dof dof skrev:
Nä du byter bara drivsidan ("elmotorn"). Du behöver inte tappa ur något.
Nu har pumpen kommit, tyvärr var det stickpropp på den. Är det bara att klippa den och montera in den i centralen? Den nya sladden är tunnare.

det sitter även någon bussning på guldiga muttern.
 
  • Röd och guldig cirkulationspump med svart elkabel och stickpropp på vit bakgrund
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den guldiga muttern sitter alltså fast på själva pumpen
 
Montera den och provkör med skarvsladd, sen klipper du stickproppen och kopplar in lika på färger som den gamla.
 
Det kan väl bara vara två trådar och färger i stickproppen? Frågan är om det är flera i den gamla då den är tjockare.
 
Du har nu fått en komplett pump med drivsida och impellerhus, det är bara drivsdian som kommer att byta, så gänga av mutter , den gula ringen, först på den nya, Glöm inte att stänga ventilerna om det finns innan du tar bort den gamla, annars blir du blöt. Inget märkvärdig rakt med den gamla och rakt in ned den nya och dratill muttern hårt med handen, kan med fördel sättas en träkloss mot en tagg och knacka till med hammaren. Pass på så oringen ligger rätt på den nya när du sätter dit den.
 
Den guldiga muttern sitter väldigt hårt i pumpen
 
Bara dit med en träkloss mot en nabb och knacka hårt med en hammare, det går med en stoor mejsel med, eller en järnbit.

EDIT den ska vridas åt vänster
 
  • Gilla
Fredrik_1976
  • Laddar…
Jag har tyvärr inga ventiler att stänga…
Jag tror jag ska testa med en stor mejsel för att få loss den, svårt med den nya som inte har något mothåll.
 
Då får du släppa på trycket i systemet genom någon avtappningsventil eller lätta lite på säkerhetsventilen för värmen, står 1,5 bar på den, VV har 9 bar. När manometern står på noll så är det trycklöst, men kan komma vatten ändå, en hink eller annat under pumpen är bra.
 
Så där ser den ut när man gängar bort bussningen. Den satt rejält, fick slå med en hammare.
 
  • Röd elarmatur ligger på sida med avlägsnad svart bussning och en O-ring bredvid på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur öppnar man själva elektriska styrenheten?
 
Behövs inte bara skruva dit den nya drivsidan som det heter, blir baklänges som du boer den, ska passa direkt. Sen ser det ut som att impellern har lossnat från axeln och det är huvudfelet för dig. Vet inte om det går att få fast det med något värmetåligt lim och ha som reserv i framtiden. Se till att packningen ligger rätt bara och ingen smörja på den.
 
  • Gilla
Daniel Byk
  • Laddar…
Behöver ju öppna elektriska styrenheten för att koppla in elen då det var en vanlig stickpropp på så sladden behöver klippas.

bilden är på nya pumpen, impellern låg lös i.
 
Impellern ska vara lös. Den löper fritt runt axeltappen med vatten i mellan som "smörjning"
 
AHA . ska då tryckas dit på axeln, kläm dit pumpen och fyll vatten/lufta ev, och kör den först på stickpropp/skarvsladd, efter det , stäng av strömmen öppna lådan, klipp kabel från g:a pumpen, se var brun eller svart och blå + gulgrön om den finns sitter inkopplas.. Klipp bort stickproppen, skala kabeln, göres bäst med en kniv som görs en liiiten skåra på kabeln, ca 20 ca in. pass så den inte blir för djup och skadar ledarna. Sen viks kabel kraftigt vid skåran och då brukar den dela sig där, et går då att pressa i vikningen och sätta kniven lite lätt i spåret , snurra runt om det det är på fler ställen. Att skala ledarna kan var svårt för en ovan, men att värma lite med en ciggarettändare på plasten och dra av med nageln går bra, kan bli lite långt skalad, bara klippa en bit av kopparn. koppla in blå på samma plats som blå o.s.v Är du med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.