vart mer med aggregatbyte om de inte samtidigt tog bort några dämpare

sen var det ju mysteriet med radonet…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.