Axi skrev:
har du kollat att dom verkligen är jordade. Det finns tyvärr "folk" som satt in jordade uttag, bara att dom har hört "jordat skall det vara" och sedan finns det ingen jordtråd.
Har själv stött såna grejor där "snickarn" försökt sig på lite elinstallationer efter en väggrivning mellan kök vardagsrum.
Nej, jag har inte skruvat loss varje uttagskåpa och kollat att där är jordkabel indraget. Hur många gör det när de köper ett hus? ;-) Däremot så tänkte jag att eftersom jag hittade ett ojordad uttag som HADE jordkabel draget (fast uttaget inte hade jordningbleck) så är chansen ganska stor att de flesta dragna ledningar inkluderar jordkabel- om än inte inkopplade i någon ände, men det är ju dragningen som är den stora kostnaden. Inte inkopplingen.
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
OK som sagt regeln är att samtliga uttag i ett rum skall vara antingen jordade eller ojordade. Det finns en del undantag i äldre installationer. Där man körde jordat i köket runt diskbänk och spis, men kan ha ojordat vid matplatsen.
Men så som du beskriver det så är fel hos dig.
Av detta får jag för mig att det handlar om en äldre hus. Har du jordfelsbrytare? Du skriver om uttag i badrum. Sådana måste alltid ha en jordfelsbrytare. Det var överhuvudtaget inte tillåtet med uttag i badrum innan jordfelsbrytaren infördes. Utom rakapparatsuttag, men de har en inbyggd skyddstransformator.
Jag frågar efterssom det låter som du har ett hus med diverse hempul.
Men så som du beskriver det så är fel hos dig.
Av detta får jag för mig att det handlar om en äldre hus. Har du jordfelsbrytare? Du skriver om uttag i badrum. Sådana måste alltid ha en jordfelsbrytare. Det var överhuvudtaget inte tillåtet med uttag i badrum innan jordfelsbrytaren infördes. Utom rakapparatsuttag, men de har en inbyggd skyddstransformator.
Jag frågar efterssom det låter som du har ett hus med diverse hempul.
Huset är byggt 1970
Jordfelbrytare tror jag inte jag har. Den borde i så fall vara vid proppskåpet och där finns inget förutom två kontaktorer och en bortmonterad nattklocka.
Du har en bild på den här: http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=46058
Uttaget i badrummet är på 230v och sitter strax under det elelement det driver i zon 3. Inte för att det spelar någon roll när uttaget inte är IP21 ändå.
Tur då att vi ska bygga om hela badrummet.
Man får inte ha denna typ av el element heller i badrum och inte får det bli varmare än 60°C heller. Jag har kollat upp lite åtminstone. ^^
Jordfelbrytare tror jag inte jag har. Den borde i så fall vara vid proppskåpet och där finns inget förutom två kontaktorer och en bortmonterad nattklocka.
Du har en bild på den här: http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=46058
Uttaget i badrummet är på 230v och sitter strax under det elelement det driver i zon 3. Inte för att det spelar någon roll när uttaget inte är IP21 ändå.
Tur då att vi ska bygga om hela badrummet.
Man får inte ha denna typ av el element heller i badrum och inte får det bli varmare än 60°C heller. Jag har kollat upp lite åtminstone. ^^
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Som sagt uttaget i badrummet om det inte är kopplat över jordfelsbrytare är ett grovt fel. Försök få dit en elektriker som ialla fall kan sätta jordfelsbrytare så snart som möjligt.
Har du möjligen eldrivet värmegolv också?
Har du möjligen eldrivet värmegolv också?
Nej, Inga andra värmekällor.
Grejen är som sagt att badrummet ska byggas om helt till sommaren och då måste först proppskåpet flyttas. I samband med att det flyttas tänkte jag se till att det blir jord på samtliga uttag samt även då jordfelsbrytare på de ledare som kan kräva det.
Grejen är som sagt att badrummet ska byggas om helt till sommaren och då måste först proppskåpet flyttas. I samband med att det flyttas tänkte jag se till att det blir jord på samtliga uttag samt även då jordfelsbrytare på de ledare som kan kräva det.
Jag skulle rekommendera att du kopplar bort uttaget i badrummet tills ni har byggt om elanläggningen med jordfelsbrytare eftersom det är bostadens farligaste rum ur elsäkerhetssynpynpunkt..Axi skrev:
Det blir jordfelsbrytare på alla uttag m.m. med den nya centralen och jordningen av uttagen. Allt annat är fel enligt dom nya reglerna. Det finns inget motiv att inte tillämpa dom efter såpass omfattande ombyggnader som en flytt och byte till normcentral innbär.
