Fick grejjerna från Rinkaby idag!

Hallen. Det som ska bli klinker är gråmarkerat.
 
  • hall_002_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade dit kopplingarna temporärt:
 
  • hall_003_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär har jag tänkt dra rören. Jag tog 12mm istället för 10, så det blev lite dyrare: 1014kr. Men sen tillkommer ju betong, klinker etc.

Det lär nog ta nån vecka eller två innan jag blir klar med tanke på att Den Fete kommer snart. Han brukar tjäla ganska mycket tid i utbyte mot klapparna...
 
  • hall_004_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag tagit bort golvet och justerat bjälkarna.
 
  • hall_regel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frigolit under för att isolera lite.
 
  • hall_frigo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag skruvat på golvspån och lagt ut prisolrören. Heter det föresten "prisol" eller "prisåål" som vissa säger?
 
  • hall_prisol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CC 26cm blev det när man delade ytan på 5 lika delar.

Allt inkopplat och klart! Nu ska det på betong och sen klinker.
 
  • hall_ror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt vilken effekt (norm 50w/m2) du vill ha ut på golvärmen, men 26cc på 12 prisol är för klent om du vill komma i närheten av 50w/m2. 15 prisol motsvarar 12 evalpex (golvvärmepex) i flödeskapacitet. På 12 pex kör man cc 125mm (på 17 200mm och på 20 300mm).
 
Jo, jag vet. Men man brukar oxå ha mycket lägre temperatur på vattnet så jag hoppas att det kommer funka så här. :-?
 
Jag gjöt ca 30mm betong i onsdags och har eftervattnat tills igår kväll.
 
  • gjutet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolvet kring rören är lagat och rören har fått sej en omgång färg. Sen ska det dit en termostat är det tänkt.

Jag kunde inte hålla mej och drog på värmen lite smått (jag vet att man bör låta betongen härda) och det blev ju varmt å gött över en natt. Då har jag inte öppnat termostatventilen helt, så värmen räcker nog till. Som det är nu går det att känna lite skillnad i temperatur rakt över slingorna och mellan dem, men när klinkern kommer på kommer nog det jämnas ut en del.
 
  • koppling2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag lagt klinker och så här blev det:
 
  • hall_klinker.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Så här ser det ut på håll. Inte för att jag har nå mer frågor men jag tänkte att det kan va bra att visa resultatet ifall nån annan vill göra nåt liknande och hittar denna tråd.

over and out
 
  • hall_hela.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Tompa01 skrev:
Men om tätskiktet bara klarar 28 grader, hur går det då med tätskikt i kombination med elvärme? De har vad jag vet ingen tempbegränsning på 28 grader. Har letat info om detta för mitt tätskikt (Ardex) utan att hittat någon uppgift om maxtemp på golvvärme.

Tompa
Precis. Det är nog lite bull**** över detta. Om tätskiktet förstörs över 28 grader så hade man ju inte kunnat duscha i mer än 28 grader heller. Plus alla elslingor som håller mycket fler grader. Tätskiktet är ju en typ av gummi, (känt för att vara elastiskt) och flytspackel snarare betong (känt för att inte röra sig mycket vid temp-förändringar). Däremot tror jag ska man vara lite mer försiktig när man har trägolv. I övrigt påverkar ju hög temp livslängden på slangen negativt
 
gunne skrev:
Så här ser det ut på håll. Inte för att jag har nå mer frågor men jag tänkte att det kan va bra att visa resultatet ifall nån annan vill göra nåt liknande och hittar denna tråd.

over and out
En nyfiken fråga, så här några år efteråt:

Är du fortfarande nöjd med lösningen?
Och om inte, har du byggt om till shuntgrp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.