L L-E skrev:
Gjorde om allt till ett fönsterparti. Alltså, bärde av med en ny balk med pelare. Finns ngr bilder på det i [länk]
Inser att jag sett en tråden innan :) tack!
 
Hej!

Jag lånar denna tråd:)

Jag ska till och beställa nya fönster till vårt Mockfjärdshus byggt 61 och behöver lite hjälp. Den eviga frågan, ska jag beställa fönster som är ”karm i karm” eller kan jag ta bort fönsterkarmen och beställa efter de måtten? Vågar jag ta bort mittstolpen i fönstret? Jag lägger upp några bilder.

Skadad karm och fönsterhörn i ett äldre hus med tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av ett öppet gammalt fönster i ett Mockfjärdshus, med synlig karm och mittstolpe, med utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett gammalt fönster med karm och mittstolpe, synlig slitage, kaktusplanta och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett öppet fönster från insidan med fokus på fönsterkarm och mittstolpe i ett hus byggt 1961.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Anders138 skrev:
Hej!

Jag lånar denna tråd:)

Jag ska till och beställa nya fönster till vårt Mockfjärdshus byggt 61 och behöver lite hjälp. Den eviga frågan, ska jag beställa fönster som är ”karm i karm” eller kan jag ta bort fönsterkarmen och beställa efter de måtten? Vågar jag ta bort mittstolpen i fönstret? Jag lägger upp några bilder.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Tar du bort med karmen så får du ju modulmåttet och är väll ofta de som anges när man köper fönster och dörrar.
Så jag hade tagit bort allt.
 
Lundborg91 Lundborg91 skrev:
Tar du bort med karmen så får du ju modulmåttet och är väll ofta de som anges när man köper fönster och dörrar.
Så jag hade tagit bort allt.
Hmm, så enkelt är det inte i ett elementhus, tar du bort karmen så har du bara en tunn plyfa att skruva fönstret i. Jag gjorde så på två fönster, men resterande fönster satte jag i gamla karmen.
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
Robbery Robbery skrev:
Hmm, så enkelt är det inte i ett elementhus, tar du bort karmen så har du bara en tunn plyfa att skruva fönstret i. Jag gjorde så på två fönster, men resterande fönster satte jag i gamla karmen.
Det är väl lite olika beroende på år på huset. I vårt fanns reglar innanför inte 45or men iaf 25-30mm typ
 
Ser väl klen ut för att vara bärande skulle dock inte ta gift på detta. En ledtråd till svaret döljer sig bakom tapeten och huruvida balken ovan fönstret ör delad eller inte t.ex.

Kan det vara så att man räknar ihop fönsterkarm tillsammans med mittstolpen för att få ihop ngt som blir bärande. Endast mittstolpe ser ju knappast ut att vara bärande i sig själv.
 
Du kan ersätta plyfa och spån med en lämpligt tillkapad regel så får du ngt mer ordentligt att fästa i.
 
Jag skulle uppskatta om du kunde skicka några bilder på hur det ser ut när du har satt fönster i den gamla karmen? Jag funderar på att ta det säkra före det osäkra och följa ditt exempel. Vilken fönstertillverkare använde du? Hälsningar Anders
Robbery Robbery skrev:
Hmm, så enkelt är det inte i ett elementhus, tar du bort karmen så har du bara en tunn plyfa att skruva fönstret i. Jag gjorde så på två fönster, men resterande fönster satte jag i gamla karmen.
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Hej! Jag har tyvärr inga bilder på det! Köpte fönster från gisab i Mockfjärd.
 
T
Jag hängde om altandörren som tidigare ägare bytt slarvigt.

Jag klöv till en 15mm plyfa till lagom bredd att passa mellan inre och yttre brädan, tror den blev 16cm.
Limmade med PU-lim och skruvade från in och utsida samt skråskruvade från sidan.

Med detta har jag nu en stabil skiva att skruva karmen i.
Hade gjort liknande om jag bytt fönstren.
Mitt hus är från -62 och karmarna va icke bärande.
Renoverad altandörrkarm med ny skiva mellan inre och yttre brädan, skruv och lim synligt, samt renoveringsavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Jag hängde om altandörren som tidigare ägare bytt slarvigt.

Jag klöv till en 15mm plyfa till lagom bredd att passa mellan inre och yttre brädan, tror den blev 16cm.
Limmade med PU-lim och skruvade från in och utsida samt skråskruvade från sidan.

Med detta har jag nu en stabil skiva att skruva karmen i.
Hade gjort liknande om jag bytt fönstren.
Mitt hus är från -62 och karmarna va icke bärande.
[bild]
Det var ungefär så jag gjorde med de två första fönstren. Men valde att sätta i befintliga karmen för att spara tid sen.
 
jag gjorde i stort sett som Thullen. Skillnaden var att jag sågate till en regel som jag passade in mellann inre och yttre panel i elementet.. Klämde även in isolering i utrymmet mellan regeln och masoniten. Regeln skruvades och limmades fast från båda hållen,
 
Chr3
Sammy_j Sammy_j skrev:
Det är väl lite olika beroende på år på huset. I vårt fanns reglar innanför inte 45or men iaf 25-30mm typ
Vilket år är ert hus byggt?
 
Chr3 Chr3 skrev:
Vilket år är ert hus byggt?
71
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
1961!
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.