La ned mer tid på att rita upp benen på de avhyvlade ämnena och sedan fick bandsågen jobba när jag grovsågade delarna.

110618%252520P1060599.jpg


Mycket spill blev det!

110618%252520P1060600.jpg


Jag har en tid tänkt ersätta bladstyrningen på bandsågen med kullager. Efter att en liten spånhög mellan träklossarna och snurrhjulet tog fyr medan jag sågade flyttar jag upp det projektet några snäpp. Snurrskivan bakom bladet vill inte riktigt snurra med runt och blev riktigt hett, dessutom flyger lite gnistor nu och då. Ångest!

110618%252520P1060601.jpg


Satte fast mallen med dubbelhäftande tejp och förberedde bordfräsen.

110618%252520P1060603.jpg



Shit, masonitmallen lyckades kila in sig mellan lagret och fräsen fast det var injusterat att ge lite "skägg" på delarna som frästes. Testade en gång till med samma resultat även fast jag var noga att hålla ned masoniten mot bordet.

110618%252520P1060605.jpg


Hittade MDF-biten jag hade tänkt göra mallen av från början, så jag gjorde en ny mall. Men det tog inte särskilt många ben förrän nästa problem uppenbarade sig. Frässtålet lossnade och resultatet blev inte speciellt bra (det kunde gått klart sämre om det bestämt sig för att flyga ur). Jag som tyckte jag var noga att dra åt, men tydligen inte tillräckligt.

110618%252520P1060606.jpg


Det missödet till trots fräste jag ned alla ben så långt jag kunde med den monteringen, sen var dagen slut.


Tidåtgång fyra timmar.
 
favino skrev:
Bra Tobbe! Nu visste jag ju att du är en händig o snabb kille, men bra jobbat!

Fan vad fint du verkar ha fått det där uppe, och jag är säker på att jag inte är den enda som
är tokavis på din rymd i verkstan. Jag får verkligen försöka ta mig förbi dina trakter nån gång.
Tack favino och du är som sagt välkommen när som!

Lokalerna är verkligen "pärlor till svin" men jag försöker bli mer av en ädelgris. ;)
 
P
Snyggt bord, respekt! Ska bli kul att följa stolarnas öde.
 
Riktigt snyggt! Är det vanligt byggvirke du bygger i?
 
Det är inte bara snyggt - utan även väldigt underhållande läsning!
Väldokumenterat och välskrivet. Bra jobbat. :)
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
Tack för hejjaropen!

Det är vanligt byggvirke, antar jag, det som finns på den lilla byggvaruhandeln i den lilla by jag råkar bo så knappast något specialsortiment.

Måndag 20:e juni

Kom på att jag inte dokumenterat hur fräsbordet ganska snabbt blev att se ut, de reglar jag hade under den lilla MDF-skivan tog i fräsens handtag så nu skruvar jag skivan direkt i bordssågen. Flexar lite så knappast optimalt, men funkis.

110620%252520P1060732.jpg


Med ett frässtål med toppmonterat kullager fräste jag snabbt av resten av bakbenen, vilket så klart även kopierade de tidigare misstagen. Får se om jag ska spackla igen ojämnheterna eller plana ned dem, vill inte ta bort för mycket material.

110620%252520P1060734.jpg


Skulle slipa bort lite ojämnheter med hembygget till sliphjul i den gamla vertikalfräsen när slippapperet exploderade. Har haft lite ångest att trähjulet ska explodera så jag blev rejält rädd. Så klart sitter strömbrytaren på väggen bakom fräsen också, kändes inte kul att vara nära hjulet när jag ännu inte förstått vad som hände. Skruvade bort sliphjulet och la på högen med verktyg som är för farliga att använda. Ska köpa ett modernt hjul istället.

110620%252520P1060735.jpg


Slipade alla åtta ben med min lilla slipmus istället och drömde om en Festol RO 150.

110620%252520P1060736.jpg


Fick se att originalmöbeln har tjockare ben nedtill och dessutom finare virke, blev lite orolig att jag kanske underdimensionerat det hela och gav mig på ett stresstest med över hundra kilo Tobbe:

http://www.youtube.com/watch?v=hmipiSZXJUA

Jag kan nog sova tryggt, sådana belastningar lär det inte bli fråga om på ett ryggstöd! d^_^b

En timme till blev det. Så totalt för hela projektet 39 timmar varav bordet tog 34.
 
Mycket snyggt bord. Men det ser ut som att du grundmålar med bestå täckfärg (Den blåa burken) om det nu är så, så skulle jag råda dig att byta ut den till Bestå grundfärg. Beså täckfärg är en akrylat och fungerar inte som grundfärg.
 
Tack!

