Hehe undra om det finns mer jag kan fråga om :p
Ålrajt man blir tvungen att löda då alltså! Då kör jag på min SVARTA jordade kontakt :D
 
Den blå nolla-sladden bör sitta till höger om du tittar ovanifrån då det är en LiIon laddare med avancerad känslig elektronik.:|
 
Nimajneb skrev:
Den blå nolla-sladden bör sitta till höger om du tittar ovanifrån då det är en LiIon laddare med avancerad känslig elektronik.:|
Det här förstod jag inte. Är det AC-kabeln som vi pratar om?
 
Hehe nu tror jag visst han skojar med mig :D
 
Ja, ska jag spinna vidare ytterligare kanske :D eller?
 
Är det inte bäst att byta anslutningsskruvarna till torx, när man ändå håller på och meckar med kablar och kontakter ? Så att anslutningen sitter säkrare ?
 
Har jag inte sagt tidigare att den måste vara svart!:S:p:@
 
Jag ska genast leta vidare efter en svart sådan. Kanske målar man om den själv och ser till att beställa exakt rätt nyans av svart. Annars blir det ju fel!
 
Mikael_L
loftby: Tar du den där ojordade modellen från elbutik så har gjort exakt by the book.

Du har en apparat (laddare) som inte är skyddsjordad utan istället dubbelisolerad, och till den en kontakt som inte "ljuger" och låtsas att det rör sig om skyddsjordad apparat.

Men tar du den från Jula istället så gör det i praktiken ingen skillnad, laddaren blir inte mer farlig på något vis, den går att ansluta till samma sorts vägguttag osv. Men detta bryter trots allt mot ett regelverk som åtminstone tillverkare måste förhålla sig till.

Egentligen tycker jag nog att du kan kosta på dig att vara lite lat ... :p

Själv skulle jag lött på ett nytt sladdställ dock, men det mest för att det ska så riktigt och fabriks ut som möjligt. :cool:
 
Fast kollar man noga på bilden på den ojordade stickproppen hos Elbutik tycker jag det är tydligt att den _inte_ går in i ett jordat uttag. Avfasningarna på sidorna går ju inte hela vägen ner, de kvarvarande flänsarna gör att proppen inte går i ett jordat uttag. Precis som det ska vara.
 
Ja, jag har också granskat bilden och tycker även jag att det ser ut som att den inte kommer gå in i ett jordat uttag. Mikael kanske vet något vi inte vet :p
 
Mikael_L
Så är det kanske ...
Jag har faktiskt inte kollat så noga ... :blushing:

Men någon gång måste man ju få vara lite pragmatisk, köp du stickproppen där på Jula, eller någon motsvarande från vilken butik som helst och montera. Inget blir farligt på något vis.

Man kan alltid övertolka regler in absurdum ... :|
 
Mikael_L skrev:
Man kan alltid övertolka regler in absurdum ... :|
Jovisst kan man det

men detta är det pragmatiska verktygsforumet.

Regelövertolkarna hittar du i El o VVS forumen;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.