Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
[länk]
En innova och tankar för 29 000.
Tack för tipset!
 
Vad anser ni om tryckande vs sugande fläkt? Har idag en tryckande på framsidan, som i och för sig fungerar väl, men det är ju känsligt vid ilägg med inrykning. Med tanke på pannans placering i huset så är det en viktig parameter. Jag har från början varit klar över att ha en sugande fläkt men så fann jag i mitt letande igår en panna av märket Astra, läste en hel del gott om denna panna och priset var ju bra men så var det tryckande fläkt, dessutom monterad på baksidan, det känns ju som att det är som gjort för att just ryka in.
Gällande drag i skorsten så upplever jag det som bra så av just den anledningen behöver jag inte en sugande fläkt. Jag tror fortfarande att det är sugande fläkt som gäller men vill gärna ha lite erfarenheter från er i frågan. Gärna också vad ni vet, tror och tycker gällande pannor från Astra.
 
Luckorna har ju även ett minimalt läckage. Sugande fläkt tar bort den läckagerisken och hjälper till vid tändning och vedinlägg. Nackdelen är att den utsätts för sot.
 
Det där med luckorna har jag märkt utav på nuvarande panna, det där har varit väldigt känsligt, minsta lilla fuktiga pinne så har det märkts av ganska snabbt på övervåningen, inte har det blivit bättre med åren heller. Jag skulle nog antagligen kunna få snurr på pannan jag har genom att byta lucktätningar, isolering i luckorna, keramik samt även justera luckorna lite. Men när jag kollat efter delar till den så är det ruskigt dyra grejer till den. Keramik 4575:-, luckisolering 485:-/st, tätningsrep till luckorna kostar 350:-/m, det närmar sig 6500:- i delar till en 20 år gammal panna som dessutom är jävlig att sota då det är rektangulära kanaler som man ska sota ovanifrån. Mellan panna och innertak är det runt 50 cm och rör i vägen så det är ett jävla bökande att sota som sagt.
 
Staffans2000
Min Polska Orlanpanna har tryckande fläkt. Under drift fungerar det utmärkt, men precis som du säger, när det är dags för påfyllning skulle det även hos mig ryka in, men icke, eftersom jag även har en skorstensfläkt, som jag monterade när jag tidigare hade en förugn kopplad till en oljepanna.
 
Vad är det för sorts fläkt man monterar i skorstenen? Vart sätter man den och hur funkar det när man sotar?
 
Tvära kast! :thinking: Från Fröling till tryckande fläkt...

Orlan och Proburner med Flammtronik:


 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Tvära kast! :thinking: Från Fröling till tryckande fläkt...

Orlan och Proburner med Flammtronik:

[media]
[media]
Nja inte riktigt så, jag kommer inte att köpa med tryckande fläkt. Jag ställde frågan då jag blev lite förvånad då jag fått för mig att tryckande fläktar är på utdöende och så ser man en panna, dessutom en som ser riktig rejäl ut.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Jag har raderat en off topic diskussion. Ber om ursäkt för sen moderering.
/Moderator
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Kom att tänka på en sak till, i samband med eventuellt pannbyte, och detta gäller expansionen.
Idag har jag, som tidigare nämnts, en total volym på tankar om 1500l samt slutet system, expansionskärlet är på 200l. Det jag klurar på är om jag även i fortsättningen ska ha slutet system eller om det är bättre att göra om detta och köra öppet.
Om jag nu väljer att fortsätta med slutet system och öka tankvolymen till 2000l, kan jag då använda mig av det expansionskärl som jag idag har eller behövs ett större?
 
Slutet har fler fördelar. Nackdelen är priser på expansionskärlet. 200l är i underkant men funkar antagligen om det är rätt förtryck.
 
Hur vet jag vad förtrycket ska vara? Har 5-6m från kärl till elementen på övervåningen. Mätaren på kärlet brukar stå på 1, lite drygt, när systemet är kallt
 
0,2bar över systemhöjden brukar vara en tumregel.
 
Med utgångspunkt från de råd och tips jag fått i denna tråd, vilka jag vill tacka så mycket för, så har valet hamnat mellan 2 stycken pannor, dels Baxi Excellent 30 ( som jag fått offert på) det är modellen utan lambda samt Rb Ventum 40kw som jag till slut lyckades få lite mer info om.
Dessa två pannor har snarlika specifikationer och har vad jag söker, såsom spaksotning, stort vedutrymme och en effekt som bör räcka till den tankvolym jag tänkt som kommer att hamna på 2000l-2250l.
Även prismässigt ligger dessa pannor bra då Baxi Excellent, som tidigare skrivits i tråden, kostar 38500:- på Rinkaby och Rb Ventum som kostar 34900:- , både hos Lindquist Heating samt hos den lokala handlaren.
De skillnader som finns, enligt min "kravlista" är att Baxin är på 30kw och har 130 l vedutrymme mot Rb Ventums 40kw och 137 l vedutrymme.
Igår kväll gjordes en liten sökning på Blocket och jag fann där en ackumulatortank på 750l, isolerad och "tom", för 1500:-. Problemet för min del har varit att finna en 750 liters med rätt mått, denna tank stod som på en fot och totalhöjden var 190cm, av dessa 190cm var foten 22cm.
Min tanke är att man kanske kan köpa den för att sedan ta bort foten för att på så vis få den lägre och svetsa dit något annat den kan stå på. Vad tror ni, är det ett genomförbart projekt? Pris och storlek var tilltalande och det var nära väg att hämta den, dessutom kanske det kan gå att pruta den några kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.