Jepp, ringde till lokala glasmästeriet och de kapade till både glaslist i PVC och mästarlist till mig. Fick med några speciella spikar också till mästarlisten. Nu skall jag bara få tag på några rostfria skruv som passar till glaslisten (har tyvärr ingen spikpistol) så är man redo att dra igång :)
 
Är det inte lättare att slå i små dyckertar med en liten smidig hammare ? Lägg något mellan glaset och hammaren så slipper du repor. Gäller även om du skruvar
 
Men finns det rostfria dyckert då? Såna där vitmålade dyckertar är ju avsedda för inomhusbruk, lär ju inte dröja länge innan det börjar rosta.
 
Jag körde med RF kamspik, de sitter bättre. Finns överallt, jag köpte hos lokala järnia-handlaren som "har allt" men det finns även på beijers.

Tror det är klokt att du förborrar listerna.
 
Köpte varmförzinkade dyckert till slut och satte upp listerna med. Skall nog funka fint. Behövde inte förborra (testade med en av de gamla listerna först).

Nu har jag istället problem med kondens på utsidan fönstren, men det verkar jag inte vara ensam om.
 
Gott! :), men synd med kondensen. Var det så mycket bättre energivärde i de nya kassetterna?
 
  • Gilla
Johannes123
  • Laddar…
Ja, u-värdet på kassetterna angavs till 1.1 tror jag.

Vet inte riktigt vad man kan göra åt kondensen? Verkar som om man får gilla läget, eller montera markis/tak ovanför fönstrena.
 
Ska fixa bättre U-värde på vardagsrumsfönstrena och hittade den här tråden med tips om att köpa ifrån Interglas. Precis slängt iväg en beställning på 3 st dubbel lågenergi isolerglas med varm kant i dimensionen 1143x1522. De hade t.o.m. kampanj, så allt kostade totalt 2223 SEK + 390 i frakt (29% rabatt). Utöver det fick jag ytterligare 2% rabatt som ny kund... ;-).

Idag har vi 1+1 fönster med öppningsbar ytterbåge. U-värde på ca 2.9 vad jag läst mej till.

Nu blir det istället 2 glas lågenergi isolerglas +1 fönster med öppningsbar ytterbåge. U=1.45 på nya isolerrutan samt 5,8 för ett enkelglas. Dessa tillsammans ska ge U=1,16 (inversen på respektive adderat till varandra och inversen på det)

Hitta en formel i en annan tråd och med årsmedel temp i Västerås på 6 grader och innetemp om 21, beräknas detta ge en årlig besparing om 1790 SEK, dvs kommer betala sig på lite drygt ett år. Låter toppen ;-)

Sen får vi se hur det är att lyfta in isolerglasen... Tänkte kitta dem på plats istället för att använda glasband, för att vinna ett par mm i tjocklek. Kommentarer på det? :)

/Lasse
 
Du kan limma fast dom i bågen med monteringslim. Det är bättre än kitt.
Jag antar att det är mellan bågen och glasen du menar.
Finns ju väldigt tunna glasband också.
 
Okey tack. Hittade bara 3 mm. Skulle vilja ha enbart en mm för att kvartstaven jag tänkte använda ska få plats med ”lite” marginal. ;-)

Monteringslim? Tänkte att det skulle vara enklare att demontera med kitt vid eventuell skada i framtiden, men det kanske inte är svårare med lim? Emellan kassett och fast båge/ram ja. Kommer att sitta som innerruta, dvs bakom den gamla rutan som är öppningsbar utåt.
 
Redigerat:
S
1790 kronor besparing på tre fönster? Låter helt galet. Byt fönsterkasetter i alla fönster så får du ett passivhus. ;)

Du ska använda 4 mm kronlist/ glasband mellan glaset och karmen och mellan glaset och glaslisten. Det bygger cirka 6 mm och tillåter lite rörelse utan att glaset spricker. Om du monterar stumt och glaset spricker så kommer glasleverantören inte stå för materialgaranti.

Limma kasetterna i falsen i hörnen och på mitten med silikon som inbrottsskydd. Då måste man skära bort det för att få ur kasetten. Du kan toppförsegla med silikon mellan glaslist och glas också för att minimera vatteninträngning.
 
Skulle avråda från just silicon, det är hopplöst att måla om det varit på en yta som ska målas. Finns många andra bra alternativ.
 
S sinuslinus skrev:
1790 kronor besparing på tre fönster? Låter helt galet. Byt fönsterkasetter i alla fönster så får du ett passivhus. ;)

Du ska använda 4 mm kronlist/ glasband mellan glaset och karmen och mellan glaset och glaslisten. Det bygger cirka 6 mm och tillåter lite rörelse utan att glaset spricker. Om du monterar stumt och glaset spricker så kommer glasleverantören inte stå för materialgaranti.

Limma kasetterna i falsen i hörnen och på mitten med silikon som inbrottsskydd. Då måste man skära bort det för att få ur kasetten. Du kan toppförsegla med silikon mellan glaslist och glas också för att minimera vatteninträngning.
Möjligt att summan är för positiv, men det rör sig om en yta på ca 5 kvm (ca 35% av totala fönsterytan)

Nuvarande enkelglas sitter med kitt på ena sidan och trälist på den andra. Är dubbelt isolerglas mycket känsligare? Kan man inte montera dubbelt isolerglas med elastiskt kitt?

Fönstret kommer sitta innerst och det har aldrig varit fukt emellan förut, så jag håller tummarna att det förblir så. ;-)

//Lasse
 
S
S Stingray468 skrev:
Fönstret kommer sitta innerst och det har aldrig varit fukt emellan förut, så jag håller tummarna att det förblir så. ;-)

//Lasse
I så fall är det ju onödigt. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.