B
30år gamla ledningar?
men känns dom bra så behövs det inte bytas
försöker bara vissa vad som kan ske
 
Redigerat av moderator:
byggare henke skrev:
30år gamla ledningar?
men känns dom bra så behövs det inte bytas
försöker bara vissa vad som kan ske
Dom är snarare nästan 40år men jag tycker dom verkar vara i mycket gott skick, som nya nästan. Har svårt att tro att man behöver byta dom.
 
B
vad du tycker och vad elektrikern tycker brukar va olika i regel :)
ja 40år men du får inte säga det högt för ledningarna
 
Plastisolerade FK verkar hålla väldigt länge om de inte varit utsatta för överhettning eller liknande...


lars_stefan_axelsson: Om man verkligen är rädd för att jordfelsbrytaren till frysen löser ut utan att man märker det så kan man ju ha en enkel övervakning, den händige hempularen skulle t.ex. kunna lösa den övervakningen med två begagnade väggvårtor (mobiltelefonladdare) och en handfull med komponenter samt en summer/högtalare, som ger ljudvarning ifall det finns spänning från ena väggvårtan men inte från den andra.

(Poängen med väggvårtor är att de uppfyller säkerhetskraven och på lågspänningssidan så är det helt okej att hempula bäst man vill).

Man skulle kunna dra det ett steg längre genom att sätta (envägs) vägguttag direkt vid centralen för varje grupp man vill kunna övervaka, och bygga kretsen så att den larmar så fort spänning saknas på en av många övervakade grupper... Om man vill så kan man bygga så att vissa fel ger ljudlarm (kyl, frys, värme) medan andra fel bara ger indikering på (blinkande) kontrollampa, t.ex. övrig el i källare, utomhusel och hushållsel i övrigt.

En klart enklare lösning är att låta något mer än kylen/frysen matas på samma sektionerade jordfelsbrytare, och då välja något med väldigt låg risk för jordfel, till exempel en dubbelisolerad taklampa i hallen eller liknande... Då märker man rätt snabbt att något är knas, det är väl bara några få sommardagar man inte över huvud taget tänder lyset (och då skulle man kanske knappt märkt om nåt knasat även om större delar av huset lägger av)
 
yxis skrev:
lars_stefan_axelsson: Om man verkligen är rädd för att jordfelsbrytaren till frysen löser ut utan att man märker det så kan man ju ha en enkel övervakning, den händige hempularen skulle t.ex. kunna lösa den övervakningen med två begagnade väggvårtor (mobiltelefonladdare) och en handfull med komponenter samt en summer/högtalare, som ger ljudvarning ifall det finns spänning från ena väggvårtan men inte från den andra.
Visst. Fast folk är ju rädda för att "komma hem till en stinkande frys". Så då måste ändå eventuell övervakning vara remote. Om man är så rädd för det så är det lika bra att fixa sådan övervakning, snarare än att hålla på att sektionera hit och dit och *inte* ordna någon övervakning. Eftersom man ändå måste fixa övervakning och svar så kan man lika gärna göra det istället för en massa sektioner som leder till att övervakningen blir krångligare.

Jmf. att låta villalarmet sköta det. Om det blir strömlöst (tillräckligt lång tid) så är det läge att kolla om det är för att jfbn löst. Om man bara har en vill säga. I annat fall så måste man ordna hjälpkontakter/ingångar för de andra zonerna. Och då inser man ju att det finns en massa andra felfall. (I min ungdom så kom vi exv en gång hem till ett hus som var 11C eftersom röret till expansionskärlet rostat sönder. Min kyl pajade härom månaden för att termostaten gick. jag har vänner som fick hela källaren full med varmvatten efter att ett rör sprungit läck i pannan osv. osv.).

Själv så oroar jag mig inte. Jag har en jfb och ingen vidare övervakning annat än att jag ber grannarna kolla att ytterbelysningen är tänd (skymningssensor). Jag använder dessutom min server med jämna mellanrum.

