Krilleman
Stefan1972 skrev:
nä jag har inte sagt att man ska chansa, jag ville bara ha en diskussion om ämnet. Sen att den vidtalade kopplingen lossade och dränkte källaren kan ju lika gärna ha berott på installatören. Inte ens de är felfria alla gånger...........
Absolut inte, det finns många tokigheter att göra vid installation oavsett märke på koppling.

Det jag menade är ju varför man inte ska försöka följa typgodkännanden om det är möjligt?!
 
krilleman_215 skrev:
Alternativet är att kapa precis under den befintliga kopplingen och montera två VA ballofixer 12x10. RSK 8546961. Då blir höjden på 10mm anslutningen näst intill likvärdig med vad du har idag. Glöm inte 12x1 stödhylsor i kromet!
Nu har jag fått två st VA ballofixer 12x10... :)

Bra tips på hur man enklast och med tillräckligt bra resultat kapar av 12-rören? Det är ganska trångt mot väggen bakom. Avloppsröret får jag försöka lägga åt sidan medan jag jobbar.

Funkar det med nåt sånt här: http://www.clasohlson.com/se/Röravskärare/40-9682

Eller kommer man åt med bågfil trots att det är ganska tight mellan KV och VV?
 
Tosse skrev:
Nu har jag fått två st VA ballofixer 12x10... :)

Bra tips på hur man enklast och med tillräckligt bra resultat kapar av 12-rören? Det är ganska trångt mot väggen bakom. Avloppsröret får jag försöka lägga åt sidan medan jag jobbar.

Funkar det med nåt sånt här: [länk]

Eller kommer man åt med bågfil trots att det är ganska tight mellan KV och VV?
Inga tips?

Tack på förhand!
 
Krilleman
Hur det ser ut runtomkring platsmässigt kan ju bara du svara på. Men en liten bågfil kommer du långt på!

Dessutom blir det lättare att montera stödhylsorna!
 
3 månader senare...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak att bocka från den långa todo-listan... :) Krilleman, vågade inte avvika från din rekommendation så det blev VA-ballofixer.

I instruktionen stod det att kopparrören skulle vara fastklamrade. Är det nödvändigt?
 
Just det, om någon undrar så feinade jag av rören. Det gick på en sekund och blev bra tror jag.
 
Krilleman
Ja det ska dom vara enligt regelverket. Direkt under ballofixerna.
 
  • Gilla
Johan ryd och 1 till
  • Laddar…
Y
Sån klammer kan du ju rentav få med dubbelhäftande tejp så om du vågade sätta kulventiler så bör ju klammer vara lätt plätt. ;)
 
Yrrol skrev:
Sån klammer kan du ju rentav få med dubbelhäftande tejp så om du vågade sätta kulventiler så bör ju klammer vara lätt plätt. ;)
Haha! Skruva har jag ingen fobi för, koppla rör däremot... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.