RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
För att pengarna inte stannar hos bilmekanikern förstås?

Tidigare i våras behövde jag göra en service på motorcykeln. Pga tvivelaktiga garantivillkor behövde den göras hos en auktoriserad serviceverkstad. Pris i stockholm 4500kr, pris i Eskilstuna 2700kr.

Samma jobb utfört, båda auktoriserade verkstäder. Den ena har ett fint hus i stockholm, den andra delar verkstad med Euromaster i E-tuna.
Jo men det förklarade jag ju? Glashus dyrt skrev jag. Du får förklara bättre.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo men det förklarade jag ju? Glashus dyrt skrev jag. Du får förklara bättre.
Vad är det som behöver förklaras? Varken 2000 eller 2500kr i timmen kan motiveras av omkostnader som verkstaden måste ha.

Om priset ändå är så högt trots avsaknad av glashus så ser vi bara ett marknadspris. Man tar betalt för att man kan. Konstigare än så är det inte, så gör ju alla. För att sådant ska ändra sig över tid behöver du och jag göra annorlunda och aktivt välja bort dessa ockerpriser. Så länge "vi" fortsätter att köpa tjänsterna så ligger priset kvar.

Dock förvånar det mig att, som i mitt exempel, två auktoriserade verkstäder, listade på generalagentens hemsida, har så olika priser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Den ena har ett fint hus i stockholm
Märkeshandlarna har förvisso påkostade glaspalats, men å andra sidan är det sällan några A-lägen. Tvärtom ofta industri- eller utanförskapsområden eller typ ingenmansland. Även premiummärkena.

Men jag gissar också att pengarna knappast hamnar i mekanikerns ficka. Kanske hamnar de i ägarnas fickor, kanske hamnar de i nästa led eller så försvinner de på ineffektivitet - t.ex. dålig beläggning eller kostsamma backjobb (kanske inte så troligt).
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har en f d kollega vars son utbildade sig till bilmekaniker. Han slutade som bilmekaniker efter några år då han inte stod ut med tidspressen och att tvingas fuska för att uppfylla chefernas krav på att lägga så lite tid som möjligt på jobben. Jag minns inte hur många företag han provade innan han gav upp.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför är inte fler bilmekaniker då om det nu är den guldgruvan ni verkar påstå?
Fler blir inte lärare för att de som äger friskolor tjänar mycket pengar.
Fler blir inte sjuksköterskor för att vårdbolag gör höga vinster.

Vill man driva ett företag och gillar att laga bilar är jag helt övertygad om att det finns gott om utrymme för att tjäna ordentligt med pengar.
Men intressant för att meka med bilar är ganska litet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
RoTe
S Stubai skrev:
Fler blir inte lärare för att de som äger friskolor tjänar mycket pengar.
Fler blir inte sjuksköterskor för att vårdbolag gör höga vinster.

Vill man driva ett företag och gillar att laga bilar är jag helt övertygad om att det finns gott om utrymme för att tjäna ordentligt med pengar.
Men intressant för att meka med bilar är ganska litet.
Tycker dina exempel haltar eftersom stora merparten av både lärare och sjuksköterskor jobbar lågavlönat åt det offentliga.
 
RoTe RoTe skrev:
Tycker dina exempel haltar eftersom stora merparten av både lärare och sjuksköterskor jobbar lågavlönat åt det offentliga.
Menar du att merparten mekaniker är högavlönade?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe
S Stubai skrev:
Menar du att merparten mekaniker är högavlönade?
Som jag skrev så är det orimligt dyrt att anlita mekaniker. Det var du som kom med irrelevanta exempel.
 
RoTe RoTe skrev:
Som jag skrev så är det orimligt dyrt att anlita mekaniker. Det var du som kom med irrelevanta exempel.
Jag försökte förklara för dig att det dyra i att anlita en mekaniker beror inte på att mekanikern är högavlönad.
 
RoTe
S Stubai skrev:
Jag försökte förklara för dig att det dyra i att anlita en mekaniker beror inte på att mekanikern är högavlönad.
Ja folk har redan förklarat det, tack.
 
RoTe RoTe skrev:
Ja folk har redan förklarat det, tack.
Varsågod
 
T TommyC skrev:
Jag har en f d kollega vars son utbildade sig till bilmekaniker. Han slutade som bilmekaniker efter några år då han inte stod ut med tidspressen och att tvingas fuska för att uppfylla chefernas krav på att lägga så lite tid som möjligt på jobben. Jag minns inte hur många företag han provade innan han gav upp.
Viktigare än någonsin att köpa bilar som sällan drabbas av dyra mer komplicerade fel.
Nya bilar idag är så proppfulla av skit att man undrar hur jäkla dyrt de kommer att vara att laga de efter några år...

Kör vidare med min gamla snåla diesel ett tag till känner jag, till det finns lite statistik.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Hej. Med hjälp av Autobutler fick jag till slut tag på en verkstad dom gjorde det för 22000kr här i Eskilstuna istället för de 40 000 som den auktoriserade firman krävde😁. Jag Hämtade bilen i veckan och än så länge verkar den fungera som den ska. har dock inte provat motorvägen än och där märktes det av mest.
 
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Viktigare än någonsin att köpa bilar som sällan drabbas av dyra mer komplicerade fel.
Nya bilar idag är så proppfulla av skit att man undrar hur jäkla dyrt de kommer att vara att laga de efter några år...
Ja, så resonerade ju många förr om traditionella automatlådor. Vilket man förstår om man sett en sådan isärplockad. Men man kan ju tycka att DSG-lådan som egentligen är mer eller mindre en (två) manuell låda med en mekatroniker som drar i växelspaken och trampar på kopplingen åt en, dvs. rätt tekniskt okomplicerat, skulle vara robust och lätt och billigt att serva. 20-40 lax för ett kopplingsbyte är ju löjligt.

Tyvärr finns det väl inget annat än iPad-on-wheels med automatlåda att köpa numera om man vill ha nytt...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, så resonerade ju många förr om traditionella automatlådor. Vilket man förstår om man sett en sådan isärplockad. Men man kan ju tycka att DSG-lådan som egentligen är mer eller mindre en (två) manuell låda med en mekatroniker som drar i växelspaken och trampar på kopplingen åt en, dvs. rätt tekniskt okomplicerat, skulle vara robust och lätt och billigt att serva. 20-40 lax för ett kopplingsbyte är ju löjligt.

Tyvärr finns det väl inget annat än iPad-on-wheels med automatlåda att köpa numera om man vill ha nytt...
Innan DSG och liknande kom var det samtidigt betydligt vanligare med manuella lådor. Och de första DSG var absolut inte bra vilket såklart sabbade ryktet.
Dessutom finns det fortfarande gott om klassiska hydraulautomater i produktion, i var och varenda BMW och massor av amerikanska bilar. De har utvecklats enormt sista 10 åren. Läs om ZF 8 speed automatic, ett litet mirakel! Effektiv, robust och växlar sanslöst snabbt och mjukt. Kan dessutom hoppa över obestämt antal växlar skitfort.

Kolla listan på bilar, generellt bilar som kräver lite mer än vad en simpel DSG kan ge:

https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.