Tack. Verkar som att man får försöka få plats med fogband då. Utöver att de tätar, finns det även utvidgning (av värme?) i tjocklek på kassetten som de tar upp, alltså?
 
S sinuslinus skrev:
1790 kronor besparing på tre fönster? Låter helt galet. Byt fönsterkasetter i alla fönster så får du ett passivhus. ;)

Du ska använda 4 mm kronlist/ glasband mellan glaset och karmen och mellan glaset och glaslisten. Det bygger cirka 6 mm och tillåter lite rörelse utan att glaset spricker. Om du monterar stumt och glaset spricker så kommer glasleverantören inte stå för materialgaranti.

Limma kasetterna i falsen i hörnen och på mitten med silikon som inbrottsskydd. Då måste man skära bort det för att få ur kasetten. Du kan toppförsegla med silikon mellan glaslist och glas också för att minimera vatteninträngning.
Den vanligaste monteringsmetoden när man monterar glaskasset i en fönsterbåge är ju att limma fast den i bågen. Ovanligt att band används vid montering i träbåge. Glöm inte att kila glaset.

Själv skulle jag använda någon form monteringslim/fogmassa istället för kitt eller silikon även om dom båda fungerar.
 
Bara ett klargörande ;-)
2-glas kassetterna ska monteras fast, i falsat trä som innerruta och för att hålla fast kassetten, ska de fixeras med en trälist på rumssidan (som tyvärr blir väldigt tunn, om man behöver band på sidorna om kassetten). Den yttre gamla rutan sitter i en öppningsbar fönsterbåge, så man kan putsa emellan.
 
Redigerat:
Ok så det är fast monterade kassetter och man öppnar fönsterbågarna från utsidan ?
Eller missförstår jag helt.
 
Idag är det ett fast enkelglas innerst och en öppningsbart enkelglas ytterst. Det inre glaset är monterad inifrån med en skruvad furulist samt kittad emot fals. Den inre rutan ska nu bytas emot en tvåglas kassett. Då kassetten tar 18mm i djup stället för enkelglasets 4mm + kitt, hade jag hoppats på att kunna montera kassetten på samma sätt, men med en tunnare list som håller den på plats. Ska man dessvärre också ha band (3 mm) på vardera sida om glaset, kommer det totalt bygga runt 22-23 mm med kompression, vilket innebär att trälisten som ska hålla kassetten på plats blir bara ca 10 mm tjock/djup. Jag hade hoppats på att kunna ha den runt 15 mm för lite styvhet. Kanske kan hitta nåt styvare material dock, t.ex. ekstav samt skruva/spika den tätare än listen som sitter nu.

Tacksam för idéer och uppslag ;-)
 
S
S Stingray468 skrev:
Idag är det ett fast enkelglas innerst och en öppningsbart enkelglas ytterst. Det inre glaset är monterad inifrån med en skruvad furulist samt kittad emot fals. Den inre rutan ska nu bytas emot en tvåglas kassett. Då kassetten tar 18mm i djup stället för enkelglasets 4mm + kitt, hade jag hoppats på att kunna montera kassetten på samma sätt, men med en tunnare list som håller den på plats. Ska man dessvärre också ha band (3 mm) på vardera sida om glaset, kommer det totalt bygga runt 22-23 mm med kompression, vilket innebär att trälisten som ska hålla kassetten på plats blir bara ca 10 mm tjock/djup. Jag hade hoppats på att kunna ha den runt 15 mm för lite styvhet. Kanske kan hitta nåt styvare material dock, t.ex. ekstav samt skruva/spika den tätare än listen som sitter nu.

Tacksam för idéer och uppslag ;-)
Du kan använda en falsad list som då blir bredare än falsen.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
S
N Niq skrev:
Den vanligaste monteringsmetoden när man monterar glaskasset i en fönsterbåge är ju att limma fast den i bågen. Ovanligt att band används vid montering i träbåge. Glöm inte att kila glaset.

Själv skulle jag använda någon form monteringslim/fogmassa istället för kitt eller silikon även om dom båda fungerar.
Det är inte min erfarenhet...


Bild på fönster från Snidex:
Närbild på hörnan av ett vitmålat Snidex-fönster med synliga skruvar och tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar man RM-fönster så det likadant ut.
https://www.rm.se/sv/produkter/fonster/

Enligt länken till MTK som jag la in tidigare så har de inget alternativ med lim.

Men jag är inte glasmästare så det kanske finns andra branschregler?
 
S sinuslinus skrev:
Du kan använda en falsad list som då blir bredare än falsen.
Tack för tipset! ;-) Precis vad jag funderat på.
 
Branschregler vet jag väldigt lite om. Men jag har jobbat med planglas ett antal år. Dom lite nyare (börjar vara ganska många år) glaskasseterna som jag har bytt som är monterade i lös fönsterbåge har i stort sett alla varit limmade i bågen från många olika tillverkare. Äldre bågar har ofta glasen löst med bara kilar och då har det användts glasband mot bågen. Men ändå fogade med silikon på utsidan.

Jag trodde att dom här skulle monteras i fönsterbåge. Men om dom ska lyftas in i fasta karmar så håller jag med om att dom inte ska limmas fast. Jag är helt övertygad om att det räcker med glasband mellan glaskassetten och och karmen. Om du använder lister av trä eller plast.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Glömde skriva att kassetten skall stå på 2 kilar som ligger under båda glasen och en bit in från hörnet ca 5cm.
 
  • Gilla
Stingray468 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Glömde skriva att kassetten skall stå på 2 kilar som ligger under båda glasen och en bit in från hörnet ca 5cm.
Tack Niq. (y) Anade att det var nåt i den stilen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.