Måste bara konstatera här att det blev stor skillnad på inomhusmiljön med de nya fönstren.
 
bilderna syns inte i appen?
 
Y
verktygsgurun skrev:
Så har jag gjort på många mockfjärdshus. Riv ut karm och smyg försiktigt, ta 15mm plywood och klyv upp i on jag minns rätt 200mm breda remsor, klä fönsterhålet med plywooden och skruva fast i ytterkanterna, limma gärna också. Det blir ett litet utrymme på ca 15mm mellan "elementet" och plywooden som man isolerar med lite isolering som man får skära till och dela.
Nu har man ordentligt med material att skruva fönstret i.
Tyvärr får man inte plats med standard fönster utan får beställa med specialmått.
Om jag minns rätt så är de befintliga fönsterna "helmått" dvs som exempel är ett #12 fönster 1200mm.
Detta gör att fönstret i mitt exempel bör bli 1200-15-15-drevmån = 1150mm.

Jag vet inte vad "elementhus" betyder men anar att det är vad jag bor i (mockfjärds ifrån slutet på 1981).
Fönsterkarmarna är 129 x 98,5 utvändigt, fasthäftad dubbel-gummilist ca 1,4cm tjock. Har inte plockat bort fönstersmyg/annat för att kunna mäta väggöppningen.

Du har beskrivit behövd åtgärd och beräkning, men jag är lite nyfiken mer på inledningen. Ifrån att kund bokat hem er, hur luskar ni ut vad som ska beställas. Måste man ta bort brädor och mäta fönsteröppningen i väggen. Eller hade ni chansat mäta på ett löst fönster ifrån tidigare byte?

:)
 
Antingen ska du sätta de nya fönstren i den befintliga karmen, eller så ska du riva den befintliga karmen och sätta i större fönster.
 
hos mig var karmarna bärande, det hindrade dock inte fönsterbytesfirman att riva ur dessa :(

Hade en f.d anställd/montör från elementhus hemma för att inspektera skadorna, han var sådär måttligt imponerad av av fösterbytet.
Karmarna är bärande, detta är även rätt tydligt om man river bort papp och dylikt för att komma in till den bara väggen. Skall lägga upp ngr bilder

Ovanför fönstren är det en balk av i form av en lådkonstruktion och denne vilar (vilade) på karmen samt på stolpen i mitten (gäller dubbelföstret).

Fönster på övervåning har karmen ingen bärande funktion.

Jag råder dig att undersöka konstruktionen innan du river ur eventuell karm då den i mitt fall var bärande.

Om detta alltid är fallet vet jag dock inte.
 
Redigerat:
Y
Men ifall dom var bärande, då fanns det ingen isoleringen på under och ovansidan va?
 
Vet ej då skadan redan var skedd när vi flyttade in, Tittar på fönstret i detta nu och ditt antagande om isoleringen verkar rimlig

Karmen anvämds alltså som en stödjepunkt för balken


hos mig har de även bytt fönsterdörren och har därför nu oxå otäckt klen stolpe som bärande del.

Den är docj förstärkt med lite laminerad spånskiva på varje sida ;-)
 
Redigerat:
Renoveringsarbete pågår, vägg med pågående arbete, isolering, skivor, synlig reflektion av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den karmen kvar och man ser hur balken vilar på karmen,

Skalad färg och spackel vid dörrkarm, skadad vägg struktur, renoveringsbehov, reflektion av person i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmen bortriven balken vilar då på det nya fönstret istället för karmen.



Ett rum under renovering med nedrivna väggar och synliga reglar över en glasdörr. Reflection of person photographing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela konstruktionen har sjuknit en anigng det kan ban se då mellanrummet mellan balkarna I mitten minskar ju närmare taket man kommer,
Den sista bilden visar att den bärande konstruktionen består av två "balklådor"

Väntar på besked huruvida detta skall klassas om ett dolt fel eller inte, har forumet ngr synpunkter på detta? skadan upptäcktes då jag rev bort den inrökta tapeten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Detta är inget dolt fel, det är så alla elementhus är byggda. Ser dock ut som någon bytt fönster redan...
 
Redigerat:
Robbery skrev:
Detta är inget dolt fel, det är så alla elementhus är byggda. Ser dock ut som någon bytt fönster redan...
Mina bilder visar hur man har tagit bort bärande delar av den ursprungliga konstruktionen och det är detta som skulle vara ett dolt fel. Alltså, det uppdagades först då jag tog bort den gamla tapeten, lister och spånskivan.
 
För att förtydliga, när man säger att karmen är bärande så avser man att det är en stödjepunkt för balken ovan fönstret. Man kan alltså såvitt jag förstår plocka bort den överliggande karmen så länge man inte tar bort karmarna på sidorna där balken ovanför fönstet ska vila.
En brasklapp dock. Kan ju vara så att den ovanliggande balken skall samverka med fönsterkarmen men dett håller jag för osannolikt.
 
Yrrol skrev:
Jag vet inte vad "elementhus" betyder men anar att det är vad jag bor i (mockfjärds ifrån slutet på 1981).
Fönsterkarmarna är 129 x 98,5 utvändigt, fasthäftad dubbel-gummilist ca 1,4cm tjock. Har inte plockat bort fönstersmyg/annat för att kunna mäta väggöppningen.

Du har beskrivit behövd åtgärd och beräkning, men jag är lite nyfiken mer på inledningen. Ifrån att kund bokat hem er, hur luskar ni ut vad som ska beställas. Måste man ta bort brädor och mäta fönsteröppningen i väggen. Eller hade ni chansat mäta på ett löst fönster ifrån tidigare byte?

:)
Jag är van att mäta fönster så jag plockar sällan ner några foder innan beställning.
Jag vet av erfarenhet vilka hus som det finns drevmån i och vilka det inte finns. Utifrån det bestämmer jag storlekarna på fönsterna.
 
Lite OT, men vilken jävla miffo hustillverkare bygger hus med bärande fönsterkarmar? Jag hoppas verkligen att den firman inte finns kvar mera idag?
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Är mockfjärdsfönster och mockfjärdshus samma företag? Då borde ju de kunna lösa problemet... Fast var de klåpare från början kanske det är fel metod... Karm i karm är ju hemskt. Tyvärr har man gjort så i vårt hus. Planerar att återställa detta på sikt. Men jag har plankvägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.