Jag har kommit över den här superfina taklampan från Indiska som har en kontakt till taket. Jag skulle dock vilja ha den på min inglasade balkong där jag har ett vanligt vägguttag och av/på-knappen på väggen inne. Har försökt läsa runt ang jordad, ojordad och dubbelisolerad och är bara ännu mer förvirrad. Hur ska jag gå till väga för att byta från lamppropp till vanlig stickkontakt?
 
  • Svart orientalisk taklampa med utsmyckade mönster och hål för ljusspridning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit lamppropp för taklampa med kopparkontakter och vit sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du kan egentligen inte göra det på något tillåtet sätt utan att byta hela kabeln (eller skarva den).

I praktiken klipper du bort lampproppen och monterar dit en jordad stickpropp. Du ansluter inget till jordblecken och det behövs inte heller. Egentligen är det formellt fel att montera en sådan stickpropp på en dubbelisolerad lampa men det spelar inte så stor roll i praktiken.
 
Okej, så jag kan, även om det inte är optimalt, klippa av den där kontakten och sätta dit en vanligt stickkontakt? Som sagt, kanske inte optimalt men inget som är farligt va?
 
Eller menar du att det är så man gör om man nu skulle göra det, fast det är inget man gör?
 
Mazen Mazen skrev:
Eller så byter du sladden hela vägen till en med eurokontakt .
[länk] surfaces&gclid=EAIaIQobChMIwruCgbP07wIVC-h3Ch3-kQkhEAQYCiABEgIzg_D_BwE
Mazen Mazen skrev:
Eller så byter du sladden hela vägen till en med eurokontakt .
[länk] surfaces&gclid=EAIaIQobChMIwruCgbP07wIVC-h3Ch3-


kQkhEAQYCiABEgIzg_D_BwE
aha, från själva behållaren som man skruvar in själva lampan då?
 
J Janine1891 skrev:
aha, från själva behållaren som man skruvar in själva lampan då?
Jepp, om lampsockeln går att öppna dvs
 
E
Mazen Mazen skrev:
Eller så byter du sladden hela vägen till en med eurokontakt .
[länk] surfaces&gclid=EAIaIQobChMIwruCgbP07wIVC-h3Ch3-kQkhEAQYCiABEgIzg_D_BwE
Håller med, annars går det ju att importera en stickpropp också. Euro-plug i plast, 250 V, vit, IP20, visas i tre vinklar: framsida, insida och baksida.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Håller med, annars går det ju att importera en stickpropp också. [bild]
Att jag bara byter kontakten till en sån istället för hela sladden?
 
Mazen Mazen skrev:
Jepp, om lampsockeln går att öppna dvs
Hur vet jag om den går att öppna utan att den öppnas för att jag råkar ha sönder den?
 
E
J Janine1891 skrev:
Att jag bara byter kontakten till en sån istället för hela sladden?
Du kan byta sladden, det ska du kunna köpa i en vanlig butik.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan byta sladden, det ska du kunna köpa i en vanlig butik.
Men jag vet inte om jag kan få upp lampsockeln och ta bort hela sladden för att kunna sätta dit en annan. Kändes lättare då om det bara gick att klippa av kontakten som är, sätta dit en platt sån kontakt och sen koppla om dom där kablarna? :)
 
tommib
Den platta kontakten får inte säljas i Sverige, av goda skäl.

Att sätta dit en jordad stickpropp blir minst fel av de felaktiga lösningarna och det blir inte osäkert på något sätt.

Det går förstås också att bygga en adapter från jordad stickpropp till jordat lamputtag där du sedan kan plugga i din lampa utan modifikationer men en sådan tingest ska egentligen också säkras ner till 6 A vilket blir en rätt klumpig pjäs.
 
tommib tommib skrev:
Den platta kontakten får inte säljas i Sverige, av goda skäl.

Att sätta dit en jordad stickpropp blir minst fel av de felaktiga lösningarna och det blir inte osäkert på något sätt.

Det går förstås också att bygga en adapter från jordad stickpropp till jordat lamputtag där du sedan kan plugga i din lampa utan modifikationer men en sådan tingest ska egentligen också säkras ner till 6 A vilket blir en rätt klumpig pjäs.
Okej, båda verkar vara dåliga idéer med andra ord.. Jag fick iaf upp själva lampsockeln nu. Om jag köper en sån sladd som visades där uppe och byter sladdarna, kan jag använda samma lampsockel då som redan finns?
 
tommib
Ja, om du inte hade sönder lampsockeln när du öppnade den. Lite bilder vore bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.