GK100 skrev:
Och att byta dosorna då är enkelt, samtidigt får du fast apparaterna bra med skruvar i ringen i stället för klor eller clips i plåtdosorna.
Jag håller ju egentligen med. Själv så skulle jag bytt "allt" (ja inte rören då, VP-rör är bättre än slang) om det var så öppet. Men vad gäller just fäste och dosor så får man vara lite försiktig.

Jag har en utbyggnad från, antar jag, precis samma tidsperiod, sextiotalet, där man precis gått till VP-rör med plåtdosor och FK. Och de dosorna är det inga problem med rent fästmässigt. De är spikade stabilt i bakomliggande brädvägg och har plåtring med gängad skruv. De är om något mera stabila att fästa apparater i än dagens dosor. Alla apparater sitter som berget (och tjärpappen är mestadels hel, så de är inte helt horribla ur isolationssynpunkt.
 
Jag tycker inte ettan är given. Det kan föra med sig en hel del extra om man har otur, och det är den åtgärd jag ser som minst nödvändig
 
  • Gilla
Hankr och 1 till
  • Laddar…
nimhed skrev:
Jag tycker inte ettan är given. Det kan föra med sig en hel del extra om man har otur, och det är den åtgärd jag ser som minst nödvändig
1 Är beroende på vilken åtgärd som TS skall göra med väggen. Nya premiumdosor har ofta en justerbar höjd. Det gör att dosan får rätt höjd i förhållande till skivtjocklek.
Då slipper man att använda förhöjningsringar ( öm man skall följa regelverket) .
 
Redigerat:
Åsa Lund
Jordfelsbrytaren ger lite falsk trygghet tror jag. Den skyddar bara jordade uttag. Ojordade uttag skyddas INTE.

Om du har barn är det självklart med petskyddat. Om du är människa är det bra med jordfelsbrytare. Alltså nya jordade uttag överallt.

Och när du ändå drar om med rätt färger så ser du till att det ska finnas uttag ungefär var fjärde meter i alla rum. Plus att mellan alla dörrpar bör det finnas ett uttag.
 
Åsa Lund skrev:
Jordfelsbrytaren ger lite falsk trygghet tror jag. Den skyddar bara jordade uttag. Ojordade uttag skyddas INTE.

Om du har barn är det självklart med petskyddat. Om du är människa är det bra med jordfelsbrytare. Alltså nya jordade uttag överallt.

Och när du ändå drar om med rätt färger så ser du till att det ska finnas uttag ungefär var fjärde meter i alla rum. Plus att mellan alla dörrpar bör det finnas ett uttag.
En jordfelsbrytare är den bästa elsäkerhetshöjande investering du kan göra, och den skyddar INTE bara jordade uttag utan även ojordade sådana.
Har sagt det flera gånger, fler och fler elprodukter konstrueras dubbelisolerade och kräver då ej jordade uttag, men de avbildade uttagen har passerat bäst för datum och bör ersättas av moderna uttag, med djupare uttagsbrunn och petskydd.
 
Redigerat:
  • Gilla
wigden och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Jordfelsbrytaren ger lite falsk trygghet tror jag. Den skyddar bara jordade uttag. Ojordade uttag skyddas INTE.
Hur kan du skriva det med sådan övertygelse när du uppenbarligen inte vet hur en jordfelsbrytare fungerar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
P
Bytte några plåtdosor nu när sovrummet görs iordning och det kan bli lite bökigt då de inte är lika djupa som dagens dosor. Blev en del jobb med såg och stämjärn för att de skulle hamna på rätt djup. Valde apparatdosor med flexibla anslutningar från ABB då VP rören inte kommer exakt på rätt plats.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag håller ju egentligen med. Själv så skulle jag bytt "allt" (ja inte rören då, VP-rör är bättre än slang) om det var så öppet. Men vad gäller just fäste och dosor så får man vara lite försiktig.

