Lars48 skrev:
Ser ut på bild #54 att det går in kall vatten och ut varmvatten plus elementernas slinga.
Och det innebär....?
 
Husköpare 8 skrev:
Och det innebär....?
Det innebär att pumpen värmer tappvattnet oxå. Lägg ut bilder som visar hur rören är kopplad till tankarna.
 
M
Lars48 skrev:
Ser ut på bild #54 att det går in kall vatten och ut varmvatten plus elementernas slinga.
Du kan ju undersöka själv vart går rören och ta bilder och lägga ut samt manualen om du har den.
Tycker det ser ut som att det är fram och retur för radiatorerna och gas-rören på värmepumpen samt el.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Ta gärna mer bilder på installationen. Vart alla ledningar går etc. Och gärna på dina radiatorer också så ska vi nog få ordning på värmen.

På bild 53. Varför är kulventilen stängd för? Vart går den ledningen?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
TotalControl skrev:
Ta gärna mer bilder på installationen. Vart alla ledningar går etc. Och gärna på dina radiatorer också så ska vi nog få ordning på värmen.

På bild 53. Varför är kulventilen stängd för? Vart går den ledningen?
Bild 53 tog jag just för att den "spaken" ska gå att vrida uppåt,men det tar totalt tvärstopp när jag försöker vrida den. Aha,den kallas alltså för "kulventil",fick jag veta det också:)
Den ledningen går från den vita Foma"lådan" och in i huset.
 
Pannrummet är ett så litet utrymme att det blir svårt att ta bilder på vart alla ledningar går.Bättre om ni frågar och jag svarar.
 
Husköpare 8 skrev:
Bild 53 tog jag just för att den "spaken" ska gå att vrida uppåt,men det tar totalt tvärstopp när jag försöker vrida den. Aha,den kallas alltså för "kulventil",fick jag veta det också:)
Den ledningen går från den vita Foma"lådan" och in i huset.

Den öppnas nedåt. Det verkar vara kunna vara din stigare, dvs värme ut från värmepumpen. Då den har ett rött handtag. Verkar vara en seriös installation så den kan vara korrekt färgmärkt, dvs rött handtag för varm sida. Tyckte mig se ett blått också för kall. (retur) Börja med att öppna den röda ventilen så ska du få se att det kan börja hända grejer.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
TotalControl skrev:
Den öppnas nedåt. Det verkar vara kunna vara din stigare, dvs värme ut från värmepumpen. Då den har ett rött handtag. Verkar vara en seriös installation så den kan vara korrekt färgmärkt, dvs rött handtag för varm sida. Tyckte mig se ett blått också för kall. (retur) Börja med att öppna den röda ventilen så ska du få se att det kan börja hända grejer.
Nej det går inte att vrida på den åt något håll.Har även provat innan flera gånger. Den sitter som berget i det läget. Finns inga blåa sådana "spakar",det finns enbart röda.
Och ja jag tar i när jag försöker vrida den,men hur hårt ska den sitta egentligen? Vill ju inte ha sönder något....
 
Hammare, kan du inte vrida den till öppet läge måste den ändå bytas ut.
 
M
Husköpare 8 skrev:
Nej det går inte att vrida på den åt något håll.Har även provat innan flera gånger. Den sitter som berget i det läget. Finns inga blåa sådana "spakar",det finns enbart röda.
Och ja jag tar i när jag försöker vrida den,men hur hårt ska den sitta egentligen? Vill ju inte ha sönder något....
Se till att hålla emot med andra handen på kopplingen så du inte tvingar röret eller dess kopplingar åt något håll så kan du ta i rätt bra.

Prova även att "jucka" den lite fram och tillbaka.
 
Marcussjogren skrev:
Se till att hålla emot med andra handen på kopplingen så du inte tvingar röret eller dess kopplingar åt något håll så kan du ta i rätt bra.

Prova även att "jucka" den lite fram och tillbaka.
Ok.jag ska hålla emot med andra handen på kopplingen,vad är koppling och var sitter den?
 
Johannes Carlsson skrev:
Hammare, kan du inte vrida den till öppet läge måste den ändå bytas ut.
Hur kommer det sig att den har fastnat i stängt läge? Och om jag tar i med hammare,går det inte sönder något då så det sprutar vatten i hela pannrummet?
 
Det kommer troligen inte gå sönder, man kan också sätta ett långt rör på handtaget för att få lite mer hävarm. Se bara till att du drar åt rätt håll.
 
hsd
Det ska sitta en stoppklack på ventilen och den klacken ska stoppa så att det röda handtaget inte vrids för långt
Titta efter så att den klacken inte har kilat fast handtaget, då kommer Du även att se åt vilket håll den kan vridas
 
Ok,med andra ord så är det denna röda spak som ej går att vrida på,som är anledningen till att jag får gå med vinterkläder på inomhus? Har jag uppfattat det hela korrekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.