Hej

Funderar på att köpa det här paketet för att testa TIG-svetsning hemma (10 liter argon, 200 bar)

https://www.amazon.se/Gasflaska-red...43541006&sprefix=tecno+mig+205,aps,169&sr=8-5

Frågan är om det går att fylla den flasktypen i Sverige, gärna i Stockholm. Priset är så lågt att det lönar sig att köpa flaskan och sedan kasta den, jämfört med att köpa 5 liter på Jula och sedan fylla på - flaskbyte argon 5l kostar 700 på Jula.
 
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
Ellagård Ellagård skrev:
Hej

Funderar på att köpa det här paketet för att testa TIG-svetsning hemma (10 liter argon, 200 bar)

[länk]

Frågan är om det går att fylla den flasktypen i Sverige, gärna i Stockholm. Priset är så lågt att det lönar sig att köpa flaskan och sedan kasta den, jämfört med att köpa 5 liter på Jula och sedan fylla på - flaskbyte argon 5l kostar 700 på Jula.
Det ser ut som vanliga anslutningar så det ska inte vara något problem att fylla. Collett i Arninge, Täby kan fylla flaskor även åt privatpersoner.
 
Ellagård Ellagård skrev:
Hej

Funderar på att köpa det här paketet för att testa TIG-svetsning hemma (10 liter argon, 200 bar)

[länk]

Frågan är om det går att fylla den flasktypen i Sverige, gärna i Stockholm. Priset är så lågt att det lönar sig att köpa flaskan och sedan kasta den, jämfört med att köpa 5 liter på Jula och sedan fylla på - flaskbyte argon 5l kostar 700 på Jula.
Jag har själv köpt 2 st 8l 150 bar tuber från Polen för totalt 199,97€. Vad jag hört är att det tyvärr inte finns någon plats där det går att fylla dessa i Sverige, utan det är nog att spara på hög som gäller, och ta med ner till Tyskland för att fylla. Men det vore ju intressant om det går att fylla de 10l du hittat, men min gissning, efter vad jag hört, är att de inte heller går att fylla. Ett alternativ jag hört om är att fulfylla från större flaska. Inget jag testat och många säger att det är farligt, medan andra säger att det funkar bra om man vet vad man gör… Priserna vi har i Sverige för oss småförbrukare visar på att branschen är helknäpp. Gas måste vara en riktig kassako. (Jag själv har använt 0l argon hittills, så extremt liten förbrukare i mitt fall :)
 
Tack för era tankar. Jag beställde flaskan nu. Med tanke på att bara reduceringsventilen kostar 400-500 löst så blir det billigt även om tuben går på skroten. Testar att fylla när det behövs, vilket lär dröja :)
 
Ellagård Ellagård skrev:
Tack för era tankar. Jag beställde flaskan nu. Med tanke på att bara reduceringsventilen kostar 400-500 löst så blir det billigt även om tuben går på skroten. Testar att fylla när det behövs, vilket lär dröja :)
Återkom gärna, när det än nu blir :)
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Fast man fyller normalt inte dylika flaskor. man byter in dem och då vill de såklart ha det fabrikat på tuber de saluför.
Värt att nämna i sammanhanget är att det blir biligare att köpa en aga/linde unicyl (10l) om man har en gammal 5l i inbyte. Argon är nog inte vansinnigt dyra. Det är Acetylen som är dyrast. Inbytesflaskan måste inte vara samma sort heller utan kan vara vilken gas som helst.
 
  • Gilla
Tobias Benjamison
  • Laddar…
F
Ellagård Ellagård skrev:
Tack för era tankar. Jag beställde flaskan nu. Med tanke på att bara reduceringsventilen kostar 400-500 löst så blir det billigt även om tuben går på skroten. Testar att fylla när det behövs, vilket lär dröja :)
Spännande, vad kostade frakten?

Vet du om samma säljare även säljer blandgas för MAG-svetsning?

Jag har en planerad resa till Polen med bil, är det nån som vet nåt lättillgängligt ställe som säljer flaskor över disk på plats i Polen? Skulle kunna tänka mig att köpa med ett gäng flaskor hem. Hörde att dom kostade under tusenlappen
 
Fast särskilt många flaskor kan man ju inte köpa innan det kostar mer än det smakar. Att köpa en ny 10l i sverige är ju inte gratis men när man väl har den är det inte makalöst dyrt att byta in dem. Är ju bara surt en gång och mindre surt blir det ju som jag nämnde om man jagar rätt på en tom 5liters och byter in.
 
  • Gilla
TorqueMap
  • Laddar…
F fsn skrev:
Spännande, vad kostade frakten?

Vet du om samma säljare även säljer blandgas för MAG-svetsning?

Jag har en planerad resa till Polen med bil, är det nån som vet nåt lättillgängligt ställe som säljer flaskor över disk på plats i Polen? Skulle kunna tänka mig att köpa med ett gäng flaskor hem. Hörde att dom kostade under tusenlappen
10 liter 200 bar argon i flaska, regulator och frakt kostade 1500. Du får kolla leverantören på Amazon, men gasföretaget verkade vara stort (har alla typer av svets- och livsmedelsgaser). Blir som sagt billigare än att fylla på Jula, kostar 700:- att byta flaska med 5 liter, 200 bar.

