J jonaserik skrev:
Nu är du ute och ska puffa någon på fingrarna och inte veta något om VP eller värme. jag skulle nog om jag var du, hålla inne med sådana kommentarer, då du inte har en susning eller millimeter vad mitt CV är eller vad jag gör i mitt verksamma liv.
Eftersom du vet så mycket. Tala om för forumet vad förlusterna blir vid en varierande varvtal på en kompressor som har ett nominelt varvtal av 50Hz och ska varvas upp till llt mellan kanske 30 - 120 Hz
Kränkt much?

Du får korrläsa dina inlägg så att de är förståeliga om du tycker det är jobbigt att bli missförstådd. För det du skriver i ditt tidigare inlägg stämmer fortfarande inte överens med hur en inverterstyrd pump fungerar. Om du nu råkar vara superkunnig men det inte framgår i din text så får jag ödmjukast be dig att omformulera så att jag kan tolka vad du menar.
 
  • Gilla
guiness och 5 till
  • Laddar…
D
Jag har inte sett att TS skrivit var huset står eller angivit DUT.

Här kommer vår välfungerande situation som referens:

Mälardalen. Hus byggt 1947. Utbyggt till total boarea 270 m2. Gamla delen lättbetong med tilläggsisolering nedervåning men inte övervåning. Utbyggnaden på 100 m2 isoleca. Bergvärmehål 180 m. Bytte bergvärmepump fr 8 kW till Nibe 3-12kW 2017-2018. Nu årsförbrukning 12000 kWh. Innetemp 22,5 grader. Aldrig använt elpatron sen bytet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag har inte sett att TS skrivit var huset står eller angivit DUT.

Här kommer vår välfungerande situation som referens:

Mälardalen. Hus byggt 1947. Utbyggt till total boarea 270 m2. Gamla delen lättbetong med tilläggsisolering nedervåning men inte övervåning. Utbyggnaden på 100 m2 isoleca. Bergvärmehål 180 m. Bytte bergvärmepump fr 8 kW till Nibe 3-12kW 2017-2018. Nu årsförbrukning 12000 kWh. Innetemp 22,5 grader. Aldrig använt elpatron sen bytet.
Huset står i SE3 västra Götaland. Huset inte tilläggsisolerat då ingen vill eller anser (som vi pratat med) att det ska göras i någon större utsträckning för ett gammalt putshus med originalputs.
 
  • Gilla
chrd
  • Laddar…
D
T Tvåmas skrev:
Huset står i SE3 västra Götaland. Huset inte tilläggsisolerat då ingen vill eller anser (som vi pratat med) att det ska göras i någon större utsträckning för ett gammalt putshus med originalputs.
Vi har nog väldigt lika hus i grunden då (om ditt också är lättbetong). Tidigare ägare tilläggsisolerade hos oss på undervåningens insida. Jag vågar inte ge rekommendationer om detta men funkar bra hos oss. Men då har du ett större effektbehov än vi och jag tror verkligen inte att 140m räcker, utan att man isolerar på något sätt.
 
D datja skrev:
Vi har nog väldigt lika hus i grunden då (om ditt också är lättbetong). Tidigare ägare tilläggsisolerade hos oss på undervåningens insida. Jag vågar inte ge rekommendationer om detta men funkar bra hos oss. Men då har du ett större effektbehov än vi och jag tror verkligen inte att 140m räcker, utan att man isolerar på något sätt.
Tack för information och se att ni ligger så lågt i förbrukning idag.
 
Vi stod inför samma dilemma för två år sedan med en IVT greenline från 98. Valde en Thermia Atlas och installatören var inte ett dugg orolig för borrhålet utan den skulle anpassa sig. Minskad elförbrukning efter det också. Vårt hus 140 kvm. Vet inte borrdjupet.
 
En referens till, men med begränsad data än så länge.

Bytte en IVT Greenline C7 från 2000 i december till en IVT Geo 612. Det befintliga hålet på 115 meter har varit otillräckligt sedan tidigare och med den nya pumpen blev det inte mycket bättre. Elförbrukningen gick ned, men den fick köra tillskott nattetid (när elen var billig) för att orka med. Borrade ett kompletterande hål på 125 meter för några veckor sedan (kostade 54k efter rotavdrag) och nu orkar pumpen värma huset utan tillskott. Dessutom har elförbrukningen sjunkit trots att det blivit vinter igen…

Lättbetonghus från 1956 med 132 kvm boarea och uppvärmd källare på 75 kvm (även om den inte håller samma temperatur som resten av huset).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi är i liknande situation. 18 år gammal bvp med alldeles för kort hål enligt modern standard. Den klarar precis -11 utan eltillskott om vi håller ca 19 grader inomhus. Vi ska köpa kamin för att ”fylla i” vid tillfälliga dippar (tex nr det blåser mycket), men det just nu känns det som att vi även får borra ett hål till när vi byter bvp. Om inte annat vore det trevligt att kunna ha 20-21 grader inne utan att eltillskottet går in vid bara några minusgrader. Brine in har dessutom varit minusgradigt sedan november och dippar ner på -2,6 på kallare nätter nu, och då har det ändå varit en ganska mild vinter (Stockholm). Det drar ner verkningsgraden en hel del.
 
