nino nino skrev:
Nej jag vet inte, har haft äldre bilar sen nyare och det är ju skillnad på en Volvo 144 och bmw 520d 😄
En kompis trodde det var svänghjulet på skodan men det var lamellens fjädrar som var slut
Jag upplever inte min transit från 2008 med enkelmassehjul varken ljudligare eller mer vibrerande än min transit från 2014 med dubbelmassesvänghjul.
Däremot har den med dubbelhjul börjat låta från just svänghjulet.
Med tanke på vad ett svänghjul kostar och vad arbetet kostar förstår jag att biltillverkarna valt att införa dubbelmassesvänghjul.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Mjukare gång och tystare gång.
Vanligt att tex lastbilsmotorer får det när de hamnar i bussar.
Annars mest nackdelar. Byts vid missljud eller när man byter koppling.
Ingenjörerna löste bara kraven på NVH som marknadssidan ställde och skillnaden är påtaglig, tom växellådan blir tystare. Billigare personbilar saknar ibland dubbelmassesvänghjul.
Jag upplever inget av detta. Har bilar där den ena har enkelt och den andra dubbelt.
Det enda jag märker är att den med dubbelmassesvänghjul har börjat skramla i svänghjulet.
 
S Stubai skrev:
Jag upplever inte min transit från 2008 med enkelmassehjul varken ljudligare eller mer vibrerande än min transit från 2014 med dubbelmassesvänghjul.
Däremot har den med dubbelhjul börjat låta från just svänghjulet.
Med tanke på vad ett svänghjul kostar och vad arbetet kostar förstår jag att biltillverkarna valt att införa dubbelmassesvänghjul.
Ja det är helt galet, en i övrigt bra bil kan ju gå till skrot just pga kostnaden för att byta, själva grejerna är ju inte jättedyrt men det är ju ett jäkla jobb, speciellt på en fwd
 
Jag har i princip bara haft äldre bilar som gått 12-25 000 mil. Aldrig någon med dubbelmassesvänghjul eller mer än en koppling.
Sist jag bytte en koppling var på morsans Toyota Tercel i mitten av 90-talet. Har aldrig behövt byta något svänghjul.

Däremot har jag hört flera som har tvingats till väldigt dyra reparationer på grund av dessa moderna svänghjul på bilar som inte har gått allt för långt.
 
Byggde om från dubbelmasse- till enkelmassesvänghjul på en Caddy jag hade när jag ändå bytte koppling för att klara en viss effektökning.
Märkte absolut ingen skillnad när det gäller vibrationer eller liknande.
 
  • Gilla
Stubai och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag upplever inget av detta. Har bilar där den ena har enkelt och den andra dubbelt.
Det enda jag märker är att den med dubbelmassesvänghjul har börjat skramla i svänghjulet.
Räkna med att andra märker av det.
Dyra lösningar kommer inte till av en slump och måste försvara sina kostnader.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Räkna med att andra märker av det.
Dyra lösningar kommer inte till av en slump och måste försvara sina kostnader.
Är det alltså dyrare att tillverka en bil med dubbelmassesvänghjul men bilen blir så mycket bättre att kunderna väljer att betala mer för bilen om den har denna finess?
 
S Stubai skrev:
Är det alltså dyrare att tillverka en bil med dubbelmassesvänghjul men bilen blir så mycket bättre att kunderna väljer att betala mer för bilen om den har denna finess?
Dubbelmasse är bar en i raden av lösningar för att få en tystare bil med en drivlina som upplevs mer "förfinad".
Ja folk betalar mer för en Q7 än för en Dacia för att spetsa till det extremt.
Självklart hade ingen kryssat för "dubbelmassesvänghjul" men folk läser biltester och jämför bilar,
 
RoTe
nino nino skrev:
Ja det är helt galet, en i övrigt bra bil kan ju gå till skrot just pga kostnaden för att byta, själva grejerna är ju inte jättedyrt men det är ju ett jäkla jobb, speciellt på en fwd
Det har väl mer med våra skatter att göra... En verkstad idag måste ta över 2000kr i timmen för att gå runt. Märkesverkstäderna med fina glaslobbys tar väl 2500kr timmen minst idag.
 
RoTe RoTe skrev:
Det har väl mer med våra skatter att göra... En verkstad idag måste ta över 2000kr i timmen för att gå runt. Märkesverkstäderna med fina glaslobbys tar väl 2500kr timmen minst idag.
Jo det är väl sant.
Är samma med A3 som dottern hade, där började kopplingen bli dålig och byte på en mindre verkstad blev ju ungefär det bilen var värd med bra koppling.
Tur i oturen så hade hon närkontakt med ett vildsvin i samma veva så det blev inlösen
 
C
RoTe RoTe skrev:
Det har väl mer med våra skatter att göra... En verkstad idag måste ta över 2000kr i timmen för att gå runt. Märkesverkstäderna med fina glaslobbys tar väl 2500kr timmen minst idag.
Skatten är knappast en rimlig förklaring till att bilverkstäder "måste" har en timdebitering på advokatnivå, debitera "book time" och sedan ta genvägar, och göra materialpåslag som t.o.m. en röris eller elektriker skulle skämmas över. Bilverkstäder är väl inte högre beskattade än någon annan?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det har väl mer med våra skatter att göra... En verkstad idag måste ta över 2000kr i timmen för att gå runt. Märkesverkstäderna med fina glaslobbys tar väl 2500kr timmen minst idag.
Det har inget med skatterna att göra, det har med marknaden att göra.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Dubbelmasse är bar en i raden av lösningar för att få en tystare bil med en drivlina som upplevs mer "förfinad".
Ja folk betalar mer för en Q7 än för en Dacia för att spetsa till det extremt.
Självklart hade ingen kryssat för "dubbelmassesvänghjul" men folk läser biltester och jämför bilar,
Den uppfattningen delar inte jag.
Jag anser att dubbelmassesvänghjul är ännu en produkt som tillverkarna tjänar pengar på.
Biltillverkare är inte intresserade av att bygga bra bilar, de är intresserade av att bygga bilar som de tjänar pengar på.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
RoTe
S Stubai skrev:
Det har inget med skatterna att göra, det har med marknaden att göra.
Varför är inte fler bilmekaniker då om det nu är den guldgruvan ni verkar påstå?
 
RoTe RoTe skrev:
Varför är inte fler bilmekaniker då om det nu är den guldgruvan ni verkar påstå?
För att pengarna inte stannar hos bilmekanikern förstås?

Tidigare i våras behövde jag göra en service på motorcykeln. Pga tvivelaktiga garantivillkor behövde den göras hos en auktoriserad serviceverkstad. Pris i stockholm 4500kr, pris i Eskilstuna 2700kr.

Samma jobb utfört, båda auktoriserade verkstäder. Den ena har ett fint hus i stockholm, den andra delar verkstad med Euromaster i E-tuna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.