Nä tror det inte är nåt fel. Ja jag tror den ska låta så mycket. Det är så jag menade... Såg när jag läste det igen att de blev konstigt skrivet
 
BVP och frikyla via konvektorer är ju trevligt! Luft-Vatten är det mest fläkten som låter, iallafall på min och kör man kyla är den igång sommartid..

Solavskärmning på plats redan?
 
Nu börjar jag bli mer sugen på en BVP fick ett snabbt pris på IVT 9-12 KW anläggning med variabel hastighet (tror jag det heter) samt 200 m borrhål för 160 000 inkl. ROT och en motsvarande IVT LVVP ligger på 122 000. Observera detta är ungefärliga priser innan dom har varit här och kollat.

En av min bekymmer är att jag behöver kyla på sommaren och frikylan tror jag inte räcker till men däremot såg jag att Daikin Altherma Geo 3 har aktiv kylning alternativ att vi sätter in 3 split system x 2 för sammanlagt 6 rum. Är det någon som har testat denna?
 
Undra... Kan mycket väl vara så att bvp har en mer begränsad kylfunktion jämte lvvp... Mitsubishi har också aktiv kylning. Något jag tänkte köra med min då jag inte riktigt uppskattar extrem värme heller. Tror många lvvp som finns på marknaden ska ses som "ac som även kan värma"... Kanske vore mer nåt sånt isåfall... Om nån som har frikyla med likvärdiga omständigheter som du och hör för dig.

Mitsubishi säger sig kunna kyla vattnet ner till typ 7+... Det vore ju något för dig kanske om du hittar nån fabrikant med en tystare utedel...

Vet inte om bvp kan kyla så långt ner
 
Vanligtvis använder man frikyla vid bergvärme och då brukar man ligga på en temperatur runt 8-10 grader på inkommande brine.
Tänk på att både frikyla och aktiv kyla via det ordinarie värmesystemet kräver fläktkonvektorer och kondensisolerad rördragning, vilket fördyrar installationen en del. I Frikylans fall vägs det upp av extremt låg driftkostnad, men med aktiv kyla via LV-/VV-värmepump så är det samma driftkostnad som en luftvärmepump.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Se där tack för att du klargjorde. Lysande
 
useless useless skrev:
Vanligtvis använder man frikyla vid bergvärme och då brukar man ligga på en temperatur runt 8-10 grader på inkommande brine.
Tänk på att både frikyla och aktiv kyla via det ordinarie värmesystemet kräver fläktkonvektorer och kondensisolerad rördragning, vilket fördyrar installationen en del. I Frikylans fall vägs det upp av extremt låg driftkostnad, men med aktiv kyla via LV-/VV-värmepump så är det samma driftkostnad som en luftvärmepump.
Aha, tack för infon. Självklart kommer då en följdfråga:)
- Fläktkonvektor med aktiv kyla är det lika bra som AC (LVP)?
- Om man nu kan stå ut med 2 enheter (multisplit) utomhus är det bättre val att köra separat kyla?
 
J joabor12 skrev:
alternativ att vi sätter in 3 split system x 2 för sammanlagt 6 rum.
Behöver du verkligen så mycket kyla i så många rum?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jupp, vi har ett giganourmus svart plåttak och 6 rum (4 barn) som behöver kylas och dörrarna är alltid stängda till rummen (gudarna vet vad som händer därinne;)). Det blir väldigt varmt i hela huset på sommaren och vi har AC i dag i häften av rummen (det går snabbt att bli bortskämd med perfekt temperatur på sommaren) men eftersom vi ska göra ett större ingrepp (nytt värmesystem, byta panel) så tänkte vi fixa AC till alla rum, men vill minimera antalet fula utedelar (2 st. är helt ok enligt skönhetsrådet).
 
J joabor12 skrev:
Jag ska förklara min situation så blir det lättare att förstå.

Bor i Stockholm (Nacka för att vara exakt) och huset är suterräng på ungefär 200 kvm och består av 7 rum + lite källare.

Värmesystemet är en mix där 4 rum ca 80 kvm (tillbyggnation) har vattenburen golvvärme (med torpargrund) och resten av huset har vattenburna element som nästan aldrig används (kommer till det snart). Uppvärmning sker via bergvärmepump och varmvatten via kulvert, men bergvärmepumpen är inte vår utan sitter i stamfastigheten (det var en fastighet innan den styckades till två) och varmvattenberedaren går på el. Det går inte åt så mycket värme därför att huset är välisolerat däremot har vi behov av kyla då vi har ett gigantiskt stort svart plåttak och lite dålig ventilation (ingen vi mår dåligt av eller så utan det blir bara jäkligt varmt).

Huvudsyftet är att vi vill ha ett eget värmesystem så att fastigheterna en gång för alla är helt separerade med tanke på en kommande försäljning minst 10 år bort dock.

Det som kommer att behöva värmas är ca 80 kvm golvvärme, 4 vattenelement (som väldigt sällan är i gång) samt varmvattenberedare.

Om vi skaffar en LVVP så är det viktigt med en tyst variant och vi kommer sällan att köra fullt blås då det sällan blir så kallt i Stockholm.

Det ska också tilläggas att i och med att vi har för varmt typ 9-10 månader om året så kommer det att installeras kyla (AC) i 6 av rummen (2 st. multisplit system med 3 innerdelar till varje) som då självklart kan användas till att värma.

