tommib
Bo.Siltberg skrev:
Det är helt klart så att en JFB fungerar bättre med jordade uttag, men den ställer inga krav på jordade uttag och är inte verkningslös för ojordade under förutsättning att jordpotential finns från annat håll. Så man kan lugnt komplettera med JFB för uttagen i köket och låta de ojordade uttagen i rummen halka med.
Nja.....

Varför skulle man säga att den fungerar bättre? Den löser ju för felström till jord. Om det inte kan gå någon felström till jord så behövs inte jordfelsbrytaren (och vi har den mytiska isolerade miljön). Om det är så att ett apparathölje på en jordad apparat blir spänningssatt så går väl säkringen? Eller du kanske tänker att det blir spänningssatt via ett rejält motstånd som begränsar strömmen till något som inte löser säkringen men dödar?
 
Säkringen löser vid kortslutning (överström) och inte vid felström till jord.
I ett TNC-system utan jordfelsbrytare har uppdelning gjorts i centralen via en jordskena och en nollskena som är sammankopplade. I ett TNS-system har denna uppdelning skett innan den når konsumenten (PEN ledaren delas upp i PE och N) detta innebär i stort sett att PE och N är samma ledare grovt uttryckt.
Installeras JFB så med TNC drar man från inkommande PEN (jordskenan) en kabel genom JFB och till nollskenan. Och vid TNS inkommande nollledare till JFB och till nollskena.
JFB:n fungerar som en summaströmstrafo och mäter om den ström som går genom fasledarna är lika stor som den som går i nolledaren, vid för stor skillnad (för personskydd 30 mA) löser den ut. Vid ett jordfel i en ojordad ansluten apparat kan strömmen leta sig ner till sann jord och då löser JFB:n, detta kan ske om en person tar i höljet och får strömgenomgång.
Kort sagt JFB är en billig livförsäkring och bör installeras
 
Samtidigt kan man också notera att färre och färre apparater har stickkontakt med jord. De flesta är dubbelisolerade och har platta eurokontakter. Hemma hos mig är det bara några få saker i köket och en gammal TV som vill ha jordade uttag.
 
Varje skyddsmetod fungerar bra, när den fungerar.

Ojordade uttag i isolerad miljö, gör att ingen elolycka kan ske... Så länge miljön verkligen är isolerad, haken är att det är väldigt ovanligt med rum som garanterat är isolerade från den dag de byggs och 100 år frammåt med olika ombyggnader.

Skyddsjord skyddar mot de flesta av alla tänkbara elolyckor, OM jorden är rätt kopplad, och inte får avbrott någon gång de närmaste 100 åren. Ett problem är att man får ingen indikation på att jorden inte fungerar förrän det sker en olycka, andra elfel brukar betyda att en lampa slocknar, en TV inte fungerar osv, och åtgärdas då, skyddsjorden kan vara defekt i 100 år utan att man vet det.

Jordfelsbrytare är en jättebra uppfinning som skyddar mot de flesta tänkbara elolyckor. MEN det är en elektrisk apparat som kan gå sönder, och en icke försumbar mängd jordfelsbrytare visar sig vara trasiga när de testas. EN stor fördel mot skyddsjord, är att jordfelsbrytaren går enkelt att testa, med testknappen, chansen att ett fel skall upptäckas inom något år eller så är skapligt stor, betydligt större chans är att man skall upptäcka och åtgärda fel på skyddsjord, eller isolerad miljö.

Men kontentan är att skyddsmetoder måste kombineras, man skall aldrig nöja sig med att ha bara en skyddsnivå. Sannolikheten att en apparat skall vara strömförande är inte jättestor, men jag tror att de flesta av oss hr varit med om att någon apparat ha blixtrat till, och så gick proppen, någon gång. Dvs. skyddsjorden fungerade. Men om vi antar att det är 1% risk att jord inte fungerar... Kan vara felkopplad från början, en tråd kan ha lossnat i en koppling osv. Då kan det innebära att med 1% risk så blir den där blixtrande apparaten man upplevt någon gång, livsfarlig.

OK det är lite bättre odds än i rysk roulette, men ändå obehagligt hög risk.

Men kombinerar man det då med en jordfelsbrytare som kanske fungerar med 99,9% sannolikhet, då blir risken plötsligt bara en tusendels procent.

I praktiken är troligen siffrorna ännu lite bättre, annars hade vi rent statistiskt haft fler elolyckor i landet.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Nja.....

Varför skulle man säga att den fungerar bättre? Den löser ju för felström till jord. Om det inte kan gå någon felström till jord så behövs inte jordfelsbrytaren (och vi har den mytiska isolerade miljön). Om det är så att ett apparathölje på en jordad apparat blir spänningssatt så går väl säkringen? Eller du kanske tänker att det blir spänningssatt via ett rejält motstånd som begränsar strömmen till något som inte löser säkringen men dödar?
Tänk dig fallet med en jordad apparat (klass I) med ett jordfel i som en person lutar sig fram och pluggar in i ett uttag med andra handen på vattenradiatorn eller något annat med jordpotential:

- Sitter den i ett ojordat uttag skyddat av en JFB är det personen som får ta hela smällen som löser JFBn. Beröringsspänningen blir 230 V.

- Sitter den i ett jordat uttag utan skydd av JFB så löser säkringen men personen får utstå teoretiskt upp till 115 V i upp till 0.4 s om det är korrekt dimensionerat (50 meter kabel till häcksaxen uppfyller inte detta villkor).

