Vi har VP-rör i hela huset tack och lov men alla dosor är i metall samt att de gamla uttagen saknar petskydd. Ledarna har inte torkat ihop. Vilka av förslagen är aktuella tycker ni? Kom gärna med konstruktiva förslag också hur ni tänker.


1. Byta ut eldosorna, mot vilken?
2. Byta ut uttaget, mot vilket? Schneider? Eljo?
3. Dra om ledarna
4. Jorda

Vad föreslår ni? Själv tänker jag att 1,2 är nog men jag hör gärna andra åsikter och tankar.

Gammalt eluttag utan petskydd monterat på trävägg med VP-rör ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt eluttag utan petskydd monterat på trävägg med VP-rör ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är hyfsat lättåtkomligt så är väl det bästa att dra ur dom gamla kablarna och dra i nya med skyddsjord?
 
Åsa Lund
2 3 4
 
useless skrev:
Om det är hyfsat lättåtkomligt så är väl det bästa att dra ur dom gamla kablarna och dra i nya med skyddsjord?
Det är på övervåningen :/ Så jag har inte den blekaste hur enkelt det är. Hade väl hoppats på en enklare lösning (läs ekonomisk) utan att det för den delen ska vara osäkert. Lösningen som kommer att göras här blir genomgående i hela huset.
 
Allt från 1-4 borde vara enkelt att göra om du öppnar upp som på bilden vid de flesta punkter. Och att byta dosorna då är enkelt, samtidigt får du fast apparaterna bra med skruvar i ringen i stället för klor eller clips i plåtdosorna. Gör du hela huset på sikt så följ reglerna på samma sätt som det vore nytt dvs lägg till jord och passa på att utöka lite där det passar. Det är ju dessutom den vanliga apparattypen numera så ojordade kanske tom ligger sämre i pris.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ta in 3 olika offerter
 
Den största förbättringen lär vara att byta dosa och uttag till moderna produkter av erkänt god kvalité. Även om det inte lär hålla i 55 år så är de garanterat säkrare. Tänker jag fel?
 
GK100 skrev:
Allt från 1-4 borde vara enkelt att göra om du öppnar upp som på bilden vid de flesta punkter. Och att byta dosorna då är enkelt, samtidigt får du fast apparaterna bra med skruvar i ringen i stället för klor eller clips i plåtdosorna. Gör du hela huset på sikt så följ reglerna på samma sätt som det vore nytt dvs lägg till jord och passa på att utöka lite där det passar. Det är ju dessutom den vanliga apparattypen numera så ojordade kanske tom ligger sämre i pris.
Badrum och kök är jordat samt att vi satt in jordfelsbrytare. Alla rum kommer inte att göras om på lika sätt. Ytskikten är för fina för att rivas. Ett lager tapet på raka träväggar med masonit som yttersta träskiva. Finns inget argument för att göra annat än att sätta renoveringstapet och måla :)

Sen är det såklart smidigt att kunna byta uttagen själv utan att behöva passa en elektriker.
 
Alla alternativen är möjliga. Enklaste budgetalternativet är att du byter uttagen till nya ojordade, och låter plåtdosorna vara kvar. Det kan du lagligen göra själv.

Och det mest kompletta är att du drar nya trådar med jord, och byter ut plåtdosorna.

Ur säkerhetssynpunkt så ger skyddsjord en viss ytterligare säkerhet, men iom. att du har jordfelsbrytare, så har du redan höjt säkerheten kraftigt.

Att byta till nya uttag, även utan jord ger en säkerhetshöjning med petskydd, men det finns också risk (låg) att gamla uttag som ser OK ut, kan vara utslitna så att de ger dålig kontakt och däremd värme och brand. Ser uttag skadade ut, eller känns "konstiga" när man sätter i en kontakt, så bör de bytas ut, då är risken för dålig kontakt rätt stor.
 
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Jag tycker du ska byta ut allt. Men jag är yrkesskadad med. Märke på uttag är bara estetiskt tycker jag. Schneider eller Elko är vanligast. Hager är helt okej, ABB tycker jag är lite för sunkiga.

Själv mår jag mycket bättre när elen är genomgången och färger stämmer, allt är enligt standard :). Petskyddat/JFB bör det vara med barn i huset :)

P.S. Gamla uttag brukar bli spröda och gå sönder. En del uttag/brytare börjat glappa med. Nya uttag är relativt skyddade även om plastkåpan går sönder 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
De där gamla ojordade uttagen är väl så dåligt konstruerade att det finns en teoretisk möjlighet komma åt stiften till stickkontakt, när den sätts i eller dras ut. Sen saknar de också petskydd! Enbart att byta ut dem är en säkerhetshöjande faktor.
 
Är det ditt hus? Ska du bo där ?

Om det är 2st ja på ovanstående frågor.

Dra om allt. Dosor om det är enkelt.
 
el_richard skrev:
Är det ditt hus? Ska du bo där ?

Om det är 2st ja på ovanstående frågor.

Dra om allt. Dosor om det är enkelt.
Jag hör vad ni säger och börjar väga in att byta allt. Men jag skulle gärna höra fler argument till bytets fördel :)

1,2 är redan givet.
 
Mikael_L
I prioritetsordning
2 1 4 3

Men med 4 blir det typ naturligt att göra 3'an samtidigt. Åtminstone om man kostar nästan 500:- i timmen så är tidsbesparingen att använda de gamla trådarna som dragtråd en ren vinst, och det blir nya fina trådar och färger automatiskt.
 
Om vi tänker oss ett något mer omfattande ingrepp än ren budget renovering, så dra in jord, och då byter man samtidigt de bef. trådarna, mycket enklare än att försöka få igenom en tråd till när det redan finns tråd irören. Och byt ut plåtdosorna där det är enkelt, att ha kvar plåtdosor är inte speciellt illa, men har man ändå väggen öppen och elektriker på plats så är det bra att byta. De nya uttagen går snabbare och bättre att fästa i nya dosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.