Hej,
Är det någon här som känner till en verkstad som kan byta koppling o svänghjul i växellådan på en 2016 års 1,6L dieselgolf med dsg7-automatlådan dq200, torrlamell?
Bortsett från de auktoriserade som tar 39 000kr för det😱.

Det krävs specialverktyg för detta o troligtvis är det bara auktoriserade firmor som köper in sånt, men jag chansar o frågar här i alla fall😊

Bor i Eskilstuna men är beredd att få åka en bit om jag kommer billigare undan.

Med vänlig hälsning,
 
  • Gilla
Snigelost och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
DSG-lådorna är totalt urusla, drivor av VAG-ägare som har problem med dom pga deras bristande konstruktion och kvalitet. Skulle aldrig i livet köpa en VAG med DSG.

Har du försökt att reklamera lådan hos din VAG-verkstad. Har du en ba lokal verkstad kan det vara värt ett försök, kanske dom kan ta reparationen med "goodwill" till ett reducerat pris?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
DSG-lådorna är totalt urusla, drivor av VAG-ägare som har problem med dom pga deras bristande konstruktion och kvalitet. Skulle aldrig i livet köpa en VAG med DSG.

Har du försökt att reklamera lådan hos din VAG-verkstad. Har du en ba lokal verkstad kan det vara värt ett försök, kanske dom kan ta reparationen med "goodwill" till ett reducerat pris?
Att säga att alla DSG-lådor är "totalt urusla" baserat på problemen med dem som har torrkoppling är inte helt rättvist.
Finns modeller som klarar mycket effekt och vridmoment så det räcker och blir över...
 
  • Gilla
OMathson och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
P-plats P-plats skrev:
Finns modeller som klarar mycket effekt och vridmoment så det räcker och blir över...
Och den detaljkunskapen har inte en normal bilköpare, så DSG är ett rött skynke om man vill undvika framtida mycket kostsamma problem ...

Att en bil från 2016 ska behöva reparera växellådan för 40K är helt sanslöst, VAG bör givetvis ge goodwill på den här reparationen eftersom det är ett konstruktionsfel som VAG är skyldig till.

Mitt råd till TS är att OM VAG vägrar goodwill på reparationen, sälj bilen och undvik VAG vid nästa bilköp. Finns många och bättre alternativ till bilar i samma storleksklass :thinking:
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Mats-S Mats-S skrev:
Och den detaljkunskapen har inte en normal bilköpare, så DSG är ett rött skynke om man vill undvika framtida mycket kostsamma problem ...

Att en bil från 2016 ska behöva reparera växellådan för 40K är helt sanslöst, VAG bör givetvis ge goodwill på den här reparationen eftersom det är ett konstruktionsfel som VAG är skyldig till.

Mitt råd till TS är att OM VAG vägrar goodwill på reparationen, sälj bilen och undvik VAG vid nästa bilköp. Finns många och bättre alternativ till bilar i samma storleksklass :thinking:
Men kära hjärtanes... Min Volvo V70 diesel gick motorn på pga sinnessjuka mängder förbränningsgaser i kylvätskan. Detta var tydligen inte alls något unikt enligt verkstaden och det var det billigare att byta motor än att laga. Ska jag råda alla att inte köpa Volvo med dieselmotor då? Som bilägare bör man göra sin hemläxa, samt ha i åtanke att vilken bil som helst kan rasa när som helst.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Mats-S
RoTe RoTe skrev:
Ska jag råda alla från att inte köpa Volvo med dieselmotor då
VAG:s problem med DSG är vida större än din Volvos problem med sina dieselmotorer. Att sedan Volvo säger att det inte är ett unikt problem du fick får ju stå för dom, men i jämförelse med VAG:s problem med DSG så är det totalt försumbart.

Och ang Volvos dieselmotorer, jag hade tidigare en V70 D5 2002, den har nu enligt senaste rapport från nuvarande ägare gått typ 60.000 mil utan ett enda motorproblem ... men den motorn var ju Volvos egenutvecklade 5-cylindriga diesel ... innan Ford solkade ner deras motorprogram.
 
  • Gilla
perolito och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Mats-S Mats-S skrev:
VAG:s problem med DSG är vida större än din Volvos problem med sina dieselmotorer. Att sedan Volvo säger att det inte är ett unikt problem du fick får ju stå för dom, men i jämförelse med VAG:s problem med DSG så är det totalt försumbart.

Och ang Volvos dieselmotorer, jag hade tidigare en V70 D5 2002, den har nu enligt senaste rapport från nuvarande ägare gått typ 60.000 mil utan ett enda motorproblem ... men den motorn var ju Volvos egenutvecklade 5-cylindriga diesel ... innan Ford solkade ner deras motorprogram.
Volvos dieslar har även problem med att hjälpaggregatremmen går sönder och trasar in sig i kamremmen som också går sönder och vips, ventilsallad.
Observera att jag pratar om VOLVOS 5CYL och inte Ford.

VW hade problem med torrkopplinglådan och då främst i taxibilar. Du går bananas över detta för att? TS har inte ens sagt hur många mil bilen gått eller hur den är körd. Kör man en DSG som en automat med momentomvandlare riskerar det att slita onödigt mycket på kopplingarna. Även en vanlig manuell bil med ett gäng år på nacken kan mycket väl behövas kopplingsbyte på och det är heller ingen billig operation...

