Hej!

Ska till att byta en köksblandare från '99 som är allmänt kass till en ny Mora Cera K5, Moran har soft pex, 10 mm slätände.

I bifogad bild har jag försökt förklara hur det ser ut nu. Min förhoppning är att jag kan behålla det jag har kallat mellanstycke och bara ansluta med en ny koppling till den nya blandaren. Går det att göra så? Vad är det för koppling jag ska köpa?

Jag hade själv gissat att jag ska ansluta med en halvkoppling 10x10R, alltså något sånt här: http://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-10xr10/?select=true . Vill helst köpa kopplingen i butik dock.


blandarrör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för hjälpen!
 
Ja, du kan behålla ditt "mellanstycke". Det sitter redan en koppling på softplexslangen, färdig att ansluta på "mellanstycket".
 
Krilleman
Mora Cera K5 har slät ände (alltså mässing) och Tosse har en VSH-koppling 12x10. Tyvärr får man inte ansluta mässing i VSH-kopplingar.

Räcker dom nya slangarna ner förbi den befintliga kopplingen så man kan kapa bort dessa och ansluta en ny?
 
krilleman_215 skrev:
Mora Cera K5 har slät ände (alltså mässing) och Tosse har en VSH-koppling 12x10. Tyvärr får man inte ansluta mässing i VSH-kopplingar.

Räcker dom nya slangarna ner förbi den befintliga kopplingen så man kan kapa bort dessa och ansluta en ny?
Det är bara ett par centimeters marginal, så jag slipper gärna kapa om det går. Finns det någon annan lösning på problemet?

Är det något annat märke på blandare som har avslut som passar?
 
Låt säga att jag skulle köpa en sån här istället: http://www.bygghemma.se/inomhus/kok...are/koksblandare-fmm-9000e-ii/p-150010-372299

Kan jag då slippa kapa mina rör och istället sätta någon koppling mellan blandarens avslutande G3/8 och mitt "mellanstycke"?

Alternativt, om jag köper FMM-blandaren med Cu-rör 10 mm, kan jag då ansluta med halvkoppling till mitt "mellanstycke"? Och vilken halvkoppling ska jag då ha?

Återigen, tack för all hjälp!!
 
Redigerat:
Då jag verkligen skulle uppskatta lite mer hjälp och vill komma igång så snabbt som möjligt försöker jag sammanfatta mina frågor lite tydligare:

1. Om jag står kvar med Mora Cera K5, som alltså har softpex med slät 10 mm avslut. Finns det någon koppling jag kan sätta på mitt "mellanstycke" som jag i sin tur kan ansluta blandaren mot. Kanske en sån här föravstängning: http://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-foravstangning-10/ ? Ska jag då ha 10x10 mm? Eller måste jag såga bort befintlig koppling och sätta dit en föravstängning 12x10 mm? Får jag koppla in mässingsavslutet från blandaren i denna?

2. Om jag byter till en FMM 9000E med Cu-rör. Kan jag då köpa en "vanlig klämring och mutter" för att ansluta till mitt "Mellanstycke"? T.ex. http://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkopplingsmutter-10/ . Kan jag t.o.m. återanvända muttern jag har och bara köpa en klämring?

3. Om jag byter till en FMM 9000E med softpex och G3/8 avslut. Går denna att sätta direkt på mitt "Mellanstycke"?

Jag vill helst ha Moran, men jag vill samtidigt få det så enkelt som möjligt så jag känner att jag klarar att fixa det på egen hand. Inte bara för att jag är snål, det är en härlig känsla att lära sig att fixa saker själv också! :)
 
krilleman_215 skrev:
Mora Cera K5 har slät ände (alltså mässing) och Tosse har en VSH-koppling 12x10. Tyvärr får man inte ansluta mässing i VSH-kopplingar.

Räcker dom nya slangarna ner förbi den befintliga kopplingen så man kan kapa bort dessa och ansluta en ny?
Får man inte ha mässing i en mässingskoppling eller hur menar du?
 
Krilleman
Redigerat:
Krilleman
vad är då typgodkända kopplingar för dylika anslutningsslangar ? Vad används av branschen?
 
Krilleman
Conex & Vatette

Personligen kör jag uteslutande med vatette!
 
Tack för alla svar!

Jag tror det blir så att vi köper en blandare med Cu-rör istället. Om blandarrören inte räcker fram får jag helt enkelt byta även 12 mm röret, det är bara två decimeter långt och sitter in en till liknande koppling mot stammen eller vad man ska kalla det (prisolrör).

Hur är det med klämringar och stödhylsor, måste de också vara av samma märke (VSH)? Eller kan jag köpa något på närmsta byggaffär bara?


Är det bra att sätta in ballofixer i en villa eller kvittar det?

Om jag ska sätta ballofixer, kan jag sätta en sån här på mitt mellanstycke? http://www.vvsochbad.se/Ventiler-ut...g-och-utvaendig-gaenga-Foerkromad-490832.html

Ska jag då ha någon tätning typ gängtape? Jag antar att jag kan dra klämringen/muttern på blandarröret direkt mot den utvändiga gängan?
 
Det här blev snurrigt till slut trots att jag verkligen försökte göra rätt!

Jag köpte en blandare med soft pex och lekande 3/8". Trodde jag. Leverantören skickade istället soft pex 10 mm slätända. Jag hade redan köpt delarna som Krilleman länkade dvs rak 12x10R utv VSH.

Vad behöver jag nu för att få ihop slätändan med min R10 utv? Funkar det med en halvkoppling för 10 mm kopparrör mot 3/8" utv? Måste det vara VSH eller kan jag köpa vilken som helst?

Tack på förhand, kanske kan jag få ihop det här på mindre än en månad... :)
 
Krilleman
Räcker slangarna med mässings-ände 10mm förbi den befintliga kopplingen?
 
krilleman_215 skrev:
Räcker slangarna med mässings-ände 10mm förbi den befintliga kopplingen?
Det är nog på håret.

Nu är min plan att byta mellanstycket mot kopplingen jag köpte, alltså VSH 12xR10 utv. På blandarrören sätter jag halvkopplingar 10xR10, typ pipefix eller liknande. Det borde väl fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.