Redigerat:
Axi skrev:
det är betydligt säkrare att ersätta uttaget med en anslutningsdosa för elementet. Då är det t.o.m godkänt enligt gamla bestämmelser. För uttaget har aldrig varit godkänt i badrum utn jfb.
Det är en prisfråga. Om jag monterar in en anslutningsdosa nu, så måste jag byta element med.
Om jag sen ritar om badrummet så hamnar kanske inte elementet rätt och då måste allt göras om igen.
Sen ser jag ingen vits med att det blir godkänt enligt gamla bestämmelser. Är de gamla så betyder detta att de inte gäller längre.
Om jag sen ritar om badrummet så hamnar kanske inte elementet rätt och då måste allt göras om igen.
Sen ser jag ingen vits med att det blir godkänt enligt gamla bestämmelser. Är de gamla så betyder detta att de inte gäller längre.
Axi skrev:Det är en prisfråga. Om jag monterar in en anslutningsdosa nu, så måste jag byta element med.
Nya bestämmelser gäller inte retroaktivt på gamla bostads installationer. Det betyder att det som var godkänt när huset byggdes är godkänt idag också så länge inga större förändringar görs. Däremot har aldrig vägguttag varit godkända i badrum utan jfb. Vanliga vägguttag i badrum blev godkänt i slutet av 80 talet(tror jag) och då endast ihop med en 30 mA jordfelsbrytare.
Innan var det endast 110 volt s.k rakuttag som var tillåtna.
Om man upptäcker att ett däck på bilen nästan är sprucket och kan explodera vilken sekund som helst, men bilen skall ändå skrotas om en månad. Köper man ett nytt däck tillsvidare eller tycker man det är en onödig kostnad och fortsätter köra på det livsfarliga däcket i en månad?
Bara för att du ovetandes utsatt dig själv och familjen för livsvara en lång tid finns ju ingen anledning att fortsätta med detta för att spara några kronor.
Jag hade flyttat fram renoveringen av elcentralen och installation av jordfelsbrytare i tiden, då får du en säker installation utan att göra några onödiga installationer som ändå ska rivas senare.
Bara för att du ovetandes utsatt dig själv och familjen för livsvara en lång tid finns ju ingen anledning att fortsätta med detta för att spara några kronor.
Jag hade flyttat fram renoveringen av elcentralen och installation av jordfelsbrytare i tiden, då får du en säker installation utan att göra några onödiga installationer som ändå ska rivas senare.
"några kronor" i detta fallet är >2600:- mer exakt.
Ett beg däck får du för en hundring, men jag förstår kontentan av din liknelse. ;-)
Flytten av elcentral påverkar inte så mycket i detta fallet. Det handlar om att badrummet måste ritas om och då måste uppvärmning beräknas in och planeras. Om det då hamnad i befintligt badrum så går det att göra direkt, annars finns risken att den hamnet mitt i en befintlig vägg och då blir det klurigt.
Ett beg däck får du för en hundring, men jag förstår kontentan av din liknelse. ;-)
Vi flyttade in för knappt två månader sedan.
Flytten av elcentral påverkar inte så mycket i detta fallet. Det handlar om att badrummet måste ritas om och då måste uppvärmning beräknas in och planeras. Om det då hamnad i befintligt badrum så går det att göra direkt, annars finns risken att den hamnet mitt i en befintlig vägg och då blir det klurigt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 906 inlägg
Ja, nu skall vi väl inte överdriva skillnaderna i risk mellan att ha ett element instoppat i ett vägguttag och att ha samma element fast anslutet. Problemet med vägguttag i badrum var ju inte främst översköljning i sådan mängd att personfara eller brand uppstod utan att någon pluggade in hårtork/rakapparat/brödrost och tappade den i badkaret, handfatet eller vad det nu vara månde eller att man fick jordfel tillsammans med att man stog blöt naken och höll i en kran. (Sedan visade det sig ju att förbudet i sig inte fick någon vidare verkan eftersom det gick precis lika bra att dra in en förlängningssladd i badrummet och använda brödrosten ändå).mrfrenzy skrev:
Jag hade satt petskydd i den brunn som inte används (om det finns två), och skrivit "Ge fan!" på den med tuschpenna och låtit det bero tills renoveringen. Samt förmanat familjen/gäster att inte pilla och att inte spruta vatten över elementet.