Krilleman
Det viktiga med halvkopplingen 10xR10 är ju då att den är godkänd för installation på mässing. Jag skulle klassa detta som en "fuling".

Alternativet är att kapa precis under den befintliga kopplingen och montera två VA ballofixer 12x10. RSK 8546961. Då blir höjden på 10mm anslutningen näst intill likvärdig med vad du har idag. Glöm inte 12x1 stödhylsor i kromet!
 
krilleman_215 skrev:
Det viktiga med halvkopplingen 10xR10 är ju då att den är godkänd för installation på mässing. Jag skulle klassa detta som en "fuling".

Alternativet är att kapa precis under den befintliga kopplingen och montera två VA ballofixer 12x10. RSK 8546961. Då blir höjden på 10mm anslutningen näst intill likvärdig med vad du har idag. Glöm inte 12x1 stödhylsor i kromet!
Pipefix står i monteringsanvisningen att den ska fungera till flexibla kopplingsledningar med 10 mm slätända. Varför är det en fuling?

För pipefix står det i monteringsanvisningen att man inte ska använda stödhylsa. Men jag kommer förstås se till att det sitter i 12 mm röret om det inte redan gör det.

Om jag ska köpa ballofixer får jag dels mer jobb med kapning, dels kostar det flera hundra till - blir installationen så mycket bättre?

Tack för all hjälp, ovärderligt!!!
 
Krilleman
Säg Pipefix till vilken rörmokare som helst och 99% får rysningar!
 
krilleman_215 skrev:
Säg Pipefix till vilken rörmokare som helst och 99% får rysningar!
Haha! Okej! Vilket märke ska det vara på halvkopplingen då?

Kan jag köpa första bästa halvkoppling på xl-bygg?
 
Hur fel skulle det vara att bara skaffa ett par VSH-klämringar och ansluta blandaren till befintlig koppling?

Kikade i badrummet och där är motsvarande soft pex anslutet till just en VSH-koppling. Av rörmokare.
 
Krilleman
Pipefix fungerar väl hjälpligt. Dock inget jag skulle monterat, jag hade kört på ballofixer!

Halvkopplingar saluförs i R15 varianten betydligt mer än R10.

Då har din röris utfört installationen felaktigt. Läs mer i länken i mitt svar #9.
 
Jag mailade FMM och Broen (VSH) och bad om deras syn på saken. Fick svar snabbt av båda, guldstjärna...

Broen:
"Vi har inte upplevt några problem med att ansluta deras nipplar. De är tillverkade av mässing.
Men det är riktigt att det inte finns ett typgodkännande för det."

FMM:
"Man använder samma kopplingar som används till 10 mm.s kopparrör."

Känner att det lutar åt att jag skaffar två stödhylsor och två klämringar 10 mm från VSH och bara använder min raka koppling. Det bör väl anses vara fackmannamässigt om leverantören av båda delarna i fråga säger att det fungerar?
 
Krilleman
Du gör hur du vill men det är inte godkänt med mässingsrör i VSH precis som dom själva skriver.

Det går, men....
 
krilleman_215 skrev:
Du gör hur du vill men det är inte godkänt med mässingsrör i VSH precis som dom själva skriver.

Det går, men....
Jag hör vad du säger... :)

Vad ryser du mest av - pipefix halvkoppling eller vsh klämring på mässing?
 
Krilleman
Då är det bättre med pipefix på pappret.
 
men alltså nu när vi ändå är inne på typgodkännande och inte. Vad händer om man gör en icke typgodkänd skarv då? Att man använder en mässingsdetalj i en VSH koppling som redan nämnts? Rent funktionsmässigt kan det ju inte vara nå som helst problem ? Vad återstår det sen? Kommer försäkringsbolagen att syna var varenda koppling kommer ifrån och kontrollera typgodkännandena om det händer nåt?
 
Säker vatten har "bara" börkrav när det gäller typgodkännande. Däremot skallkrav när det gäller att följa produktleverantörens monteringsanvisning.

"Rör och komponenter för dessa bör vara typgodkända.
Blandning av komponenter från olika kopplingssystem får inte förekomma."
 
Tosse skrev:
Säker vatten har "bara" börkrav när det gäller typgodkännande. Däremot skallkrav när det gäller att följa produktleverantörens monteringsanvisning.

"Rör och komponenter för dessa bör vara typgodkända.
Blandning av komponenter från olika kopplingssystem får inte förekomma."
jo förvisso men lite rim och reson måste ju ändå finnas. Ska man följa säkert vatten till punkt och pricka jämt så skulle man nog få revidera 90% av alla installationer.
Att man följer det vid fullständig renovering är ju en sak, då går det mesta hand i hand men att bestämt hävda att näe det här går inte och det får man inte göra om man ska byta en kran eller vad som helst blir väl nästan att ta i? Det är bra att det finns VVS folk som har koll på regler och gör det korrekt by the book men tittar man på merparten av alla andra vvsares installationer så undrar man ju om de har lärt sig nåt överhuvudtaget. Det kan vara alla möjliga typer av kopplingar och det kan se skit ut men bara det fungerar verkar vara mottot rent generellt.

När det gäller just byte av en kökskran så det ju bara titta under diskbänken hos alla med en ny kran och ett gammalt hus så är lösningarna många minst sagt. Merparten knappast typgodkända till 100% och inte lär försäkringsbolagen lusläsa dessa godkännandena heller om det nu mot förmodan blir en vattenskada pga läckage i nån koppling.
 
Krilleman
Stefan1972 skrev:
men alltså nu när vi ändå är inne på typgodkännande och inte. Vad händer om man gör en icke typgodkänd skarv då? Att man använder en mässingsdetalj i en VSH koppling som redan nämnts? Rent funktionsmässigt kan det ju inte vara nå som helst problem ? Vad återstår det sen? Kommer försäkringsbolagen att syna var varenda koppling kommer ifrån och kontrollera typgodkännandena om det händer nåt?
Nej, håller kopplingen tätt så händer ingenting.

Men när dessa mässingsändar kom så vet jag ett företag som installerade dessa slangar (det var 22mm ände) med icke typgodkända kopplingar för mässing. Självklart sköt kopplingen och dränkte en källare. Försäkringsbolaget vägrade betala pga felaktigt användande av koppling enligt anvisning.

Så varför chansa när det inte rör sig om mer än två VA ballifixer 12x10 + två stödhylsor för att få det helt korrekt? Men det är min åsikt.

Pipefix-alternativet på VSH kopplingen med R10-ände verkar ju också vara OK enligt anvisningen som ricnym nämner ovan.
 
nä jag har inte sagt att man ska chansa, jag ville bara ha en diskussion om ämnet. Sen att den vidtalade kopplingen lossade och dränkte källaren kan ju lika gärna ha berott på installatören. Inte ens de är felfria alla gånger...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.