Mura och putsa kan jag ordna men menar du att jag sågar bort yttre ramen först och låter den vita vara intakt?
 
P.s.
Visst såg båttenstycket på bågen tråkigt ut, men har du funderat på att renovera bågarna? Oftast är träet i gamla fönster otroligt fint. Att be en glasmästare att bygga om en fönsterbåge till isolerglas kan hamna på 50% mindre än att byta ut fönstren.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 1 till
  • Laddar…
Diverse problem med dessa fönster så vi vill helst byta dem helt.
 
Mura och putsa kan jag ordna men menar du att jag sågar bort yttre ramen först och låter den vita vara intakt?
 
Källarfönster är luriga och det blir mycket med både rivning och återställning. Börja med att knacka fram ett fönster för att vara 100% säker på måttet och montaget.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ok tack för tipsen!
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Borrade och sågade igenom för att se att jag kommer igenom. När jag sågar från insidans kant så är det inte samma sak på utsidan, se bild:
Närborrat och sågat hål vid en dörrkarm med synliga avvikelser mellan inre och yttre kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hörn av ett fönster där det är borrat och sågat genom ramen, med synlig skillnad i kantjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har bytt källarfönster och lyfte först ut rutan sen sågade jag sönder karmen med tigersåg. Jag delade helt enkelt karmen i ett antal bitar istället för att ta ut den i ett stycke, det var mkt enklare för mig.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
Aha
 
Närbild av slitet träfönster och texturerad vägg visar behov av omfattande renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt fönster med sliten färg och tätning som behöver renovering, monterat i en grovputsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde såhär för en vecka sedan:
Plockade ut fönsterbåge, sågade med tigersåg lite snett genom karmens bottenstycke två snitt, inte så djupt att den yttre putssmygen skadades, sedan bröt jag med kofot inifrån upp karmens bottenstycke. Sedan hade jag angreppspunkter att bryta loss sidostyckena och toppen - klart. Rensade hålet från allt skräp och in med nya fönstret, kilade det fast i rätt läge och monterade med byggskum.
Innan du sprutar skummet, maskera ALLT i närheten.
Skulle inte tagit PVC för de brukar ha betydligt mindre glasyta än träfönster. Fundera om de måste vara öppningsbara. Jag ersatte två gamla öppningsbara med två fasta i trä för det finns en stor källardörr som kan användas för vädring.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vy genom vägg visar badrum under renovering, synlig isolering och rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick ett ryck
 
Sådär, nu när jag ska måttbeställa nya fönster så tänkte jag köpa från lyxfönster.se
Då blir de furukärna beklädd med aluminium.
Hålet på bilden ovan mäter 60cm bred och 70cm hög. Vilket mått bör jag beställa då? 58 x 68cm?

Sen nästa fråga, eftersom jag nu har betong runtom, vilka skruv och plugg ska jag fästa karmen med?
Sen, finns det träbitar man kan köpa som distanser som fönstret kan vila på när man måttar in det och gjuter in det?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Sådär, nu när jag ska måttbeställa nya fönster så tänkte jag köpa från lyxfönster.se
Då blir de furukärna beklädd med aluminium.
Hålet på bilden ovan mäter 60cm bred och 70cm hög. Vilket mått bör jag beställa då? 58 x 68cm?

Sen nästa fråga, eftersom jag nu har betong runtom, vilka skruv och plugg ska jag fästa karmen med?
Sen, finns det träbitar man kan köpa som distanser som fönstret kan vila på när man måttar in det och gjuter in det?
ja
Finns skruv till adjufix för betong
Använd plastdistanser för ändamålet

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.