Räknar inte med att kunna återfylla. Som kontorsarbetare är det rätt skönt att få flaskan hemskickad (även om flexibiliteten varit lite större de senaste två åren)

En Unicyl-flaska på 10l verkar kosta ca 4800:- fylld med argon i Stockholm, fyllning 838:- (i Karlstad iaf...). Då känns dealen ovan inte så dum.
 
F
Ellagård Ellagård skrev:
10 liter 200 bar argon i flaska, regulator och frakt kostade 1500. Du får kolla leverantören på Amazon, men gasföretaget verkade vara stort (har alla typer av svets- och livsmedelsgaser). Blir som sagt billigare än att fylla på Jula, kostar 700:- att byta flaska med 5 liter, 200 bar.

Räknar inte med att kunna återfylla. Som kontorsarbetare är det rätt skönt att få flaskan hemskickad (även om flexibiliteten varit lite större de senaste två åren)

En Unicyl-flaska på 10l verkar kosta ca 4800:- fylld med argon i Stockholm, fyllning 838:- (i Karlstad iaf...). Då känns dealen ovan inte så dum.
Ha i åtanke att Polska och Tyska budgetplaskor (tex Hornbach) är på 200 bar och en 10 liters flaska ger således 2000liter. En svensk 5 eller 10liters flaska är på 300bar och ger runt 1500 liter eller nästan 3000 liter gas. Jag som redan har två 5 liters gasflaskor med Argon repsektive Mison18 bör alltså kunna fylla dessa för ca 700kr (vilket är ett jävla rövarpris) eller 0,47kr/liter mot 0,75kr/liter från Polen via Amazon så dealen är inte super-sweet. Jag betalade fö 1000kr respektive 1200kr för mina flaskor begagnade och halvfulla. Det är utbytesflaskor så jag får inte tillbaka samma vid fyllning. Som en ren referens så kostar fyllning av Argon hos Hornbach i Tyskland 10L@200bar 44€ och 20L@200bar 52€.

Jag skall kolla vad jag hittar på plats i Polen när jag åker dit, har för mig att man köper en 10L@200bar där för 800kr.

Edit: Julas 8 liters är på 300 bar inte deras 5liters, den är fortfarande på 200 bar. Fan vad jag tänker dåligt.... det är alltså prismässigt ungefär jämnt skägg mot att fylla en 5 liters i Sverige.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Edit: Julas 8 liters är på 300 bar inte deras 5liters, den är fortfarande på 200 bar. Fan vad jag tänker dåligt.... det är alltså prismässigt ungefär jämnt skägg mot att fylla en 5 liters i Sverige.
Det var Julas 5x200 för 700 som gjorde att jag började kolla på alternativ...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hej,
Kul tråd.
Jag sitter precis med Amazon sidan uppe alternativt åka till Jula.

@Ellagård, köpte du på Amazon? Jag behöver köpa till en MIG-svets, tänker Argongas. Har försökt svetsa bilplåt utan gas och det går INTE bra.
Nummer 1 så är jag förmodligen helt rudis på att svetsa
2. jag köpte en hyfsat billig svets på Amazon

Hoppas nu att om jag svetsar med gas så kanske det går lite bättre eller mindre katastrofalt dåligt. (Bränner hål i bilplåten på nolltid, att svetsa två 0.9mmm plåtar går hyfsat bra.

Mvh Crippa
 
C Crippman skrev:
Hej,
Kul tråd.
Jag sitter precis med Amazon sidan uppe alternativt åka till Jula.

@Ellagård, köpte du på Amazon? Jag behöver köpa till en MIG-svets, tänker Argongas. Har försökt svetsa bilplåt utan gas och det går INTE bra.
Nummer 1 så är jag förmodligen helt rudis på att svetsa
2. jag köpte en hyfsat billig svets på Amazon

Hoppas nu att om jag svetsar med gas så kanske det går lite bättre eller mindre katastrofalt dåligt. (Bränner hål i bilplåten på nolltid, att svetsa två 0.9mmm plåtar går hyfsat bra.

Mvh Crippa
Ska du svetsa bilplåt med mag svetsen så är det ar/co2 blandgas du skall ha.

Argon används till aluminium, rostfritt, svetsmetoden kallas då mig

Martin
 
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
Ah, ok.
Stort tack Martin.

Mvh Crippa
 
F
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Ska du svetsa bilplåt med mag svetsen så är det ar/co2 blandgas du skall ha.

Argon används till aluminium, rostfritt, svetsmetoden kallas då mig

Martin
Man kan lätt tro det men det är faktiskt bara aluminium som MIG-svetsas med ren argon. ”Vanligt” rostfritt MAG-svetsas med fördel med 2% CO2, endast austenitiskt höglegerat MIG-svetsas med ren argon. Vid TIG däremot så svetsas allt rostfritt med den argon. Som hobbysvetsare vill man rimligtvis hålla nere antalet gasflaskor, det är illa nog med en argon och en blandgas. Då svetsar man rostfritt med ren argon.

MAG Svart (typ bilplåt) så är det typiskt 18% koldioxid som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.