Men bara en kommentar ifall man skall köra med termostatlösningen i ett våtutrymmes om BAX visar.
Maxtemp på golvärme är ca 28°C högre temp kan medföra för stora rörelser i t.ex spackelskikt vilket kan meföra i deffekta våtmembram.
Men i en hall e de ju inga såna aspekter.
 
bax skrev:
Här kommer bilden på hur det ser ut i mitt badrum (-skåp).


Bax, hur löstes tätmanschetterna mot PEX röret? Har tänkt på en liknande lösning, men när jag pratade med Roth så ville de inte att man la tätskikt mot PEX. De var oroliga för att rören kanske kunde ta skada av tätguckan.

Tompa

 
....tillbaks efter att ha legat på badrumsgolvet och glott under skåpet.
Hmmm...min murare har nog pratat varken med Roth eller Wirsbo. Där är en massa gojs kletat på slangen, jag antar att det är tätskiktet.

Med min vanliga tur, när det gäller att leja "proffs", så är det väl totalt emot föreskrifterna.
 
bax skrev:
Med min vanliga tur, när det gäller att leja "proffs", så är det väl totalt emot föreskrifterna.
Ja som sagt att ha en termostat på detta sätt såsom golvärme i ett badrum är inte godkänt. Maxtemp max 28° annars bye bye med tätskikt
 
28 grader på vad? Golvet? Vattnet?
 
vattentempen på det du shuntar in i golvslangen.
 
ppalm skrev:
vattentempen på det du shuntar in i golvslangen.

Där ser man, då kan jag helt enkelt betrakta badrummet som varandes utan tätskikt.
WIRSBOs försäljare stod iofs och betraktade skapelsen utan att säga nåt om detta, men han ville väl sälja sina produkter.

Så här ser det förresten ut i hallen hos min polare. Samma rörkrökare.
 
  • TO_Hall.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om tätskiktet bara klarar 28 grader, hur går det då med tätskikt i kombination med elvärme? De har vad jag vet ingen tempbegränsning på 28 grader. Har letat info om detta för mitt tätskikt (Ardex) utan att hittat någon uppgift om maxtemp på golvvärme.

Tompa
 
ja du

kan inte hitta det nu men när jag gjorde om min badrum på 6m2 så tittade jag på att kakla å då skulle golvärme blivigt ett måste. Men efter all läsning av föreskrifter/rekomendationer så kam jag fram till att en separat shuntgrupp fär golvet var ett måste men det ble ju +5000:- på budgeten så det fick bli plastmatta.

Edit:

Från wirsbo

Framledningstemperaturer mellan 27-45°C är en tumregel. Rören är dock tillverkade för att klara högre temperaturer. Framledningstemperaturen varierar beroende på golvvärmekonstruktion och vilket effektbehov fastigheten har.

När det gäller yttemperaturen på golvet så rekommenderar Boverket en högsta golvytetemperatur på 27°C (BBR 94 6:41).


Men jag har läst något om just om träbjälklag/golvärme/klinkers i våtrum, kan dock inte hitta det nu...

//P
 
Takar för bilderna bax!

Jag lär ju göra så jag med. Men jag ska försöka få till en lite kompaktare lösning bara ;). Som sagt så behöver jag inte oroa mej om tätskikt då det är i en hall. Jag har dock fullt upp med annat så det kanske kommer dröja en månad eller så innan jag hinner lägga klinkern i hallen. Återkommer med bilder när jag är klar!

Jag håller iof med om att det där med tätskikt och värme verkar skumt. Elvärme brukar kunna bli jävligt varmt och det är ju godkänt? Antagligen är det upp till tillverkaren av tätskiktssystemet.

Edit: Brukar inte framledningsvattnet komma i den vänstra stigaren? På hallbilden ser det ut som om vattnet kommer in genom den högra och ut genom vänstra. Men det spelar ju inte så stor roll iof..
 
En till liten undran. Det verkar inte som om termostatventil används varken i hallen elle ri badrummet. Eller finns är den bara borttagen för fotograferingen i badrummet och helt enkelt utanför bild i hallen?

Jag börjar närma mej stadiet att jag skall lägga ner rören. Än så länge har jag bara ett termostatvred, men jag rotar lite imina skrotgömmor för att försöka hitta en strypventil m.m...
 
Är det ett tvårörs system så är det inte några större problem. Lägg tilloppet vid dörren då det troligen är kallast där. Enda problemet jag ser är att det kan komma in för varmt vatten, men det bör inte göra så vid normal drift. Skulle dock akta mig för att ha termostaten nära dörren, då finns risken att den matar på för mycket vatten om dörren står på glänt när det är -20 ute. Då blir det för hög temperatur i slingan, om något skulle skadas är jag dock tveksam till.
 
  • Gilla
Susanna.G
  • Laddar…
Hallen: scrolla till höger.
Badrummet: använder den inte (än), utan anpassar resten av huset till badrummet.
 
Hehe, såg termostaten nu. :D

Fick just OK från ordföranden. Är på g att beställa detta från rinkaby:


2 x Kläm vinkel inv 10x15R 42,20 kr =84,40 kr
2 x Halvkoppling 10xR10 17,10 kr = 34,20 kr
Returkoppling rak 10R 50,00 kr
Danfoss rak ventil 10R 85,00 kr
12 x Prisolrör 10 mm 44,00 kr = 528kr
Expeditionsavgift 128 kr

Summa: 910,00 kr

Helt ok pris för att bli av med elementet i hallen. Men jag har säkert glömt nåt. Vinkel från stammen (15R) till termostat till prisol med halvkoppling. Genom prisol till returventil med halvkoppling och sen vinkel till returstammen (15R).

Tror ni att det är rätt att gå på 10mm prisol? Flödet kommer ju ändå begränsas av termostaten...
 
Sakta men säkert börjar det närma sej...

Så här har jag tänkt:
 
  • hallgolv.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.