13th Marine 13th Marine skrev:
Så samma sak för mindre peng? ;)

Kikar man på en IVT Geo 600 och jämför med en Bosch 7800 så är specarna identiska.
Ja det kanske är så… Så anser ni att Boschen är att föredra framför CTC?
 
T Tvåmas skrev:
Ja det kanske är så… Så anser ni att Boschen är att föredra framför CTC?
CTC är väl tillverkade av Nibe.

Men om valet står mellan Bosch och IVT, så är ju Bosch tilltalande.
 
Skulle nog säga att valet står mellan Bosch och CTC i dagsläget.

CTC installation ligger ca 10 000 under i pris med borrning och allt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har ni räknat på Luft-Vatten istället? Det finns för- och nack-delar, men jag hade övervägt det istället för att borra nytt.
pacman42 pacman42 skrev:
Har ni räknat på Luft-Vatten istället? Det finns för- och nack-delar, men jag hade övervägt det istället för att borra nytt.
Det tänkte jag också dom är väldigt effektiva nuförtiden (har själv bergvärme, men när det är dags att byta blir det nog Luft-Vatten)
 
Vi har precis bytt värmepump. Vi fick igång den nya i början på november 2022. Den gamla var 22 år gammal och vi hade ett borrhål på 90 meter. Fick tag i en borrare som borrade i samma hål, ner till 250 meter. Har nu satt in en Nibe 1255. Vi har halverat vår strömförbrukning varje månad jämfört med föregående år
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L luvil skrev:
Vi har precis bytt värmepump. Vi fick igång den nya i början på november 2022. Den gamla var 22 år gammal och vi hade ett borrhål på 90 meter. Fick tag i en borrare som borrade i samma hål, ner till 250 meter. Har nu satt in en Nibe 1255. Vi har halverat vår strömförbrukning varje månad jämfört med föregående år
Många som inte verkar vilja borra i samma hål när vi pratar med installatörerna. Men kan ju vara ett alternativ
 
Förstår dom, lätt att köra fast, sen det med stötborrad är mycket ojämnt i hålet. Avantiborrad är runda hål och brukar gå bra att förlänga, men en del tar inte risken att få en 60 - 70 meter borrstång kvar i hålet.
 
Det som var viktigt när man skulle borra i samma hål, var att man hade ett borrbevis på det gamla hålet, där det stod hur djupt det var och vilken dimension det var i botten på hålet. Sedan är det viktigt att det är bra kvalité på berget man skall borra i.
 
T Tvåmas skrev:
CTC killen menade dock att IVT var en VW och Bosch en Skoda som jämförelse men han kanske pratade mer ur egen vinning…
Det är exakt samma värmepumpar. Det enda som skiljer (förutom emblemet) är garantier och försäljningsorganisationen. IVT säljs bara som kompletta installationer via utvalda återförsäljare medans Bosch går att köpa lösa "över disk".

Nibe äger ju CTC, så det är snarare mellan Nibe och CTC liknelsen passar...
 
J JDoppingen skrev:
Borra ordentligt! Bytte från 7,5 kw till 12 kw. Nibe s1255-12 som ”anpassar sig” som säljarna gärna säger. Blev rekommenderad att komplettera mitt 140m hål med nytt på 90m. Idag har jag -1 utetemp och kb ut -5 kb in -2. Eltillskottet kommer tidigt och pumpen får lägre cop med kall brine.. skulle ha borrat helt nytt på 240m istället och skrotat det gamla hålet som förmodligen redan var sönderkört om jag visste hur det skulle bli.
Är hålen parallellkopplade och injusterade flöden? Om det är liten skillnad i djup spelar injusteringen mindre roll enligt min röris men dina skiljer rätt mycket. Jag har + 1,7 in just nu med -4 ute. Jag håller till i Jämtland så inte alltför varmt berg men du kanske också håller till norrut?
Har en 1255-16 med 170+150 m hål.
 
Väj en Nibe 1255 Inverter.Vp.pump.Gör som jag har gjort hos oss.Värm borrhålet med frånluftsvärmen.Vi har inte varit under +6 på vintern.På sommaren uppe i +18-20 gr.Fast vi har FTX-aggregar.Då kommer ditt borrhål säkerligen att räcka till.Sen kan ni ju spärra pumpen så den inte går på full effekt.Jag har en Tysk VP.en Alpha Innotec...Ägs av NIBE Den går tystare än Nibe motsvarande 1245.Vår är 7 år och 8 Kw ej inverter.Lite liten nu för värmebehovet har utökats med 50 m2 garage o 15 m2 Växthus.i(fullsolerat) (VVS-are i över 50 år!!!) Lycka till.
 
R Rollerörkrök skrev:
Väj en Nibe 1255 Inverter.Vp.pump.Gör som jag har gjort hos oss.Värm borrhålet med frånluftsvärmen.Vi har inte varit under +6 på vintern.På sommaren uppe i +18-20 gr.Fast vi har FTX-aggregar.Då kommer ditt borrhål säkerligen att räcka till.Sen kan ni ju spärra pumpen så den inte går på full effekt.Jag har en Tysk VP.en Alpha Innotec...Ägs av NIBE Den går tystare än Nibe motsvarande 1245.Vår är 7 år och 8 Kw ej inverter.Lite liten nu för värmebehovet har utökats med 50 m2 garage o 15 m2 Växthus.i(fullsolerat) (VVS-are i över 50 år!!!) Lycka till.
Har du både FTX och värmer köldbäraren med frånluften??
 
