30 W är mellan tummen och pekfingret ett värde man inte ska gå över för att få hem pengarna, för kort hål och det värdet åker upp i himlen, ju högre desto sämre verkningsgrad på VP. Många meter extra är plus i plånboken, men dyrt med hål. Sen det med att få hem pengarna är väl lite diffust. Många kronor att växla mot kW, så det är en symbolisk fråga för var och en. Äterbetalningstiden är helt i beroende på vad som installeras för VP. Och framför allt, så inget haveri inträffar efter garantiden, då kan det bli dyrt. Men har man pengarna kan det löna sig kortsiktigt med mindre el-räkning i lådan. Den stora delen av pengarna är ändå nerplöjda
 
  • Gilla
Steffe80
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
70k på 20 år är 3500 kr/år. Om du sparar mer än 2000 kWh per år är det värt det. Sparar du lika mycket eller mindre är det inte värt det.

Hänsyn ej tagen till avkastningskrav, alternativa placeringar, inflation eller elprisets utveckling.

Kommer el bli billigare de närmaste 10 åren? Troligtvis inte, snarare dyrare då efterfrågan ökar mer än utbudet. Men jag hoppas jag har fel.
Ett hål har ju längre livslängd än 20 år, som man brukar säga är livslängden för en pump. Kanske uppemot 50 år, och då blir ju kalkylen lite annan.

Jag betalade 50k för 125 meter hål för ett år sedan. Detta för att komplettera de 115 meter jag redan hade. Exakt pris beror ju på avstånd till berg, avstånd till hus mm, så det är ju alltid vanskligt att jämföra.

Hur som helst så var det befintliga hålet så kallt efter lång tids överutnyttjande så jag räknade kallt med att investeringen behövdes. Den här vintern har ju varit kallare än förra, men min energikonsumtion är i princip densamma, trots att vi har skönare inomhusklimat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.