Fremax, kan du länka till skruv/plugg jag ska använda och ska man förborra betongen?
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag har bytt källarfönster och lyfte först ut rutan sen sågade jag sönder karmen med tigersåg. Jag delade helt enkelt karmen i ett antal bitar istället för att ta ut den i ett stycke, det var mkt enklare för mig.
Precis så gjorde jag också. Gick ganska smidigt. Valde för övrigt Elitefönster vision som har smala karmar och mer glasyta.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Montera med byggskum vet jag!
 
Montera med byggskum? Samma som fogskum som man isolerar med?
 
R Rolle85 skrev:
Montera med byggskum? Samma som fogskum som man isolerar med?
använd skum avsett för fönster/dörrmontage. Annars riskerar skummet att trycka ihop karmen.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Aha okej, trodde man hade skruv, tack fremax!
 
Skruven är för att fästa och justera. Skum/drev är för att isolera. Även om skummet gör att fönstret sitter fast med.
Med vänlig hälsning, fremax
 
Så denna skruv drar man in i betongen utan plugg?
 
R Rolle85 skrev:
Så denna skruv drar man in i betongen utan plugg?
yes!
 
Coolt, aldrig sett! Tack!
 
En dragare med ”knack” är att föredra. Men så har jag även klena handleder ;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Rolle85
  • Laddar…
Vad är oddsen att karmskruven fäster i något? Tror inte jag är ensam att ha problem att fästa något i betonghålsten. Kanske bättre i det här fallet, svårt att säga på bilden vad du har. Se till att ha skum inhandlat och fixera noga + maskera. Tänk några extra gånger om du behöver fylla på mer skum om det verkligen behövs.
 
R Rolle85 skrev:
Men problemet är ju att man köper färdiga modulmått som är just 50x60cm, verkar inte som man kan välja tex 48x58cm?
Karmar är alltid 15 mm mindre än modulmåttet.

5*6 är 485*585
Ett annat exempel
9x130 är 885*1285

öpnningsmåtten brukar då göras
910x1310

ditt fönsters öppningsmått är stumt mot måtten på det gamla fönster skulle jag gissa.
 
Men jag tolkar det som att här väljer man faktiskt det exakta måttet?
Skärmdump av webbsida för fönsteranpassning med mått 48x48 cm och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.