Tja, kanske skulle jag bigofat en bild eller nåt.
Uttaget sattes in enbart för elementet när huset byggdes så det är ett singel uttag. Och elemenetet är precis till höger om toan så rent konkret så är det farligare att lätta på trycket om man druckit lite eftersom risken finns att strålen vänd 90° och då blir elementet blött.
Uttaget sattes in enbart för elementet när huset byggdes så det är ett singel uttag. Och elemenetet är precis till höger om toan så rent konkret så är det farligare att lätta på trycket om man druckit lite eftersom risken finns att strålen vänd 90° och då blir elementet blött.
Du kan sätta en anslutningsdosa för med dragavlastning för anslutningskabel och tillräcklig IP -klass. Brukar tillverkas som IP 44. Denna monterar du istället för Eluttaget och klipper av kontakten på elementet. Då kommer du att uppfylla dåtidens elnormer. Med den lösning som du har idag så uppfyller inte 1970 talets elnormer.
Kostnad c:a 70 kr med tätmembranet.
Kostnad c:a 70 kr med tätmembranet.
Det kan mycket väl vara godkänt för badrum kolla bara om IP är högre än 20 t.ex 21 eller 34 eller 44. Elementet är av klass 2 typ d.v. s det skall inte skyddsjordas. Det har s.k. dubbel isolering av strömförande komponenter. Att vatten kan komma ner i "lådan " spelar ingen roll eftersom värmespiralen i så fall är inkapslad på ett korrekt sätt.Axi skrev:
Gissar att den plattan med betecknignar sitter på baksidan då alltså. Märket på mitt element är typ Nobö eller nåt. Jag säger inte att du har fel, men jag tvivlar lite på att den är dubbelsiolerad. Liten, tunn och gammal som gatan.
Jag kommer ju att få köpa ett oljefyllt typ Yali-G. Men om jag skulle köpa det idag, så kan jag inte koppla det eftersom jag måste byta ut anslutningen i väggen. Och om jag gör det nu, så kommer jag få flytta ut anslutningen när vi bygger om badrummet eftersom väggen ska tilläggsisoleras först så den hamnar ungefär en 150mm in i väggen och jag har läst någonstans att detta i sin tur inte är godkänt.
Jag kommer ju att få köpa ett oljefyllt typ Yali-G. Men om jag skulle köpa det idag, så kan jag inte koppla det eftersom jag måste byta ut anslutningen i väggen. Och om jag gör det nu, så kommer jag få flytta ut anslutningen när vi bygger om badrummet eftersom väggen ska tilläggsisoleras först så den hamnar ungefär en 150mm in i väggen och jag har läst någonstans att detta i sin tur inte är godkänt.
Vid tilläggsisolering inåt skall rördragning och dosor flyttas till den nya innerväggen. Detta är speciellt viktigt när isolertjockleken ökar med så mycket som 100 -150 mm. Annars finns risk för bl.a kondens i elrören.Axi skrev:Gissar att den plattan med betecknignar sitter på baksidan då alltså. Märket på mitt element är typ Nobö eller nåt. Jag säger inte att du har fel, men jag tvivlar lite på att den är dubbelsiolerad. Liten, tunn och gammal som gatan.
Jag kommer ju att få köpa ett oljefyllt typ Yali-G. Men om jag skulle köpa det idag, så kan jag inte koppla det eftersom jag måste byta ut anslutningen i väggen. Och om jag gör det nu, så kommer jag få flytta ut anslutningen när vi bygger om badrummet eftersom väggen ska tilläggsisoleras först så den hamnar ungefär en 150mm in i väggen och jag har läst någonstans att detta i sin tur inte är godkänt.
Är det inte så enkelt som att köpa en oljefylld radiator, ta bort gamla elementet och vägguttaget. Sätta dit en IP44 dosa där istället och göra en fast utanpåliggande installation?
Sen vid renovering kan du göra en snygg installation i en väggdosa istället.
Sen vid renovering kan du göra en snygg installation i en väggdosa istället.
Moderator
· Stockholm
· 51 976 inlägg
Det där ellementet är inte så himla gammalt, det är ju tom. CE märkt. Och om jag ser rätt på bilden så sitter symbolen för dubbelisolering bredvid CE märket. Jag kan dock inte bedömma vilken IP klass det har.
Alltså är det inte mitt som är avbildat. Det är typen av element jag försöker påvisa.
Återigen, elementet på bilden är ADAX. Jag hittade ingen bild på ett NOBÖ element i samma klass som mitt.
Jag ska skriva av plattan på elementet, Det satt på sidan.
Axi skrev:
Jag vet att Nobö har tillverkat element som är både dubbelisolerade och har hög IP klass t.ex IP21 samt IP44. Har själv ett sådant. Vid första påseendet tror man att det är max IP 20 eftersom det sitter ett galler på ovansidan. Men värme spiralen är helt inkapslad i en "tub" med "kylflänsar" och upphängd i isolerande fästen. (dubbelisoleringen).
Det finns en kåpa som man sätter över strömbrytaren för läge 2. Då blockereras elementet till halv effekt o blir ett lågtemp. element max 60 grader.
Mitt förra svar baserde jag på uppgifterna som jag hittade på bilden (märkningen).
Redigerat:
Det har tidigare varit tillåtet förut att blanda under vissa omständigheter. Reglerna som gällde när installation gjordes gäller fortfarande och det behöver inte göras om bara för att reglerna ändras. Om du däremot förändrar eller bygger om elanläggningen så gäller de nya reglerna.Axi skrev:
Sverige är fullt med gamla elinstalaltioner som är helt regelvidriga med dagens mått mätta men ända fullt godkända och i allra högsta grad lagliga. Kan upplevas som lite konstigt men så är det.
Opps! Missade att det fanns tre sidor fulla med svar, såg bara den första i min iPad, så det här hade redan sagts. Dags för en extra kopp morgonkaffé för att väcka hjärnan ur semesterläget.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vi måste byta en spot i Ballingslöf kök,tydligen serie kopplade. Hur får vi loss undre skivan? Eluttag i vägen...måste hela skåpet ner?
Belysning -
Byta strömbrytre och eluttag vid installation av jordfelsbrytare!!
El -
Byta timer mot eluttag?
El -
Byta eluttag Elko Plus
El -
Tittar på att byta eluttag och är praktiskt obekant med genomförande
El