M
Husköpare 8 skrev:
Njae,dom rören känns bara ljumma.
Hmm - frågan är varför, om tanken inte används, så borde det antingen vara kallt eller lika varmt som elementen.

Är du säker på att det är en ackumulatortank och inte varmvattenberedare du har där nere? Hiva upp en bild på den här vetja :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur är temperaturen ut från pumpen?
Öppnar elementen helt? Ibland fastnar termostaten i stängt länge.
 
Johannes Carlsson skrev:
Hur är temperaturen ut från pumpen?
Öppnar elementen helt? Ibland fastnar termostaten i stängt länge.
Det märks att man är nybörjare på detta...puh:) vad är det för pump du menar? och vad menar du med att elementen är öppna? En tredje fråga var sitter termostaten?
 
Ge oss bilder. Det kommer att underlätta något enormt.
Börja med lite översiktsbilder (pumprum med LVVP, ackumulatortank, VVB och alla rör däremellan, samt ett par rum med element), sedan guidar vi dig vidare med ev närbilder etc.

Var huset på 60 m2 per våningsplan?
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Vattenberedare och ack tank Vit vattenberedare och röd ackumulatortank monterade på vägg ovanför rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Termostaten sitter på elementet, den sväller när den blir varm och minskar flödet i elementet. Sitter i justerknoppen.

Jag menar värmepumpen. För att felsöka bör du ställa upp en lista på alla komponenter och mäta/undersöka status på alla delar.

Blir det varmt så kan ju värmepumpen vara okej men värmen kommer inte ut i elementen. Rita gärna systemet i paint med olika rum utsatt och mät temperaturen på några ställen. T.ex. Element, acktank ledningar mm.
 
Oldboy skrev:
Ge oss bilder. Det kommer att underlätta något enormt.
Börja med lite översiktsbilder (pumprum med LVVP, ackumulatortank, VVB och alla rör däremellan, samt ett par rum med element), sedan guidar vi dig vidare med ev närbilder etc.

Var huset på 60 m2 per våningsplan?
Ja det stämmer
 
Isolerade rör och en röd avstängningsventil i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väggmonterad gaspanna med synliga rör och energimärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pannrummet är trångt,så det är svårt att få till bra bilder.
 
Så där ja, perfekt!

Utifrån bilderna så ser åtminstone installationen ut att vara professionellt utförd.

I inlägg #50 (1:a bilden) står det "Vattenberedare och ack tank".

Jag kan ha fel, men tycker att vattenberedaren (den vita till vänster) ser ut att kunna vara helt elektrisk, dvs den har inget med LVVP att göra, utan ditt varmvatten får du varmt och gott därför att det är en helt elektrisk VVB.

Med acktank menar du den vita fyrkantiga "burken" som man ser endast lite av under det röda expansionskärlet?
 
Oldboy skrev:
Så där ja, perfekt!

Utifrån bilderna så ser åtminstone installationen ut att vara professionellt utförd.

I inlägg #50 (1:a bilden) står det "Vattenberedare och ack tank".

Jag kan ha fel, men tycker att vattenberedaren (den vita till vänster) ser ut att kunna vara helt elektrisk, dvs den har inget med LVVP att göra, utan ditt varmvatten får du varmt och gott därför att det är en helt elektrisk VVB.

Med acktank menar du den vita fyrkantiga "burken" som man ser endast lite av under det röda expansionskärlet?
Berätta för mig vad ni ser på bilderna:)
Den fyrkantiga "burken" under expansionskärlet är väl en acktank?
 
Andreas La Motte skrev:
Om nu elementen blir varma men huset inte värms upp tillräckligt behöver du antingen minska avkylningen ( kolla täthet vid fönster, dörrar osv) eller mer värme.

Troligen har du ett system avsett för hög framledningstemperatur med tanke på tidigare oljepanna eller vad det var...

Med värmepump behöver du byta till större element eller kanske någon fläktkonvektor. Går säkert att hitta begagnat.
Tror du att man behöver byta elementer när hög värmesystem ersätts med låg?
Jag kan tänka mig att det tar längre tid att uppnå jämvikt vid start. Efteråt pumpen jobbar något hårdare föratt behålla samma temp.
Tvärtom när man byter från låg till hög. Då får man dra ner kurvan och pumpen jobbar lugnare.
 
Oldboy skrev:
Så där ja, perfekt!

Utifrån bilderna så ser åtminstone installationen ut att vara professionellt utförd.

I inlägg #50 (1:a bilden) står det "Vattenberedare och ack tank".

Jag kan ha fel, men tycker att vattenberedaren (den vita till vänster) ser ut att kunna vara helt elektrisk, dvs den har inget med LVVP att göra, utan ditt varmvatten får du varmt och gott därför att det är en helt elektrisk VVB.

Med acktank menar du den vita fyrkantiga "burken" som man ser endast lite av under det röda expansionskärlet?
Men en luft/vatten värmepump ska ju även värma vattnet. Men det gäller inte i mitt fall alltså?
 
Husköpare 8 skrev:
Men en luft/vatten värmepump ska ju även värma vattnet. Men det gäller inte i mitt fall alltså?
Ser ut på bild #54 att det går in kall vatten och ut varmvatten plus elementernas slinga.
Du kan ju undersöka själv vart går rören och ta bilder och lägga ut samt manualen om du har den.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.