INGEN på ett internetforum kan veta vilken av dina kablar som går till vad.

BÖRJA med att ta reda på det.

Du kan alltså inte få svar på de frågorna du ställer här, bara en förklaring till hur man gör när man VET vad de olika sladdarna har för funktion.
 
  • Gilla
mxjolle och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Rent legalt så är detta fullt tillåtet att göra, det är ett av undantagen.
Exakt, och det tar emot något så fruktansvärt för elektriker att bara säga, (1) dra den färgen till L1, (2) den färgen dit och (3) den färgen dit. Jag vet inte om de är rädda för att folk skulle göra allt själva om de vara lämnade några enkla instruktioner som skulle ta två minuter att implementera…
 
  • Arg
frasen_36
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
INGEN på ett internetforum kan veta vilken av dina kablar som går till vad.

BÖRJA med att ta reda på det.

Du kan alltså inte få svar på de frågorna du ställer här, bara en förklaring till hur man gör när man VET vad de olika sladdarna har för funktion.
Jo, eftersom vi vet hur de satt på förra dosan som fungerade tror jag inte det är så extremt oklart. Jorden går ner till brytaren under där den är kopplad till jorden. Tror det är hyfsat säkert att det är en jord också. Har även en multimeter och hade kunnat prova om jag visste hur man gjorde.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
tommib
Jag gjorde exakt det i #2. Du gjorde inte som jag sa.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
udihow och 6 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Exakt, och det tar emot något så fruktansvärt för elektriker att bara säga, (1) dra den färgen till L1, (2) den färgen dit och (3) den färgen dit. Jag vet inte om de är rädda för att folk skulle göra allt själva om de vara lämnade några enkla instruktioner som skulle ta två minuter att implementera…

Absolut inte! MEN vi kan inte säga det för man går inte efter färg, man går på funktion. Hur det är draget tidigare och kopplat kan man omöjligt svara på via internet
 
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Jo, eftersom vi vet hur de satt på förra dosan som fungerade tror jag inte det är så extremt oklart. Jorden går ner till brytaren under där den är kopplad till jorden. Tror det är hyfsat säkert att det är en jord också. Har även en multimeter och hade kunnat prova om jag visste hur man gjorde.
Men, om du nu vet hur det var kopplat innan och det fungerade, varför gör du inte bara så då?
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag gjorde exakt det i #2. Du gjorde inte som jag sa.
Aha, så om jag drar in bägge svarta i en sockerbit på ena sidan, två stumpar ut på andra sidan in i respektive COM samt brun till ena L1 och grön till andra L1 så kommer det att fungera? Fattade först inte vad en wagon var och när jag googlade fick jag ingen träff (typ kundvagnar och diligenser).

Förlåt att jag läste lite slarvigt.

Tack!!
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men, om du nu vet hur det var kopplat innan och det fungerade, varför gör du inte bara så då?
Dosorna är olika på något sätt, var nog dumsnål och köpte billigt från Amazon…
 
Kan det här fungera?:thinking:

Eluttag monterat i vägg utan täckplatta med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha, då var det dags för nästa.
En hand som håller en öppen eluttagdosa med svarta, gula och gröna kablar och en dosklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det här fungera? Eller hur ska jag tänka med den svarta? Och med den gula?
Handritad skiss av en elanslutning med färgkodade ledningar märkta "gul", "svart", "brun" och "COM".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jäklar det är ju en grön kabel där också, undrar vart tusan den ska…
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Jaha, då var det dags för nästa.
[bild]

Kan det här fungera? Eller hur ska jag tänka med den svarta? Och med den gula?
[bild]
Svarta in i COM, med bygel emellan. Den gröna och gula i nederkant ska till L1 och L2 på ena sidan. Den bruna och gula i ovankant ska till L1 och L2 på andra sidan. Om du tycker knapparna tänder fel lampa så byt på båda L1orna och båda L2orna.

PS blanda INTE ihop de gula kablarna, de går till olika lampor. Den i nederkant hör till den gröna och den i ovankant till den bruna.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Kan det här fungera?:thinking:

[bild]
Det ser hemmapulat ut med sockerbit men whatever men snälla byta ut de blåa stumparna till svarta istället
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M Messier1994 skrev:
Jaha, då var det dags för nästa.
[bild]

Kan det här fungera? Eller hur ska jag tänka med den svarta? Och med den gula?
[bild]
Så här ska du koppla och en svart bygel mellan bägge L1,
då det troligtvis är en sparkopplad dubbeltrapp brytare som du har.
Handritad skiss som visar anslutningar för en dubbeltrapp brytare med markerade kablar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.