Maalox
En referens med liknande förutsättningar som TS (något minydre yta):

Ca 180kvm uppvärmd yta
SE3
140m hål (berg kommer tidigt)
Äldre pump: 20 år gammal IVT Greenline (C7 tror jag det var)
Ny pump: IVT Geo 508c

Har fungerat helt utan problem och vi har sänkt förbrukning ordentligt. Totalt eltillskott under det första året har varit 41kWh och detta helt kopplat till varmvatten.
 
  • Gilla
Såkesöd och 3 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
En referens med liknande förutsättningar som TS (något minydre yta):

Ca 180kvm uppvärmd yta
SE3
140m hål (berg kommer tidigt)
Äldre pump: 20 år gammal IVT Greenline (C7 tror jag det var)
Ny pump: IVT Geo 508c

Har fungerat helt utan problem och vi har sänkt förbrukning ordentligt. Totalt eltillskott under det första året har varit 41kWh och detta helt kopplat till varmvatten.
Legionella körning, extra varmvatten eller båda?
 
Maalox
M mxjolle skrev:
Legionella körning, extra varmvatten eller båda?
Kan jag utläsa detta i menyn? Jag har kört Comfort större delen av året och bytte till Economy+ eller vad det nu heter innan jul pga elpriset.

Av dessa 41kWh i tillskott vill jag minnas att 6-7 kom direkt vid installation när vatten fylldes på i tanken. I offerten beräkndaes 25kWh tillskott per år, så ta bort dessa 7 och jag ligger nästa spot on estimatet.
 
Maalox Maalox skrev:
Kan jag utläsa detta i menyn? Jag har kört Comfort större delen av året och bytte till Economy+ eller vad det nu heter innan jul pga elpriset.

Av dessa 41kWh i tillskott vill jag minnas att 6-7 kom direkt vid installation när vatten fylldes på i tanken. I offerten beräkndaes 25kWh tillskott per år, så ta bort dessa 7 och jag ligger nästa spot on estimatet.
Ja det bör gå att se det och ja förstås.. pumpen behöver säkert stötta med lite el för att "komma ikapp". Anledningen till min fråga är att vi har HT C7 och vi har aldrig använt eltillskott mer än när förra ägaren behövde extra varmvatten. Pumpen i sig klarar av att köra upp till en högre temp som krävs för att döda legionella bakterier.
 
Stort tack för alla svar.

Synd att inte alla hade samma åsikt bara, hade varit enklare ;)

Som förtydligande så kommer berg tidigt och huset är 168+112 men där allt är uppvärmt mer eller mindre. Fyra i familjen.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Vi stod inför samma dilemma för två år sedan med en IVT greenline från 98. Valde en Thermia Atlas och installatören var inte ett dugg orolig för borrhålet utan den skulle anpassa sig. Minskad elförbrukning efter det också. Vårt hus 140 kvm. Vet inte borrdjupet.
Om du är nyfiken på borrhålet kan(ska) det finnas i nedanstående länk. Men du kanske redan har kollat det?/LOB

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
  • Gilla
BäverBerra och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Maalox Maalox skrev:
En referens med liknande förutsättningar som TS (något minydre yta):

Ca 180kvm uppvärmd yta
SE3
140m hål (berg kommer tidigt)
Äldre pump: 20 år gammal IVT Greenline (C7 tror jag det var)
Ny pump: IVT Geo 508c

Har fungerat helt utan problem och vi har sänkt förbrukning ordentligt. Totalt eltillskott under det första året har varit 41kWh och detta helt kopplat till varmvatten.

Då vår pump gått nästan 1 år på dagen så kanske någon finner det intressant med lite data givet ovan förutsättningar:

Avgiven energi:
Värme - 15 MWh
Varmvatten - 3 MWh
Totalt - 18 MWh

Elförbrukning:
Värme: 3626 kWh
Vatten: 1136 kWh
Totalt - 4768 kWh

Elförbrukning tillskott:
Värme - 0kWh
Varmvatten - 41 kWh
Total - 41 kWh
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.