Är det inte en sån här sak man MÅSTE veta hur man gör för att ÖHT FÅ göra?
 
  • Gilla
mxjolle och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det räcker med två i varje klämma. Så wagon går att slippa om man vill.
Hur menar du? Två vadå i varje klämma?
 
Som sagt du måste förstå vad du gör. Du har ingen förståelse för vad de olika ledarna har för funktion.
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
tommib
M Messier1994 skrev:
Hm så det blev fel å koppla en svart till vardera com och sedan en grön till L1 på ena å en brun till L1 på andra?

Har tyvärr ingen ”wagon”.
Vet du, jag har förståelse för att man vill göra saker nu direkt med en gång. Min fru pikar mig för det ofta.

Detta är dock en sak som du bör lägga bort tills du har rätt grejer och en adekvat förståelse för vad du pysslar med. Tror du kanske att det fanns en anledning till att jag rekommenderade en Wago och att inte bara koppla på det sättet som du nu gjorde? Att Daniel 109 föreslog ett alternativt sätt som inte heller är vad du gjorde (men som löser ditt problem utan wagon)?

Ta in en elektriker får bli mitt råd. Du kanske skulle kunna göra detta på ett bra sätt men du uppvisar inte någon vilja att göra det.
 
  • Gilla
udihow och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som sagt du måste förstå vad du gör. Du har ingen förståelse för vad de olika ledarna har för funktion.
Men vad har de för funktion? Är inte så lätt när någon kommer och yrar om någon ”wagon” (går inte ens att googla).

Är svart minus? Grön respektive brun plus?

Ska plus-kablarna gå vidare så bryter man minus? Eller ska minuskablarna?
 
  • Wow
  • Haha
udihow och 2 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Men vad har de för funktion? Är inte så lätt när någon kommer och yrar om någon ”wagon” (går inte ens att googla).

Är svart minus? Grön respektive brun plus?

Ska plus-kablarna gå vidare så bryter man minus? Eller ska minuskablarna?
Jag brukar vara för hemmapul på lättare saker men det här är för mycket. Ta in nån kompis som kan eller ta in elektriker.
 
  • Gilla
mxjolle och 3 till
  • Laddar…
tommib
Rent legalt så är detta fullt tillåtet att göra, det är ett av undantagen.

I just TS fall så verkar det dock inte vara en bra idé. Med tanke på skyddsjorden och den koppling som TS presterade där så kan man möjligen också argumentera att det bryter mot anläggningsinnehavarens skyldighet att se till att anläggningen är säker.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Rent legalt så är detta fullt tillåtet att göra, det är ett av undantagen.

I just TS fall så verkar det dock inte vara en bra idé. Med tanke på skyddsjorden och den koppling som TS presterade där så kan man möjligen också argumentera att det bryter mot anläggningsinnehavarens skyldighet att se till att anläggningen är säker.
Jo men det var just därför jag frågade (utan att få svar, förutom en hänvisning till ”wagon” och att jag skulle ”ha två i en klämma”, tyvärr sa det mig inte ett jota). ;)

Blir detta rätt?

Eluttag under installation med blå och gul/grön elkabel synliga, närbild på händer som håller det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Men vad har de för funktion? Är inte så lätt när någon kommer och yrar om någon ”wagon” (går inte ens att googla).

Är svart minus? Grön respektive brun plus?

Ska plus-kablarna gå vidare så bryter man minus? Eller ska minuskablarna?
Wago 221-415 behöver du eller en annan toppklämma med tillräckligt anslutningar.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nej, du har inte plus och minus. Det är växelspänning. Men frågan visar tydligt att du inte har en susning om vad du sysslar med.
Anlita en elektriker.
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Wago 221-415 behöver du eller en annan toppklämma med tillräckligt anslutningar.
Tack, jag har en massa sådana här, räcker dom?
Förpackning med toppklämmor och vit hylsa samt lösa samlemuffer på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du har inte plus och minus. Det är växelspänning. Men frågan visar tydligt att du inte har en susning om vad du sysslar med.
Anlita en elektriker.
Tack får besked om att det var fel i alla fall!

Men nej, blir ingen elektriker. Och så klart vet jag inte hur jag ska göra, är ju därför jag frågar.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Tack, jag har en massa sådana här, räcker dom?
[bild]
Jag hade inte rekommenderat dig att använda Biltemas skruvtoppklämmor
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
@Daniel 109 Kan du hjälpa mig med en sak i alla fall? Den första bilden är på en brytare med två knappar. Jag har bara en lampa ikopplad, finns en tom sockel i taket som jag antagit att den andra lampan var till. Visar bilden på den första befintliga brytaren att båda lampknapparna är inkopplade och i bruk? Eller är det bara en av dem?

I sådana fall fattar jag inte skillnaden. På den befintliga kommer två svarta kablar in på ett ställe och två andra sladdar (grön och brun) ut efter brytaren. Är brytarna helt olika konstruerade?
 
G GoGetLost skrev:
Jag hade inte rekommenderat dig att använda Biltemas skruvtoppklämmor
Gillar inte heller skruvtoppklämmor. Brukar köra en sockerbit, inga problem alls att dra in tre kablar och skruva ihop. Så gjorde farsan alltid.

Men är det någon nackdel med en sockerbit?

Och hur ska kablarna dras? Jag vet att jag inte vet något om detta, men ärligt talat, det kan ju inte vara kärnfysik.

Vardera knapp har L1 och L2 samt en Com. Jag har två svarta, en brun och en grön — samt info hur de satt på den förra fungerande knappen.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.