Hej!
Vår golvvärme har slutat fungera. Styrenheten till shunten lyser och shunten är varm men golven är kalla. Lampan på cirkpumpen lyser inte så jag gissar att den gått sönder. Finns det någon säkring som kan gå i styrenheten som kan gå för cirkpumpen?
Jag har försökt få bort höljet på cirkpumpen men det verkar inte gå. Hur lossar man cirkpumpen? Måste man tappa trycket för att byta den?
 
  • Cirkulationspump märkt Grundfos monterad på kopparrör med kablar och shunt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart är du säker på att den får ström. Hur styrs den, syns inte, vad är det för kabel som sitter på undersida i mitten, verkar vara en givare av något slag. Ett foto lite längre ifrån så allt kommer med.
Enda sättet att kolla om den vill snurra är att stänga alla ventiler som kommer från värmekällan, den gula ringen med klackar på vrides och lossas, då får du hela drivsidan i handen. Det finns nya drivsidor som reservdel.
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Golvvärmepumpen du har heter Uponor elpush 12
Det finns ett överhettningsskydd som kan ha löst ut, har du möjlighet så kan du mäta ifall du har ström till pumpen, sitter en snabbkontakt på pumpen du får ta loss och mäta där.

Uponor golvvärmepump modell ELPush 12 med synliga anslutningar och överhettningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsmanual för Uponor EIPush 12 golvvärmepump med information om installation, lampindikatorer och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är det med den pumpen, sitter det en termokontakt i den , vet inte det, verkar som att den enligt bild styrs via någon termostatfunktion på lådan, inte bra. Pumpen ska gå konstant för att behålla flödet över slingorna, går då att kanske ställa upp på vredet.
 
J jonaserik skrev:
Hur är det med den pumpen, sitter det en termokontakt i den , vet inte det, verkar som att den enligt bild styrs via någon termostatfunktion på lådan, inte bra. Pumpen ska gå konstant för att behålla flödet över slingorna, går då att kanske ställa upp på vredet.
Hur återställer man överhettningskyddet? Har haft lite problem med att jordfelsbrytaren löst ut.
 
  • Elinstallation med jordfelsbrytare, kablar och värmesystemets överhettningsskydd i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inget återställningskydd för denna enhet, hur är det, är pumpen varm eller kall
 
J jonaserik skrev:
Det finns inget återställningskydd för denna enhet, hur är det, är pumpen varm eller kall
Pumpen är iskall, varit det hela tiden. Det finns en reset knapp som jag prövat trycka på men inget hände.
 
Om pumpen är kall så har den ingen spänning eller så har det blivit avbrott i lindningen, lampan på boxen lyser och då fungerar den, enda sättet få reda på om pumpen får spänning är att lossa locket på boxen och mäta på dom ledningar som går till pumpen. Kan du sånt eller en granne kanske med instrument bara knacka på och fråga.
 
J jonaserik skrev:
Om pumpen är kall så har den ingen spänning eller så har det blivit avbrott i lindningen, lampan på boxen lyser och då fungerar den, enda sättet få reda på om pumpen får spänning är att lossa locket på boxen och mäta på dom ledningar som går till pumpen. Kan du sånt eller en granne kanske med instrument bara knacka på och fråga.
jag har ingen multimeter men jag hade en sån här voltpenna som indikerar spänning och det är spänning fram till pumpen.
 
Vad står det på skylten som sitter på pumpen fota
 
J jonaserik skrev:
Vad står det på skylten som sitter på pumpen fota
 
  • Närbild på en Uponor värmepump med modellinformation, otydligt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns drivsida som reservdel, ring UPONOR på 0223-38000 och tala om att du har en Uponor xxxxxx den har sagt upp sig och fråga vad du ska för drivsida. för ett byte. Då blir det helt rätt grejer, Sen tar vi resten när du fått alla uppgifter. Sen det med din spänningspenna, dom brukar lysa på lite av varje, bäst är att dra ur stickproppen på pumpen och mäta där.
 
Hej!
Nu har jag varit i kontakt med Uponor och dom säger såhär:
”Det du behöver är Uponor fluvia T pump Grundfos Push 12.
Pump grundfos comfort 15-14B passar till alla tidigare versioner av Push 12. I samtliga fall används befintligt pumphus. Drivsidan ifrån denna pump används även vid utbyte av äldre shuntgruppers drivsidor”
Dom säger även att dom endast säljer via grossister.
Måste jag alltså byta hela cirkpumpen eller vad menar dom?
Har inga ballofixer innan shunten, jag klarar inte av att tappa trycket i hela värmesystemet. Måste jag det?
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...MIu7rQi7ef9AIVpwWiAx1u_w0ZEAQYASABEgK1_vD_BwE
 
Nä du byter bara drivsidan ("elmotorn"). Du behöver inte tappa ur något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.