Jag blev rekommenderad Bestå Täckfärg som grund och Bestå Fönsterfärg som finish, har lagt två lager Täckfärg och sedan ett med Fönsterfärg.

Reagerade att beskrivningen på båda burkarna säger att man först ska måla med grundfärg, men mannen som hjälpte mig i affärn sa sig vara målare och rekommenderade att göra som jag nu gjort. Jag köpte även en till burk när den första tog slut och då var det en annan expedit som kommenterade att det var bra grundfärg.

Vad är problemet med akrylat som grund istället för alkydlinolja som Bestå Grundfärg är?
 
  • Gilla
thestaar
  • Laddar…
Akrylat består av mycket större molekyler och tränger inte in i trät som en alkyd gör.
Om bordet kommer att utsättas för regn, kommer det att stängas in fukt i trät, sedan
kommer det att ruttna.
 
W
En fantastiskt kul tråd att följa. Bordet blev riktigt fint och du skriver mycket inspirerande.
Nu blev jag sugen på att bygga något själv.
 
Tack Wester!

peppe400 skrev:
Akrylat består av mycket större molekyler och tränger inte in i trät som en alkyd gör.
Om bordet kommer att utsättas för regn, kommer det att stängas in fukt i trät, sedan
kommer det att ruttna.
Uhm, det senare låter konstigt (och väldigt oroväckande). Jag är med på att uppsugningen kan ha blivit dålig vilket därmed torde ge träet sämre skydd och färgen sämre "grepp" (dvs. riskerar att släppa), men tätheten borde väl bli lika oavsett om man har ett lager grund eller ej?

Nu står bordet under tak på verandan så det blir inte så mycket regn på det, men ändå. :(
 
Akrylat släpper igenom mer fukt än vad en alkyd gör, står bordet under tak är det nog inte så farligt, men jag skulle rekomendera att ta en grundfärg nästa gång iaf.
 
Jo det är jag med på, men om vi betänker oss de tre fallen så här:

1) Rekommenderat av Alcro, täckfärg
Trä | Grundfärg (alkyd) | Täckfärg (akrylat) | Täckfärg (akrylat) | Regn


2) Rekommenderat av Alcro, fönsterfärg
Trä | Grundfärg (alkyd) | Fönsterfärg (alkyd/akrylat-hybrid) | Fönsterfärg (alkyd/akrylat-hybrid) | Regn


3) Som jag gjorde:
Trä | Täckfärg (Akrylat) | Täckfärg (Akrylat) | Fönsterfärg (alkyd/akrylat-hybrid) | Regn


Borde inte alla tre fallen ge ett rätt tätt skikt mellan träet och regn? Tätast blir troligen mitt fall men alternativ ett är inte långt efter?


Jag ska i vart fall se till att skaffa grundfärg till stolar och soffa och göra på rätt sätt nästa gång, om inte annat för nattsömnens skull.
 
Shit vilken intressant tråd, och vilken verkstad du har. Antar att vi dödliga som huserar i ett garage med 2,10 i takhöjd och får ducka under lysrören varje gång man rör sig är brutalt avundsjuka.


Intressanta möbler du valde, precis samma som frugan vill ha. Räknade lite på virket och det verkar inte bli så dyrt att bygga. Får se om jag vågar mig på ett projekt här framöver. I så fall ska jag dokumentera, är otroligt roligt att läsa om dina insikter och framsteg.
 
Tack RickyBruch! Så här långt har jag lagt ut ~2 000,- på färg, spackel, pensel och virke (samt 2 500,- på en halvdan planhyvel - fortfarande 1 500,- kvar till Hillerstorpmöbeln). Det kommer dock köpas mer färg innan det är klart (Bestå Grundfärg och mer Bestå Fönsterfärg).

Nu kanske någon invänder att arbetskostnaden blir väl hög, men jag ser det som ett rent nöje och det är inte alls ovanligt att man betalar ganska mycket per timme för att få roa sig. Jag törs t.ex. inte räkna åt vad mitt downhillcyklande kostar per timme. ;)

Det hade säkert gått att hitta virke billigare om man letat lite, det blev t.ex. några hundringar dyrare än ByggMax men jag har för långt dit för att ta båttrailern så det skulle innebära mer krångel och kostnader. Dessutom är det lätt värt flera procent högre pris att faktiskt ha en handlare i byn.

En kollega har originalmöbeln hemma på gården och jag tycker faktiskt mitt bord blev snyggare. Främst då de spjälorna är avfasade mot infästningen av tvärslåarna vilket lämnar en springa medan mitt är helt plant. Kan hända kommer dock min skiva att spricka där i framtiden när träet rör på sig, det lär visar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.