Jag har en utbyggnad från, antar jag, precis samma tidsperiod, sextiotalet, där man precis gått till VP-rör med plåtdosor och FK. Och de dosorna är det inga problem med rent fästmässigt. De är spikade stabilt i bakomliggande brädvägg och har plåtring med gängad skruv. De är om något mera stabila att fästa apparater i än dagens dosor. Alla apparater sitter som berget (och tjärpappen är mestadels hel, så de är inte helt horribla ur isolationssynpunkt.
Jag håller med här - har installation från samma tid. Dessutom tycker jag att risken med plåtdosor är väldigt liten så länge inte klips används (där FK kan komma i kläm). Saknar man ringar kan man skippa klipsen och skruva i hörnhålen istället. Endast om det är så enkelt som på TS bild skulle jag passa på att byta plåtdosorna.
 
Åsa Lund skrev:
Jordfelsbrytaren ger lite falsk trygghet tror jag. Den skyddar bara jordade uttag. Ojordade uttag skyddas INTE.

Om du har barn är det självklart med petskyddat. Om du är människa är det bra med jordfelsbrytare. Alltså nya jordade uttag överallt.

Och när du ändå drar om med rätt färger så ser du till att det ska finnas uttag ungefär var fjärde meter i alla rum. Plus att mellan alla dörrpar bör det finnas ett uttag.
Det tål att upprepas.

Jordfelsbrytare är INTE beroende av att uttag är jordade, en jordfelsbrytare räddar liv även i en helt ojordad installation.

Skillnaden mellan ett elfel i ett ojordat uttag som skyddas av jordfelsbrytare, och om samma fel uppstår på något som är kopplat i ett jordat uttag, som skyddas av jordfelsbrytare. Är att jordfelsbrytaren med skaplig sannolikhet löser ut direkt när felet uppstår om det finns skyddsjord, men den löser ut först när någon tar i den strömförande apparaten ifall uttaget är ojordat. I båda fallen räddar den liv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Men på sätt o vis har Åsa helt rätt. En JFB ska normalt vara verkningslös i ett rum med ojordade uttag, detta eftersom det inte ska finnas någon jord där. Men verkligheten är ju en annan, och det kan även förekomma att man drar en skarvsladd från ett ojordat uttag till en miljö med jord, eller tvärtom.
 
Bo.Siltberg skrev:
Men på sätt o vis har Åsa helt rätt. En JFB ska normalt vara verkningslös i ett rum med ojordade uttag, detta eftersom det inte ska finnas någon jord där. Men verkligheten är ju en annan, och det kan även förekomma att man drar en skarvsladd från ett ojordat uttag till en miljö med jord, eller tvärtom.
Det finns ofta jordade element ( vatten eller el) i rum med ojordade vägguttag. Vi har även "gränszonnen" ute-inne i många vardagsrum eller sovrum med altandörrar.

Den ideala isolerade miljön är en klädkammare utan genomgående vattenrör
 
Det var ung precis vad jag skrev...
 
Åsa Lund skrev:
Jordfelsbrytaren ger lite falsk trygghet tror jag. Den skyddar bara jordade uttag. Ojordade uttag skyddas INTE.

Om du har barn är det självklart med petskyddat. Om du är människa är det bra med jordfelsbrytare. Alltså nya jordade uttag överallt.

Och när du ändå drar om med rätt färger så ser du till att det ska finnas uttag ungefär var fjärde meter i alla rum. Plus att mellan alla dörrpar bör det finnas ett uttag.
Du ska inte uttala dig om saker du inte vet något om. En jordfelsbrytare mäter så det inte läcker ut någon ström i anläggningen. Det är nollan som går igenom jordfelsbrytaren och inte jorden. Läs på!
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
A
Jag har haft elektriker hemma nyligen som dragit om 60-talselen i vardagsrummet och angränsade rum där kopplingsdosor delades. Det drogs "FK", och jordade uttag installerades. Det blev Jussi-uttag från ABB, som är petsäkra även utan täcklock. De har "rätt vit färg", tycker jag. De bytte även lampknapp till Schneider (som har en läskig, blåtonad vit färg jämfört med den vita färg som finns i huset i övrigt).

Nu hade jag tur som hade jord indraget till köket, annars hade det blivit en större operation där man fått dra in detta till el-centralen. Apparatdosorna skulle det bli för stort projekt att byta ut.

Jättefint blev det! Och bäst av allt är att det blev fler uttag och att man slipper att det blixtrar ur uttagen när man sätter i en stickpropp. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tror nog att alla eluttag som saluförs idag är petsäkra utan täcklock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.