- Sitter den i ett jordat uttag skyddat av en JFB så löser JFBn, kanske inte före eller snabbare än säkringen men garanterat snabbare än 0.4 s, även för fallet med häcksaxen, dock med samma beröringsspänning på upp till 115 V (hälften så högt som med ojordat uttag).
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg skrev:
Tänk dig fallet med en jordad apparat (klass I) med ett jordfel i som en person lutar sig fram och pluggar in i ett uttag med andra handen på vattenradiatorn eller något annat med jordpotential:

- Sitter den i ett ojordat uttag skyddat av en JFB är det personen som får ta hela smällen som löser JFBn. Beröringsspänningen blir 230 V.

- Sitter den i ett jordat uttag utan skydd av JFB så löser säkringen men personen får utstå teoretiskt upp till 115 V i upp till 0.4 s om det är korrekt dimensionerat (50 meter kabel till häcksaxen uppfyller inte detta villkor).

- Sitter den i ett jordat uttag skyddat av en JFB så löser JFBn, kanske inte före eller snabbare än säkringen men garanterat snabbare än 0.4 s, även för fallet med häcksaxen, dock med samma beröringsspänning på upp till 115 V (hälften så högt som med ojordat uttag).
Jo, det var därför jag kvalificerade det med att vi skulle ha den isolerade miljön.

Jag förespråkar absolut inte att avstå JFB i något läge, jag var bara en messerschmidt apropå ordvalet att JFB fungerar bättre i jordade uttag :)

Men ok, beröringsspänningen blir lägre och därmed också strömmen. Jag ger mig....
 
Mikael_L
tommib skrev:
Men ok, beröringsspänningen blir lägre och därmed också strömmen. Jag ger mig....
Och med lägre ström ökar tiden innan JFB löser ut, till att den kanske inte alls löser. ... ;)
 
A
Jag tycker att det ser ut som om TS har lågprofilvägguttag. Det tråkiga med att byta är att de nya uttagen kommer att bygga mer ut från väggen. Med mina gamla uttag kunde jag ställa en byrå för utan att det blev glipa vid väggen.
En fördel med att byta ut dosorna är väl att man kan byta mot lite större apparatdosor och då finns det lågprofilvägguttag som passar, om man nu tycker att bygghöjden är viktig.
 
tommib
Allinug skrev:
Jag tycker att det ser ut som om TS har lågprofilvägguttag. Det tråkiga med att byta är att de nya uttagen kommer att bygga mer ut från väggen. Med mina gamla uttag kunde jag ställa en byrå för utan att det blev glipa vid väggen.
En fördel med att byta ut dosorna är väl att man kan byta mot lite större apparatdosor och då finns det lågprofilvägguttag som passar, om man nu tycker att bygghöjden är viktig.
De där gamla "lågprofiluttagen" är osäkra såtillvida att det går att komma åt stift på stickproppen som halvt är i och därmed spänningssatta. Det finns en anledning till att uttagsbrunnarna har ett visst djup numera. Designen på dessa är samma som de eländiga amerikanska stickpropparna/uttagen som är bland det sämsta i elväg som finns (i ett "civiliserat" land).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Ja, de gamla är osäkra. Det blixtrar fint när man sätter i stickproppen. Men jag menar att det finns nya vägguttag, som är lågprofil. Men det krävs en annan apparatdosa, 1,5-dosa tror jag att det heter. Är de nya lågprofiluttagen också osäkra?
 
Allinug skrev:
Ja, de gamla är osäkra. Det blixtrar fint när man sätter i stickproppen. Men jag menar att det finns nya vägguttag, som är lågprofil. Men det krävs en annan apparatdosa, 1,5-dosa tror jag att det heter. Är de nya lågprofiluttagen också osäkra?
Nej, Dom nya lågprofil uttagen har samma säkerhetsstandard som moderna standardvägguttag. Det är 1,5 dosan som möjligör detta.

Jag tror knappast att uttag med låga brunnar får säljas idag i ojordat utförande. I jordat utförande är det omöjligt att tillverka dom( har aldrig funnits).
 
Redigerat:
tommib
Allinug skrev:
Ja, de gamla är osäkra. Det blixtrar fint när man sätter i stickproppen. Men jag menar att det finns nya vägguttag, som är lågprofil. Men det krävs en annan apparatdosa, 1,5-dosa tror jag att det heter. Är de nya lågprofiluttagen också osäkra?
Ja, de finns men kräver som sagt annan apparatdosa. Man kan få samma effekt med ett envägsuttag. Problemet är helt enkelt att dubbla brunnar inte får plats i en normal apparatdosa. Vill man ha flera uttag går det bra med en dubbeldosa och trippeluttag också.

Om det är en önskvärd sak att ha kan man förstås byta till 1,5-dosor överallt. Själv stör jag mig inte nämnvärt på eluttagen, är det ett som sitter i vägen tar jag bort det och ersätter med skruvat doslock.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Ja, de finns men kräver som sagt annan apparatdosa. Man kan få samma effekt med ett envägsuttag.
Precis. Det räddade mig i helgen när jag ville få in sladden till belysningen i en bokhylla och behövde den där extra centimetern som det ger. Enkeluttag FTW! :)

Men, det ger ju som sagt bara 1-1.5 cm, i höjd så det är inte mycket att bråka om om det inte är extremt trångt. Så mycket mer sticker inte ett vanligt uttag ut.
 
Tack så hjärtligt för alla svar och bra diskussioner! Jag har följt er med stort intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.