Jag sammanfattar mitt argument sålunda. Det är i de allra flesta fallen inte värt besväret att sektionera sin anläggning. (Jag har räknat upp undantagen tidigare) Om man tycker att det är det så är det genast en massa annat man borde hålla koll på, och orkar man inte det så blir slutsumman ett nettominus. Man har lagt pengar och energi i onödan och risken att frysen skall stinka (av vilket skäl det vara må) är i stort densamma.
 
Jo, tjyvlösning av JFBer är av allt att döma överdrivet. Men ett skäl till att sektionera är den naturliga läckströmmen hos apparater. Tittar man på tabeller på vanliga läckströmmar så kommer enbart spis + micro att hamna på gränsen.

Sedan kan det faktiskt vara bra med en separat JFB för utomhusuttagen och motorvärmare eftersom risken är betydande att det kommer in vatten i uttagen. Fast det beror på hur man bedömer besväret med att hela huset blir strömlöst och att alla klockradios behöver ställas om etc.
 
Jag har frysboxarna och larmet på samma säkring så går säkringen då börjar det larma efter ett tag.

När man då har denna "övervakning" så kommer naturligtvis termostaten att lägga av och då blir det ändå soppa i frysen.

Protte
 
Finns det tabellerat, spännande. Du har ingen länk/referens eller dylikt?
 
b_hasse skrev:
Kan TS ha JFB för både "elvärme" och "resten" i samma normkapsling eftersom de båda "huvudbrytarna" sitter i samma plåtkapsling?

Om TS hade haft separata plåtkapslingar med varsin huvudbrytare för "elvärme" och "resten", hade han då varit tvungen att ha JFB i separata normkapslingar?

/Hasse
Man kan ha JFB i samma kapsling oberoende av det, men om det hade varit byggt med två skilda centraler bredvid varandra skulle det nog vara bättre både att utföra och lite tydligare om man sätter en liten kapsling under respektive del.
 
vectrex skrev:
Dom är snarare nästan 40år men jag tycker dom verkar vara i mycket gott skick, som nya nästan. Har svårt att tro att man behöver byta dom.
Ja, FK från 70-talet har nog närmast obegränsad livslängd ur mänskligt perspektiv vad gäller isoleringen. Om de ligger korrekt i rör och inte utsätts för onormala påkänningar av något slag behöver man inte bekymra sig det minsta.
 
Mikael_L
Jag håller med lars_stefan_axelsson om JFB-sektionerings-hysterin.

Mina planer just nu är två JFB, en för osäkra grupper (= all el utomhus), allt annat på den andra.
Jag kan inte se någon större risk att någon annan apparat inne i huset löser JFB'n än elpatronen i värmepumpen. Och pajar elpatronen är jag mer orolig över andra saker än innehållet i kyl/frys.
 
Att blanda belysningen inne på två olika JFB kan ju vara lite mysigt också. D.v.s. så att allt inte slocknar utan man fortfarande har lite ljus under sin resa mot centralen.

//Patrik
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Att blanda belysningen inne på två olika JFB kan ju vara lite mysigt också. D.v.s. så att allt inte slocknar utan man fortfarande har lite ljus under sin resa mot centralen.

//Patrik
Men herregud.
Hur ofta brukar din JFB lösa så du får omaket med att hitta elcentralen i mörkret.

Och sen, hur ofta blir det avbrott i elleveranserna, jämfört med JFB-bryt.
 
Mikael_L skrev:
Men herregud.
Hur ofta brukar din JFB lösa så du får omaket med att hitta elcentralen i mörkret.

Och sen, hur ofta blir det avbrott i elleveranserna, jämfört med JFB-bryt.
Vad har det med saken att göra? Om man har två JFB och all belysning på den ena JFB. Om det är en kväll i december och den JFB:n med all belysning löser så blir det mörkt. Möjligtvis att det lyser i någon fönsterlampa som sitter i ett vägguttag. Då är det väl bra om det lyser i hallen och i badrummet i källaren eller nåt så att man har lite lyse?

Oftast så löser ju inte en JFB alls, men om den gör det så...

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.