Hej!

Har precis flyttat in i en ny lägenhet och det är en del att göra för lägenheten i sig är från 30-talet. En sak jag märkte på en gång nu är att vissa eluttag är lösa. Det känns inte något vidare.

Är det någon som har bytt eluttag genom en firma och vet på ett ungefär vad det kostar? Jag tror det rör sig om ca 8 uttag.

Tack på förhand!

Mvh,

Jenny
 
Tid kanske 1 timme a 600:- (300:- med ROT) och 150:- per eluttag ungefär. Dom brukar också ta betalt för utkörningen, kanske 300-600:- spänn. Så ungefär 2000:- med ROT skulle jag uppskatta det till. Säg till om ni tycker det är galet.
 
Är uttagen gamla kan det vara poäng att byta dem, men om enda felet är att de sitter löst borde det vara enkelt att skruva fast dem ordentligt. Det kanske du eller någon händig kamrat kan fixa. Bryt strömmen först bara.

Erik
 
Hej,

Tack så mycket för era snabba svar.

Jag tror de är ganska gamla. Plasten är gulnad på många av dem. Jag kan testa först att skruva fast dem, men var bryter jag strömmen? :blushing:

Om jag väljer att byta ut samtliga, finns det några elektriker som är beprövade och som rekommenderas i Stockholmsområdet?

Tack än en gång!

Mvh,

Jenny
 
Du får förmodligen mer svar om du postar i EL avdelningen nästa gång du har en EL fråga d^_^b
 
Ska finnas ett proppskåp nånstans i lägenheten. Kolla vilken propp som är till vilket och skruva ut den. Sen innan du börjar skruv i eluttaget kolla med en lampa om strömmen verkligen är borta.
 
Hej,

Tack för tipsen om proppskåp etc.

När det gäller inlägget så blev det tyvärr så eftersom jag först la in en fråga om miljö och sedan endast tryckte på nytt inlägg utan att byta. Gjorde samma sak en gång till innan jag förstod hur sidan funkade. Jag är långt ifrån en forumgud, men så har jag varken Facebook eller Myspace heller.

Nästa gång hamnar inläggen rätt.

/Jenny- Gröngöling på Byggahus.se
 
Om du skall prova att skruva fast dem så gör du det lämpligen dagtid när det finns dagsljus. Skruva ur säkringen till vägguttaget eller slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera med en lampa eller liknande att det inte finns ström i uttaget. Skruva av plastlocket till uttaget. Bakom locket finns det skruvar som håller fast uttaget i den bakomliggande dosan. Dra åt dessa och skruva sedan tillbaka locket. Avsluta med att åter skruva i säkringen eller slå på huvudbrytaren.

Erik
 
Om el-installationen i lägenheten inte är omgjord sedan 30-talet är det mycket troligt att ledningarna i väggarna och särskilt i dosorna innanför uttagen är dåliga/uttorkade/spruckna samt för klena med dagens behov av el. Undersök om det finns söndersmulat gammalt torkat gummi med "tejp" av tjärtyg utanpå. Om så är fallet prata med fastighetsskötare/hyresvärd eller ev brf-styrelse om renovering av elen i fastigheten. Måste då göras av behörig el-firma. Modernare el-ledningar från mitten av 50-talet har isolering av PVC-plast och håller betydligt bättre samt är något kraftigare.
 
Kanske kunde vara läge att låta en elektriker byta till jordade uttag, och montera jordfelsbrytare när han ändå är där, om inte det finns redan.
Är all el från 30-talet så är det läge för en total översyn.
 
Ny fråga i samma ämne:

Man får enligt reglerna byta befintligt eluttag själv, men hur är det i nedanstående fall?

Jag har ett fast monterat vägguttag utan jord.
Dock så är jord framdragen hela vägen till uttaget.
Får jag då byta detta uttag till ett med jord och koppla in jorden?
 
Jag har flyttat den här tråden från "miljö och hälsa".
 
Jag (som inte är elektriker) gissar att du strikt enl. reglerna inte får byta från ojordat till jordat, även om jordtråden är framdragen hela vägen.

Dels måste man bedömma om uttaget får vara jordat där det sitter (alla uttag inkl. lamputtag i rummet måste bara jordade), dels måste man undersöka att jordtråden verkligen är kopplad till jord i centralen också, den kanske ligger lika lös i andra änden. Och ev. finns det fler saker man måste tänka på som jag inte vet/kommer på just nu.

Den typen av bedömmningar anses man inte kunna göra om man inte är behörig elektriker, så därför antar jag att du måste anlita en elektriker för att byta till ett jordat uttag.
 
(alla uttag inkl. lamputtag i rummet måste bara jordade),
Om ovanstående stämmer så är samtliga rum i mitt hus förutom badrum reglementsvidriga.

Edit:
HIttade ett citat här:
Vid komplettering så fortsätter man med ojordat om man vill men bytar men ett så skall alla bytas i rummet.
 
Redigerat:
Ja nu handlade det ju om huruvida ett uttag fick bytas till jordat. OM man vill byta det från ojordat till jordat så måste alla andra uttag i rummet också vara jordade.

Eller menar du att det är blandat i alla rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.