Det var en designmiss. Jag fick en modd-beskrivning när jag efterfrågade ett schema från Baxi. Tyvärr var beskrivningen fel, så man fick klura lite ändå.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Det var en sådan jag slängde ut. Fast modellen större. Den är billig. Helt kass om man inte tänker elda koks.
 
R rastlos skrev:
Tips till TS:

[länk]
Tusen tack för tipset!
 
Du kan få min för skrotpriset. Det är en skitpanna som ingen bör installera. Den kan möjligen vara vettig om man eldar koks. Tankar och laddomat kan kanske vara värt pengarna.
 
Hej!

Jag har en SI 30, och 3000 L tank, 7 m kulvert till huset. Jag tycker inte pannan är för liten till den volymen. Det går alltid att elda ett fullt ilägg,samt att lägga i igen innan man lägger sej t.ex.
Eftersom det går 3-4 h mellan iläggen är det för mej inget problem med flexibiliteten eller storleken på pannan.

Lycka till!!

MVH Johan
 
Lite uppdatering från min sida då jag inte haft möjlighet att kolla in på ett litet tag. Jag har kollat lite fram och tillbaka på lite olika pannor.
För ett tag sedan var jag väldigt inne på att nappa på den offert jag fick gällande Baxi Excellent på 30kw, 750 tank och lite annat för 60000:-.
Har dock fortsatt sondera terrängen lite och inväntar nu en offert på en Fröling S4 med tändautomatik, detta verkar ju vara en riktig Rolls Royce men antar att priset är därefter också.
Det jag kommit fram till i mitt letande är att 30kw på pannan räcker till gott och väl, pannan från Fröling ligger på endast 28kw vilket skulle vara fullt tillräckligt enligt generalagenten.
Måhända är jag " dum i huvudet" men jag kan inte riktigt släppa Rb Ventum-pannan, jag tycker den ser riktigt bra ut, både på bild( den ser rejäl ut) och enligt specifikationerna. Visst finns det en anledning till att, exempelvis, Fröling pannorna är prissatta som de är, likaså Baxi och andra märkespannor men är de såpass mycket bättre och mer hållbara att de motiverar de tusenlappar är extra? Baxi Excellent 30 är inte alls mycket dyrare men det är ändå en skillnad på 14000-15000:-.
I ett svar nämndes Syr-ventil, vad är detta för en mojäng? På nuvarande panna sitter en ventil uppå pannan och en vid expansionskärlet, är det någon av dessa?
 
Rb Ventum Ser helt klart vettig ut. Det verkar som att de tittat en del på innova när de designat den. Till det priset verkar den riktigt bra. Jag är rätt säker på att Baxi excellent är en bättre panna. Men jag är skeptisk till att skillnaden motiverar prisskillnaden.
 
Som vi nu alla har lärt oss, så är en korrekt inkopplad fläktpanna svår att få i vrål-kok. Har man dessutom en modern vedpanna med styrning så reglerar den ner effekten om något är på tok.


M moraggarn skrev:
offert jag fick gällande Baxi Excellent på 30kw, 750 tank och lite annat för 60000:-.
Med eller utan lambda?
Baxi Excellent 30 utan lambda kostar 38500:- på Rinkaby Rör.

ETA, Hargassner och Fröling är i mina ögon alla Rolls Royce.
Frölingen du ska få offert på har troligtvis 145 liter vedmagasin och lamdastyrning.
Det är 15 liter mer än Excellenten.

https://www.froeling.com/fileadmin/content/produkte/Prospekte_Flyer/SV/SV_Prospekt_S4_Turbo.pdf
 
Det är inte att tumma på säkerheten att utelämna SYR i de fallen. Se hellre till att det verkligen fås stopp på fläkten genom att säkra maxvakten där. Då fylls de olika formella kraven bra som ibland är uppe här. Viktigast är att skydda mot övertryck tex med SÄV även om man har öppen expansion.

Man får göra aktiva närmast medvetna felgrepp för att ens närma sig något direkt farligt. Och då är en SYR-ventil med sin dåliga driftberedskap inte mycket att luta sig mot.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Själv så har jag en 25Kilowattspanna (Orlan). Mycket bättre än sitt ryckte får jag säga. Värmer upp två kubikmeter från trettio till nittio grader på åtta - nio timmar. Lite i längsta laget, men större pannor är dyrare och framförallt tyngre! Det kan vara ett litet aber att baxa en heffaklump till panna nerför en källartrappa.
För övrigt finns det ingen anledning att installera en extra nödkylning när pannan är flankerad av flera kubikmeter vatten som bara väntar på att strömma in i pannan för att ersätta det vatten som kokar bort.

Staffan
 
S
dof dof skrev:
Var står det i bbr 8:52 att man skall installera syrventil?
Denna diskussion har varit uppe tidigare. Fortsätt i någon av dessa trådar och sluta tjata sönder denna tråd också.
Det med att tjata sönder tråden , är det relevant eller inte med säkerhet , det är en TS som frågar och då svarar någon på forumet , sen är det upp till TS att ta åt sig av vad som sägs
TS frågade själv om vad en SYR är samt säkerhetsventilen , ska då inte det besvaras på ett vedertaget sätt , och det hoppas jag att han har uppfattat riktigt på min beskrivning
Att det sedan kommer invändningar från andra som säger att det bara skitsnack med det som kommer fram är nog inte bra

Att vara lite uppkäftig hör inte till norm på ett forum , så en sådan ton ska inte vara brukligt från någon till någon på forumet ,
Varför rekommenderar tillverkarna att det ska vara någon säkerhet för ev kokning p-g-a- av de säkerhetsrekommendationer som .finns

Skutten11
 
Vad skrev jag som var uppkäfftigt då? Som sagt denna diskussion har varit uppe förut ,och har inte så mycket med ts ursprungliga frågeställning att göra.
 
Jag har baxat in en Innova i pannrummet. Men det är inte en panna jag skulle vilja ta nerför en trappa. Den är stor och tung.
 
S
dof dof skrev:
Vad skrev jag som var uppkäfftigt då? Som sagt denna diskussion har varit uppe förut ,och har inte så mycket med ts ursprungliga frågeställning att göra.
Att tala om för någon mellan raderna att sluta upp nu med detta du begriper ingenting , och har ingen uppfattning av vad som ska eller inte vara ,
Det är inget bra att ha en sådan inställning , forumet är till för att vägleda de som frågar i en rätt riktning om det är möjligt på distans , så det med att jag framhäver säkerhet i något , är det fel i det jag säger så säg det rakt ut om du har grund för det
Så det ska inte komma något från någon , att bry dig inte för det här vet jag /vi bättre .

Så om TS läser detta och vill ha mer info om vedpannor , så är du välkommen att kontakta mig via PM , det vill gärna gå över styr här nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.