Det florerar en del info om huruvida man kan byta till ett större batteri och få längre klipptid(och laddtid...).

Jag vet inte, men tycker det borde gå. Är det verkligen ingen som provat? :whistle:

Det bör vara spänningen över batteriets poler som mäts och det går då rimligen inte riktigt veta kapaciteten hur mycket ström som kan levereras(under hur lång tid).

Sedan rapporterar klipparen en beräknad ström-tillgång utifrån spänningsnivå. Har man bytt till ett större batteri visar klipparen max mAh tillgängligt på samma sätt som om det vore original, men spänningen sjunker långsammare under klippning(eller laddar långsammare).

Laddstationen levererar ju samma laddström. Så om batteriet är 50% större så bör också laddtiden öka med 50%?

Fyll på med erfarenheter här. ;)
 
Hej.
Jeg synes jeg så et indlæg her på siden.
Klippetiden blev øget og også ladetiden men alt i alt regnede han med at nedsætte klippetiden meget pga det nye batteri.
Prøv at søge her på siden. Det er på nogle af de første sider.
 
Det har ju gått ett år sen sist.

Någon som bytt till större batteri som kan dela med sig av erfarenheter?
 
Jo jag bytte ju batteri i svärmors Worx WG796E enligt refererad tråd ovan. Effektiviteten har ökat en hel del dvs proportionellt mer klipptid per arbetspass, färre ingångar för laddning betyder ett mer omärkligt grässlitage vid kanttråden.

Framtiden får utvisa hur pass bra det något större piratbatteriet håller över tid, ingen märkbar försämring efter ett år i alla fall. Klipparen håller en ca 1800 kvadratmeters gräsmatta i schack utan problem, ledig på helgerna och 6 h drifttid per dag i veckorna dvs ett par arbetspass med laddning mellan.
 
Jag har satt dit 14st EXTRA celler i min WG794, så den klarar över 6h på en laddning. Allt fungerar som vanligt.
Bara att sätta i ett bättre batteri mao, eller köpa nya celler till originalet och byta.
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jag har satt dit 14st EXTRA celler i min WG794, så den klarar över 6h på en laddning.
Låter ju helt lysande! Men hur fick du plats med alla dessa extra celler, antar vi pratar om vanliga 18650 Li-Ion-celler? Har inte öppnat det gamla batteriet så jag vet inte hur det ser ut.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
De extra cellerna är ihopbyggda till ett pack som jag satt inuti klipparen.
Jag har lött dit en balanskabel på originalbatteriet så att balanseringn även omfattar extrabatteriet.
Har även dragit ut en minuskabel i batterifacket så att det går att koppla loss extrabatteriet ifall man vill göra klipparen strömlös.
 
  • Gilla
Hapsdog och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
De extra cellerna är ihopbyggda till ett pack som jag satt inuti klipparen.
Jag har lött dit en balanskabel på originalbatteriet så att balanseringn även omfattar extrabatteriet.
Har även dragit ut en minuskabel i batterifacket så att det går att koppla loss extrabatteriet ifall man vill göra klipparen strömlös.
Finns det någon guide eller tillvägagångssätt på hur man skulle kunna göra något liknande? Typ vad köper man för celler och hur får man det att fungera?
 
Mr.Maker Mr.Maker skrev:
Finns det någon guide eller tillvägagångssätt på hur man skulle kunna göra något liknande? Typ vad köper man för celler och hur får man det att fungera?
Nej inte vad jag vet.
Jag bara kopplade in det.
Jag köpte Sanyo 18650GA, det är en kvalitetscell med väldigt hög kapacitet.
Sen satte jag ihop ett 7S2P pack av 14 celler, med balanskontakt.
Jag öppnade originalbatteriet och lödde in balanskablar till det så att balansering och övervakning fungerar även med det stora packet.
Jag balanserade och laddade ur båda batterier till samma spänning på alla celler före ihopkoppling.
Balanskontakten och minuskabeln från stora packet drog jag ut till batterifacket så att jag kommer åt dem utan att skruva isär hela gräsklipparen. På så sätt kan jag testa det stora batteriet utan att ta isär något.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Har nu bytt batteri på en HQ 420. Den hade 3200mAh Original men 2600mAh utnyttjade.

Satte i piratbatteri på 5200mAh men klipparen sätter ändå kapaciteten till 2600mAh och istort samma klipptid alltså, eftersom den räknar ner och går hem för laddning som vanligt vid 1000mAh kvar.

Mätte upp resistans på batteriets BSI (Battery Strength Indicator) mellan gul & svart kabel på 12k Ohm, samma som original. Frågan är om man inte kan få klipparen att rapportera högre kapacitet med extra motstånd på BSI?

Det enda som skiljer lite är faktiskt något längre laddtid från ca. 50min till strax över timmen pga. lite segare toppning med låg laddström.

Jag upplever att nya batteriet alltså bara arbetar från 3600mAh till 5200 mAh dvs. från 70% till 100%(20.5V). Original då låg från 1600mAh till 3200mAh eller 50% till 100%(20.5V)

Jag lyckades få klipparen att klippa gräs i över 3h första gången från över 5000mAh laddnivå ner till 17.5V då den gick in för laddning efter ha förbrukat 4000mAh. Problemet som uppstår är att klipparen resettar laddnivån som överstiger 2600mAh när laddningen är fullbordad, men precis innan FÖRSTA laddning hade jag över 5000mAh laddnivå.

Men nu arbetar den bara mellan 19.5V och 20.5V och utnyttjar således bara 30% av totala kapaciteten. Man skulle ju åtminstone vilja ha 20% till och nära 1h till klipptid, totalt runt 2,5h då?
 
Redigerat:
Redigerat:
Provade att skarva på ett 8,2k motstånd på gamla batteriets BSI men det ger "Battery error". :cry:
Mjukvara från 2016 fortfarande.
 
Jag har även en 420, där jag bytt upp mig till ett större batteri: 5200mAh.
Men den verkar inte köra längre tid nu, än före bytet…
Klipparen rapporterar endast 2600mAh, under batteriinfo.

När jag laddade fullt och sedan körde ”klipp till tomt batteri” så rapporterades 4672mAh under batteritest rutan. Detta gjordes 2 gånger, med liknande värde.

Tror min programvara är från ca 2019, och maskinen är från 2016…

Tips mottages gärna….
 
Många produkter, som använder lithium-batterier, mäter inte spänningen på polerna för att avgöra när batteriet är slut. Istället mäter man strömmen eller använder död räkning ("columb-räknare"). Anledningen är bla att spänningen inte är proportionell mot energimängden i batteriet. Så för att avgöra hur mycket energi det finns kvar i batteriet, måste produkten veta kapaciteten på batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.