Jag menar olika former av solavskärmning. Det första brukar vara utanpåliggande markiser eller skärmtak. Har ni solinstrålning direkt in i rummen via fönster så gör detta troligtvis mer än taket. Så markiser rekommenderas, går inte det så tar man till solfilm

Det man sen kan göra är att skärma av taket mot direkt solljus. T.ex. kan man ha ett ventilerat "tak ovanför taket". Här passar just solceller bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Du kan inte sätta upp extra isolering istället?? Isolera ute värmen?? Är du säker på att det är via plåttaket som värmen kommer?? Då går det ju snöra upp isolering som en galning på vinden. Det kan inte vara så att det är genom fönster värmen kommer?? Sätt upp nån form av stopp för solstrålarna. Finns det nån form av godkänd sån lösning??
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Redan tilläggsisolerat vind och extra tak ovanför taket går bort både av estetiska skäl och det skulle förändra husets originalutseende vilket inte är tillåtet (K-märkt) annars skulle jag direkt smälla upp solceller. Markiser ska inhandlas och ja det är klart att det kommer att påverka men en del av rummen kommer det inte in så mycket solljus och dom rummen är varma ändå. Friskluftintag finns minst ett eller två i varje rum.

Tack för tipsen men vi kör vidare med AC ändå, även om det inte är det mest ekonomiska alternativet, men svalt och skönt blir det på sommaren. Ska också tilläggas att jag är helt nojig när det gäller för varmt (enligt min uppfatttning), för mig är 20 grader eller lägre en perfekt temperatur inomhus.
 
Okej om du ska ha 20 grader eller lägre på sommaren så är det klart att AC är ett måste. Det är ju stor skillnad om man kan klara sig på 24 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.