Jag bor i en bostadsrätt och renoverar för fullt och nu har turen kommit till hallen. Jag kommer att behöva lägga nytt golv eller laga det befintliga precis innanför dörren. Där finns även ett element som jag måste flytta.

Jag funderar på att lägga klinker innanför dörren och ersätta radiatorn med golvvärme. Stigarna är ca 20mm och rören till radiatorn 15. Ytan det handlar om är ca 2 kvm, men hallen i helhet är ca 10 kvm.

Funkar det att koppla på slang där elementet satt och lägga i golvet? Blir det för stort motstånd? Vad för typ av regulator använder man? Vad kan föreningen ha att säga om saken? Tips om läsvärda länkar?
 
  • Gilla
Flås
  • Laddar…
risken blir att du inte kan gå på golvet, för det blir för varmt...
om du läger en termostat så kommer golvets medeltemp att bli rätt, men det blir för varmt första biten & för kalt siste biten
 
Varför blir det ojämn temp? Eller jag förstår ju varför men man brukar ju lägga vattenburen värme i golv så varför funkar det inte i detta fallet?

Tanken är att ta bort golvet, lägga golvspån+golvgips, slingor som gjuts in och sen klinker på det. Betongen (eller flytspacklet e. dyl) och klinkerserna borde väl vara så värmetröga att det blir en jämn temperatur?

Någon som gjort nåt liknande?
 
Tyvärr tar länken mej bara till rinkabys startsida... Du har inte namn/best.nr. på grejjen? Eller kanske sida i katalogen?
 
Det du behöver är en shuntgrupp. Det är en "pryl" som låter vattnet cirkulera i din golvslinga, och fyller på en begränsad mängd vatten från inkommande värmeledning hela tiden. På så vis håller den ned temperaturen på slingan. Om golvet blir för varmt (27 grader har jag för mig är gärnsen) så spricker klinkersgolvet.

Efterssom du bor i en bostadsrätt så borde styrelsen inte gå med på att du gör detta jobb utan en riktig rörfirma. Det innebär ett ingrepp i föreningens fasta egendom (värmeanläggningen) detta får du inte göra utan tillstånd, och föreningen bör kräva att det görs av en rörfirma.

Rörfirman bör kunna välja en lämplig lösning, fast det är ju klart att det är bra att läsa på själv också så att dom inte prackar på dig en shunt som skulel kunna värma en hel konsertlokal.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Tackar för infon! Ska givetvis snacka med föreningen innan jag sätter igång. Antagligen kan jag lägga slingorna och allt själv och bara be rörisen koppla in den. Synd bara att det är 4 månaders väntetid på rörarbeten här :(
 
Jag vet flera som har gjort så, rör-termostat-golvslang-radiatorreturventil-rör. Utan pump-och-shunt-grupp.
Funkar bra.
På två sketna kvadratmeter kommer du knappast att känna nån temperaturskillnad, och so what, det är i hallen.

Vad slangen tycker om vattentemperaturen efter x antal år kan man ju fundera på, beror ju på framledningstemperaturen.
Min f.d. hyresvärd (som är rörkrökare) hade gjort så i hela huset.
Jag upplevde det inte som nåt problem med ojämn temperatur.
Han hade VP som inte ger nån hög temp, dock.
 
Vilken typ av termostat var det? Menar du en styrd av en givare eller bara en ventil som man justerar manuellt?

Wirsbo pex har en momentan maxtemp på 95 grader och kontinuerlig temp på 70 grader. Vad brukar framledningstemperaturen ligga på? Vi har inte max värme nu så jag kan inte mäta. Jag vill helst slippa ha en shuntgrupp eftersom rören sitter så till att det blir svårt att få till snyggt. En enkel termostatventil och sen ner i golvet skulle vara snyggast/mest praktiskt.

Edit: Från byggahus.se
FRÅGA:
Kan man i ett befintligt hus koppla bort ett element med vattenburen värme och leda vattnet i slingor i golvet istället, utan att (för)störa systemet. Om ja, hur görs kopplingen bäst (ballofix etc.)

SVAR:
Nej, det är inte lämpligt då golvvärmesystemet arbetar med lägre temperatur än vad som gäller för radiatorkretsen. Kopplar du in ett golvärmesystem till värmesytemet ska detta ha en egen shuntgrupp som upprätthåller rätt framledningstemperatur till golvslingorna. Golvvärmefabrikanterna har lämpliga shuntgrupper dimesionerade för golvslingorna.
/Lars-Göran Dahlén
:(
 
gunne skrev:
Vilken typ av termostat var det? Menar du en styrd av en givare eller bara en ventil som man justerar manuellt?

Wirsbo pex har en momentan maxtemp på 95 grader och kontinuerlig temp på 70 grader.  Vad brukar framledningstemperaturen ligga på? Vi har inte max värme nu så jag kan inte mäta. Jag vill helst slippa ha en shuntgrupp eftersom rören sitter så till att det blir svårt att få till snyggt. En enkel termostatventil och sen ner i golvet skulle vara snyggast/mest praktiskt.

Edit: Från byggahus.se

:(
En vanlig enkel termostat. Om du har tid att vänta nån dag så ska jag ta en bild på hur han gjorde hemma hos mig med min slinga på toaletten. Dit var WIRSBOs försäljare och tittade, han höjde inte på ögonbrynen över lösningen så jag antar att det är ganska legio i små utrymmen. Om han nu inte bara höll käften för att få sälja.

Det här med framledningstemperatur är ju så olika från hus till hus så jag kan inte säga nåt om det.
 
Skulle va jätteschysst med en bild! Det är i mitt fall inte aktuellt att köpa en shuntgrupp för ~5000kr. Om framledningstemperaturen är för hög borde man ju bara kuna använda prisolrör istället då dom tål den höga temperaturen.
 
gunne skrev:
Skulle va jätteschysst med en bild! Det är i mitt fall inte aktuellt att köpa en shuntgrupp för ~5000kr. Om framledningstemperaturen är för hög borde man ju bara kuna använda prisolrör istället då dom tål den höga temperaturen.
Bilden kommer att dröja till nästa vecka nån gång.
Jag vet folk som lagt in prisolrör istället för slang, har läst om det i nån tråd.

Ingen dum ide, det är ju så liten yta, så kostnadsökningen gentemot slang blir väldigt liten.
 
Väntar med spänning :D

15m 10mm prisolrör kostar på rinkabyrör 660 spänn, så det är ju inte så farligt. Sen termostat + justeringsventil (heter det så) från den gamla radiatorn så är saken biff.

15m blir slingor cc cirka 20cm, och det borde räcka med en betongkaka på 3cm som sprider värmen. För att förhindra att det blir varmare i början av slingan och kallare i slutet borde ju en kort slinga vara bra? Men den måste ju ändå täcka hela ytan. Och sen behålla isoleringen på prisolrören så att all värme inte leds ut i början. Man kanske skulle damma av termoböckerna och räkna på det hela, men det är så många parametrar som man måste ta reda på då... Jaja, i värsta fall är det ju bara att kapa rören och sätta dit elementet igen så har man slösat bort 660 spänn men lärt sig något.

Edit: stavfel
 
Här kommer bilden på hur det ser ut i mitt badrum (-skåp).
Har inte träffat kompisen ännu.
 
  • MittBadrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.