Så vårt behov av just värme är inte så stort men vi kan inte fortsätta att vara ihopkopplade med stamfastigheten.

Innan någon börja tjoa om att bara köra LLVP i hela huset så är det inte intressant då vi vill har värme till golven och de andra elementen och vi vägrar att köra elpatron (vet inte ens om det skulle fungera).

Rent investeringsmässigt så har vi råd med bergvärme men det känns helt fel med tanke på vårt lilla värmebehov (det är vad jag har inbillat mig).

Frågor:
- BV eller LVVP?
- Om LVVP vilka märken är bra?
- Bra firmor i Stockholm som kan kontaktas, gäller både BV och LVVP (har varit i kontakt med Polarpumpen och har fått en offert.

Polarpumpen offert
- Kyla: M3-R - Daikin multispit med 6 innerdelar och standardinstallation med ROT: 74 400SEK
- LVVP: SW75 Ecodan - Mitsubishi Electric med standardinstallation med ROT. 89 000SEK (vi kommer att vilja ha en Zubudan istället).

Gällande dimensionering så tänker jag följande: Bättre att överdimensionera så kan LVVP gå lugnare och inte gå på max, använde denna princip när vi köpte AC och det fungerade mycket bra.

Mvh,
Joakim
Varför kan ni inte fortsätta vara anslutna till grannfastighetens bergvärme? För lite effekt/värme eller något annat problem?

Splitsystem är dyrt och kan ha tveksam effekt, jag tror att en enda biffig 5-6KW llvp räcker. Med utedelen placerad skuggigt åt norr/öst där den inte stör så mycket och en centralt/smart placerad innerdel så borde tysta fläktventiler till varje rum räcka långt. Ni har ju tydligen redan några flyttbara ac som kanske kan placeras i rummen med monsterdatorerna...?

Installerade bergvärme (140.000:- Daikin 2x100m borrhål - mycket välfungerande, rekommenderas!) för snart två år sedan som inte kommer betala sig förrens om 30-35 år.

Däremot tycker jag att ni ska installera solceller! Ni kommer få nästintill gratis kyla.

Vår solcellsanläggning (85.000:- 5KW premiumpaneler Otovo) kommer betala sig på ca 7-10 år.
 
Redigerat:
Så mycket kyla ska inte behövas i Sverige så frikylan från bergvärme med några fläktkonvektor bör räcka. Gör det inte det så gör lösning nummer ett, nämligen gå på problemet istället för att åtgärda symptomen. Fixa så att solen inte värmer upp huset så mycket.

Hur ser huset ut mer i detalj, bilder?
 
D rob_t_j72 skrev:
Varför kan ni inte fortsätta vara anslutna till grannfastighetens bergvärme? För lite effekt/värme eller något annat problem?

Splitsystem är dyrt och kan ha tveksam effekt, jag tror att en enda biffig 5-6KW llvp räcker. Med utedelen placerad skuggigt åt norr/öst där den inte stör så mycket och en centralt/smart placerad innerdel så borde tysta fläktventiler till varje rum räcka långt. Ni har ju tydligen redan några flyttbara ac som kanske kan placeras i rummen med monsterdatorerna...?

Installerade bergvärme (140.000:- Daikin 2x100m borrhål - mycket välfungerande, rekommenderas!) för snart två år sedan som inte kommer betala sig förrens om 30-35 år.

Däremot tycker jag att ni ska installera solceller! Ni kommer få nästintill gratis kyla.

Vår solcellsanläggning (85.000:- 5KW premiumpaneler Otovo) kommer betala sig på ca 7-10 år.
Dels för liten effekt samt vi kommande försäljning av antingen stamfastigheten eller vårt hus så kommer de nya köparna garanterat inte vilja dela sin värmen med ett underdimensionerat system, ska tilläggas att det fungerar tack vare att det är svärmor som äger stamfastigheten.

Solceller har vi funderat på men vi kommer att stöta på problem med att hela området är K-märkt (vilket är ett problem, det vet jag redan nu), vi får inte ens bygga Attefallshus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så mycket kyla ska inte behövas i Sverige så frikylan från bergvärme med några fläktkonvektor bör räcka. Gör det inte det så gör lösning nummer ett, nämligen gå på problemet istället för att åtgärda symptomen. Fixa så att solen inte värmer upp huset så mycket.

Hur ser huset ut mer i detalj, bilder?
Ok,

Hur menar du då? Jag är genuint nyfiken vad du menar.

Huset är suterräng och byggt som ett "L" runt den gamla fastigheten så det innebär att vi har väldigt mycket svart plåttak säkert en 250 kvm. Det finns en liten krypvind som är tilläggsisolerad men det hjälper inte för att hantera värmegenereringen.

Just det det ska tilläggas att taket är platt så solceller skulle egentligen var perfa, och vi har sol i princip hela dagen med inga träd som kan generera skugga.

I ärlighetens namn så har vi blivit lite bortskämda med att ha kyla på sommaren via 3 fast monterade LVP som vi kör kyla på, men det rummen som inte har LVP blir det väldigt varmt som späs på av datorspelande tonåringar och flickvänner, så lite bekvämlighetsvarning och gubbsyndrom:)
 
Redigerat:
Prata med kommunen om solceller, om du har tur kanske du får tag på rätt person?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.