Min fråga till dig är, vilken är den perfekta bilen då? Eftersom du vet allt om alla vad det verkar, för jag vill köpa en sån!
 
  • Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
DSG-lådorna är totalt urusla, drivor av VAG-ägare som har problem med dom pga deras bristande konstruktion och kvalitet. Skulle aldrig i livet köpa en VAG med DSG.

Har du försökt att reklamera lådan hos din VAG-verkstad. Har du en ba lokal verkstad kan det vara värt ett försök, kanske dom kan ta reparationen med "goodwill" till ett reducerat pris
Det går tyvärr inte att reklamera då det enligt lag bara är 3 års reklamationsrätt. Lådan började bli dålig precis innan 16000mil så inga garantier eller försäkringar täcker det heller.

Jag har inte frågat om de kan gå med på reducerat pris som goodwill men baserat på vad jag hört om verkstaden så är det nog väldigt osannolikt tyvärr.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Och den detaljkunskapen har inte en normal bilköpare, så DSG är ett rött skynke om man vill undvika framtida mycket kostsamma problem ...

Att en bil från 2016 ska behöva reparera växellådan för 40K är helt sanslöst, VAG bör givetvis ge goodwill på den här reparationen eftersom det är ett konstruktionsfel som VAG är skyldig till.

Mitt råd till TS är att OM VAG vägrar goodwill på reparationen, sälj bilen och undvik VAG vid nästa bilköp. Finns många och bättre alternativ till bilar i samma storleksklass :thinking:
Det ”roliga” är att jag fått en offert från en annan firma på samma jobb på 12000 för delar och 10000 för jobbet. De drog tillbaks offerten när de insåg vilka specialverktyg som krävdes. Så kostnaden på 40 000 har inget att höra med dyra delar, bara girighet.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Det är synd att inte fler av de som köper fabriksnya bilar inte ställer mer krav.
Biltillverkare kan hitta på vilka skitlösningar som helst och kunder köper bilarna ändå, bara det är rätt färg.

Det finns flera guider på youtube om hur man byter koppling på dsg-lådor med torrlamell. Så avancerat verkar det inte vara.
Nog borde det finnas någon som gör det jobbet för halva priset mot vad ts offert säger.
 
6 växlade DSG med torrlamell är en tickande bomber som är dyra att åtgärda.
Men redan de 6 växlade med våtlamell är oerhört mycket bättre. Sedan kom en till krypväxel (7 växlad DSG) för att komma undan problemen med krypkörning i köer som även kunde döda våtlammellen i den 6 växlande lådan. Ett problem mest i taxi och bilar som ofta krypkör i köer.
Men även ordinära hydraulautomater med momentomvandlare kräver service och inte sällan åtgärder när bilarna börjar bli till åren.
Det säkraste kortet har i princip alltid varit manuella lådor som dessutom är betydligt billigare att byta koppling på.
Hör efter med mindre verkstäder om deras erfarenher av din växellåda. Finns garanterat de som kan göra jobbet billigare och bra.
 
N Noll koll skrev:
Hej,
Är det någon här som känner till en verkstad som kan byta koppling o svänghjul i växellådan på en 2016 års 1,6L dieselgolf med dsg7-automatlådan dq200, torrlamell?
Bortsett från de auktoriserade som tar 39 000kr för det😱.

Det krävs specialverktyg för detta o troligtvis är det bara auktoriserade firmor som köper in sånt, men jag chansar o frågar här i alla fall😊

Bor i Eskilstuna men är beredd att få åka en bit om jag kommer billigare undan.

Med vänlig hälsning,
De här är specialister på just detta område.
Kanske lite långt bort dock.

https://www.automaticservice.se/
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns garanterat de som kan göra jobbet billigare och bra.
Jodå visst kan de, men alla verkstäder jag pratat med säger att det krävs specialverktyg för det, som de inte har.
 
N Noll koll skrev:
Jodå visst kan de, men alla verkstäder jag pratat med säger att det krävs specialverktyg för det, som de inte har.
Ok, alla.... Det brukar alltid finnas de oberoende verkstäder som skaffar verktygen för vissa jobb och får det som lite halvspecialitet.

Jag har kontakter i Dalarna där det finns en mycket bra firma men det är ju en bit...
 
Ett verktygskitt för DSG kan kosta från under 1500 kr upp till 15’000 kr.
Man skulle kunna erbjuda sig att betala ett billigare kit?

Saknar verkstaden specialverktyg saknar de också erfarenhet och är det så att kalibrering och justeringsberktygen i lyxkittet underlättar arbetet så kanske lilla verkstaden inte lyckas få det helt bra med ett billigt kit. :thinking:

(Lilla verkstaden kanske inte behöver allt som finns i lyxkittet?, diagnosinterface och stöd för dyra lyxbilar tex).

Vilken verkstad som gör bäst jobb, den stora eller lilla, är heller inte självklart.
Man får nog försöka bedöma om de kan och förstår vad de ska reparera.

En liten OT anekdot. Jag anser mig blåst på 12’ på en märkesverkstad och inte blåst 5’000 kr + arbete på en annan märkesverkstad.
Jag åkte till verkstaden med släkt servicelampa och därifrån med tänd servicelampa. Trodde inte på deras förklaring/lösning och behövde heller inte byta boxen för 5’000 kr för att lösa problemet som de föreslagit. Varför skulle boxen gått sönder på servicen?

Tja, inte lätt att ge råd. Jag litar mest på små verkstäder med gott ryckte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.