L lob skrev:
Är hålen parallellkopplade och injusterade flöden? Om det är liten skillnad i djup spelar injusteringen mindre roll enligt min röris men dina skiljer rätt mycket. Jag har + 1,7 in just nu med -4 ute. Jag håller till i Jämtland så inte alltför varmt berg men du kanske också håller till norrut?
Har en 1255-16 med 170+150 m hål.
L lob skrev:
Är hålen parallellkopplade och injusterade flöden? Om det är liten skillnad i djup spelar injusteringen mindre roll enligt min röris men dina skiljer rätt mycket. Jag har + 1,7 in just nu med -4 ute. Jag håller till i Jämtland så inte alltför varmt berg men du kanske också håller till norrut?
Har en 1255-16 med 170+150 m hål.
Seriekopplade tyvärr, jag efterfrågade parallell men de hävdade att seriekopplade funkade lika bra. Tyvärr vet jag mer idag än jag gjorde då, väldigt ointresserad säljare som lyssande väldigt lite och bara ville sälja.. Håller till i södra Värmland
 
T Tvåmas skrev:
Hej,

Den 20 år gamla bergvärmepumpen (IVT Greenline 7kw) sjunger på sista versen och behöver bytas ut. Jag har haft hit lite olika firmor som väl inte skiljer sig nämnvärt åt i pris. Det gäller CTC, IVT/Bosch, Thermia.

Det jag behöver ta ställning till är om jag ska borra ett nytt hål då huset egentligen skulle behöva en större pump.

Grundförutsättningar:
Byggår: 1946
Uppvärmd yta: 280 m2
Borrhål idag: 140 m
Nuvarande pump: IVT Greenline HT 7 kw
Elförbrukning i snitt de senaste åren 2016-2021: 19 500 kwh (2022 landade vi på 17 700 kwh efter att vi sänkt temperaturen och har kanske 19 grader invändigt). Skulle tro att uppvärmning (ej inräknat varmvatten) så ligger vi på ca 11 000 kwh efter att jag stämt av förbrukning under sommarmånaderna.

Ska jag bara byta rätt av hamnar vi på en pump på 8kw men då menar alla att den troligen inte kommer kunna stötta huset men ändå göra ett lika gott jobb som den gamla.

Ska man verkligen stötta husets behov bör man komma upp i en 16kw. Prisskillnad mellan 8 och 16 är väl försumbar men för att nyttja en 16 kw behöver jag borra ytterligare ett hål vilket innebär en kostnad på i runda slängar 70 000.

Mellanvägen att gå är att sätta in en 12 kw och möjligen borra vid ett senare tillfälle. Däremot verkar det inte vara ett alternativ att sätta in en 16 kw för att borra vid senare tillfälle.

Så frågan är, är det värt att borra eller inte?

Stod inför samma dilemma 2019. Har bara 118 m borrhål. Bor i ett tillbyggt och tilläggsisolerat timmer hus från 1870 med golvvärme överallt. Ca 185 kvm. Har mellan 18-19 grader inne under vintern.

Valde mellan Thermia calibra 1,5-7 kw eller 3-12 kw.
Priset mellan dom var cirka 5000 kr men den stora pumpen skulle behöva ett nytt borrhål om den skulle fungera korrekt, kostade säkert runt 50000 kr.

Vi resonerade att vi aldrig skulle räkna hem borrhålet och var verkligen ingen extra utgift vi ville ha just då heller.

Vi är i alla fall nöja med valet än så länge, mycket pga att den går ca 2500 kwh billigare än den gamla pumpen från 92. Visst den lilla pumpen får väl stötta mer med elpatron än om vi valt den stora men tycker inte det är så farligt ändå.

Steg 1 elpatron ca 24 timmar 2 kwh
Steg 2 elpatron 17 timmar 4 kwh
Det här är under 3,5 års tid. Ca 11,7 timmar om året med elpatron.

Själva pumpen drar runt 5000-6000 kwh om året.

Men är det en utgift ni kan ta så borra ett nytt hål. Såg att ni har större hus.
 
useless useless skrev:
Har du både FTX och värmer köldbäraren med frånluften??
Ja just det.Vårt hus har luftburen värme,blåser ut under alla fönster.Han som byggde huset har dragit ner frånluften till torpargrunden.Där blåser den genom alla utrymmen och sen ut till en före detta förångarpaket som sitter i ytterväggen från en tidigare luftvärmepump,en gammal Honeywell.Denna förångare har jag lödat om kopparrören till lite grövre anslutning (15 mm) och kopplat detta som en By-passledning enligt Nibes ide med återvinning.Det uppvärmda går i ledningen ner i borrhålet.Det går ju även att använda denna ide för aktiv kyla sommartid.Tänkt göra så men borrhålet är ju snart uppe i 18 gr.när det är varmt ute.Då blir det ingen direkt kyleffekt.Vi har 151 m aktivt borrhål.Vattenytan 11 m ner.Jag tar även ut vårt bevattningsvatten därifrån med en 50 mm i diameter sänkpump.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.