Ligger i valet o kvalet att köpa nytt hus. I huset är det jätte vackra och charmiga englasfönster med innanfönster men är det ekonomiskt?? Bör man byta ut dom mot nya moderna fönster? Huset förlorar väl mycket av sin charm. Huset är byggt på 20-talet. Till saken hör att det är elelement i hela huset men där borde man kunna sätta in en duo luftvärmepump. Att konvertera till vattenburet kostar skjortan :blushing: Ett 1 1/2 plans hus med högt i tak samt källare.
 
Har ngn erfarenhet hur ett hus med englasfönster men innanfösnter står sig i en försäljning? Lästeett inlägg att man på Lunds tekniska högskolan gjort undersökning och jämfört gamla fönster med nya moderna 3-glas. De menade att de gamla englasfönstrena med innanfönster var effektivare både energimässigt och ljudmässigt. Kan det atämma???
 
Jag har en god vän som hade innerfönster på sin sommarstuga som han bodde i permanent, och han sa att det blev jättestor skillnad när han satte i dom, varmt och tyst. :D
 
Lovney skrev:
Har ngn erfarenhet hur ett hus med englasfönster men innanfösnter står sig i en försäljning? Lästeett inlägg att man på Lunds tekniska högskolan gjort undersökning och jämfört gamla fönster med nya moderna 3-glas. De menade att de gamla englasfönstrena med innanfönster var effektivare både energimässigt och ljudmässigt. Kan det atämma???
Nej det kan inte stämma.
 
Enkelglas och innanfönster är inte bättre värmemässigt än nya treglasfönster. Inte bättre än moderna tvåglasfönster heller. Däremot är de bättre än kopplade tvåglasfönster om de är i bra skick. Detta då det är en mycket större luftspalt i de gamla. Är det ett fint hus kan det vara synd att förstöra det genom att byta till moderna fönster.

Erik
 
Jag har också mestadels gamla fönster med innerbågar som jag sätter in till hösten och funderar hit och dit. I år ska jag prova något nytt, typ tunga sammetsgardiner som jag drar för på kvällen. Det måste väl hjälpa till? Enda oron är väl att det blir för mycket kondens bakom gardinen men jag ska prova iallafall.

Jag tänker också som såhär, om jag sätter in supertäta isolerade fönster så måste jag ju ta upp för ventilation, hur ska det annars funka när jag eldar i kaminerna? Verkar urskumt att minimera draget runt fönstret bara för att ta upp hål i väggen så luft ska komma in? Kanske är det annorlunda om man fixar till någon slags mekanisk ventilation men det finns inte på kartan för mig i mitt lilla torp.

Helene
 
Redigerat:
Är innerfönstrena svåra att få på plats och behöver man verkligen ta bort dom på våren? Många lägger vadd och dyligt mellan fönstren, behöver den bytas under vintern med tanke på fukt? Tunga gardiner borde ju hjälpa till viss del. I testet det pratades om så var det englasfönster från 1800-talet. Man menade att trät i fönstrens då var av bättre och hårdare virke bl.a. Men tycker ändå de verkar högst osannorligt. Charmen vill jag dock inte göra mej av med.
 
Innanfönstren är inte svåra att få på plats och man behöver inte ta ut dem på våren. Man kan räkna med att de har bättre kvalitet än isolerfönster, men de läcker ut mer värme.

HeleneP även de gamla fönstren är lufttäta när allt är som det skall. Klisterremsorna man sätter över springorna är minst lika täta som moderna tätningslister. Det finns alltid springor nog för tilluft åt en kamin. Det är just om man har mekanisk ventilation som det kan bli problem.

Erik
 
Finns även spaltventiler som sitter i fönsterna.
 
Frågar man fönsterförsäljare så hävdar de bestämt att man tjänar på att byta till moderna fönster på X antal år men är skillnaden verkligen så stor? Skillnad förstår jag ju. Har kopplade 2glasfönster i nuvarande hus och det är lite dragit men helt ok. Men vad jag förstår så kan jag alltså "likställa" englasf. med innerfönster med kopplade 2 glasfönster. Har ngn sett ngn ungefärlig siffra på hur mycket det skiljer ekonomiskt under 1 år?
 
Det borde inte vara någon större skillnad i värden på englasbåge med innerbåge, kopplat 2-glasfönster och ett vanligt isolerglas.
Men med nya fönster kan du få isolerglas med energiglas och argon. Vill man vara riktigt jävlig slår man till med en
TPS-försegling också. Då får du garanterat bättre värden och märker skillnad på elräkningarna.
Dom flesta nya fönster består ju faktiskt också av ett enkelglas+isolerglas, så bara det gör skillnad.
 
Jag har ingen källa till det i huvudet, men jag har läst på flera av varandra oberoende ställen att enkelglas med ordentligt imonterade innanfönster är bättre än kopplade tvåglas. Fönstertillverkarna jämför gärna med fönster i dåligt skick eftersom det är så det ofta ser ut. Dock är det mycket billigare att byta tätningslister än att byta fönstren. Inga fönster skall vara dragiga. Då är listerna slut eller karmen sned. Däremot blir det en del kallras om det inte är mycket välisolerade fönster. Jag tycker att du skall vara rädd om dina gamla fönster.

Erik
 
Det finns även firmor som gör isolerglaskassetter till befintliga fönsterbågar. www.grundels.se till exempel. Med isolerglas i innanfönstret har du kvar dina fina fönster, men har ändå förbättrat isoleringen.

Erik
 
På plussidan är att en viss frihetskänsla infinner sig den tidiga sommardag som innanfönstren tas bort. Luftigt och somrigt blir det med en gång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.